• sidi7

Sambon tror jag är gravid - vad tror ni? Hjälp!

Hej alla!

Det är såhär att jag och min sambo har bestämt oss för att tiden är inne för en liten bebis. Vi mjukstartade för ca 2 månader sedan, pga av jobb och diverse saker är det inte som att vi frenetiskt försöker leta ägglossning då vi ibland tvingas vara isär några dagar här och där i månaden. Dock är vi väldigt aktiva när vi spenderar tid tillsammans.

Nu är sambon övertygad om att jag är gravid, vilket jag själv trodde förra månaden - hade massor symptom och tog typ 10 gravidtest men alla visade neg - mensen var lite sen, och tyvärr fick jag en extrem mensblödning vilket fick sambon att ringa sjukvårdsupplysningen i panik, och den kvinnan trodde efter informationen hon fick att det var ett väldigt tidigt missfall och att jag skulle återkoppla om jag fick besvär - det fick jag inte. Tydligen så menade hon på att det verkade vara såpass tidigt att det inte var nödvändigt att ha bildats såpass mycket hormon att testen skulle upptäckt det. Jag själv vet inte vad jag tror så jag låter det vara osagt om det faktiskt var så eller inte.

Nu till denna månaden, Hade ägglossning för ca 2 veckor sedan (inväntar BIM på måndag) och ganska så omgående efter det började sambon fråga om jag var gravid.

Själv vill jag inte ens läsa in i symptom då jag har en känsla att det är önsketänkande från min sida. Men eftersom han anser att jag har en massa tecken så har jag tagit tidiga graviditetstest och de visar negativt.

Vad han har påpekat och vad som är något jag inte inbillar mig är extrem trötthet (kan sova flera timmar efter jobbet innan det är dags att säga godnatt igen), samt väldigt, och då menar jag väldigt ömma bröstvårtor. Jag brukar inte ha ömma bröst alls, varken vid ägglossning eller mens, och nu har jag haft det sen straxt efter ägglossningen.

Även om jag går utan bh och en väldigt mjuk tröja så känns det som att vårtorna ska trilla av när som helst, samt att det är som små små vita prickar på själva vårtan. (fick det en annan gång jag blev gravid - dock var abort bästa alternativet då) Jag har själv egentligen inte vågat uppmärksammat något av dessa tecken eftersom jag blev så besviken förra månaden.

Har tagit clearblues tidiga test idag, och igår och i förrgår tog jag graviditetskollens test - alla har visat negativt.

Vad fasen är det som sker? Vad tror ni? Är det någon form av hormonrubbning, eller kan det vara så att jag är gravid? Eller så kanske jag har blivit lika skendräktig som en hund, snart kommer jag väl börja morra om någon kommer i närheten av ett par snygga skor som jag anser är min nya bebis, haha.

Skämt åsido, kom jättegärna med erfarenheter och råd, för jag själv känner mig helt nollställd. Tusen tack! Massa Kramar

• Svar på tråden Sambon tror jag är gravid - vad tror ni? Hjälp!
  • My102

Jag vet precis hur det känns! :). Har däremot aldrig varit gravid men när man sååå gärna vill så finns det oftast symtom där :). Jag väntar själv in mensen, BIM idag, haft mensvärk sen i tisdag och är rejält svullen, testen säger negativt. Men ändå så finns hoppet kvar och ibland är jag stensäker på att jag är gravid, trots att alla test säger motsatsen. Du kan vara gravid! Men det säkraste är att ta ett test på BIM :) det slår så olika när gravtestet väl visar positivt om det växer något där inne, så det är mitt tips. Man kan bli galen av alla symtom! (Jag har själv vita prickar på vårtan men det tror jag att jag har haft tidigare också)

• Carambolan

Åt du p-piller fram till för två månader sedan? I så fall kan symptomen bero på att kroppen inte riktigt vant sig vid sina vanliga hormonnivåer ännu.

• sidi7
    My102 skrev 2016-09-02 23:28:38 följande:

Jag vet precis hur det känns! :). Har däremot aldrig varit gravid men när man sååå gärna vill så finns det oftast symtom där :). Jag väntar själv in mensen, BIM idag, haft mensvärk sen i tisdag och är rejält svullen, testen säger negativt. Men ändå så finns hoppet kvar och ibland är jag stensäker på att jag är gravid, trots att alla test säger motsatsen. Du kan vara gravid! Men det säkraste är att ta ett test på BIM :) det slår så olika när gravtestet väl visar positivt om det växer något där inne, så det är mitt tips. Man kan bli galen av alla symtom! (Jag har själv vita prickar på vårtan men det tror jag att jag har haft tidigare också)

Åh jag vet din frustration - håller tummarna för dig att det är som du hoppas och att mensen uteblir! Tack för ditt svar - berätta gärna hur det går för dig Skrattande Du har helt rätt i det du säger, får bita ihop o vänta några dagar till! Skrikandes Har personligen fått uppfattningen om att man ska hålla sig borta från "stickorna" och förlita sig mer på "stavtesten" - har du hört liknande?
  • sidi7
    Carambolan skrev 2016-09-03 01:35:49 följande:

Åt du p-piller fram till för två månader sedan? I så fall kan symptomen bero på att kroppen inte riktigt vant sig vid sina vanliga hormonnivåer ännu.

Nej, får inte använda mig av hormonbaserade preventivmedel så det är inte det som är anledningen i mitt fall - även om det hade kunnat vara ett rimligt skäl :)
  • Orkide

Många blir skengravida i början av sina försöka och får ofta många "normalt kända symptom". Jag är en av dem som lurat mig själv. När jag verkligen varit gravid har jag inte haft några symptom förutom typ molvärk som också känns som mensvärk. Önskar er lycka till

• Fian88

Grejen är att hormoner progesteron (som stiger efter ägglossning) kan ge typ exakt samma symptom som graviditetshormonet hcg. Så känner man symptom innan man fått ett positivt test så beror det på progesteron. För har man tillräckligt med hcg för att ha riktiga graviditetssymptom så visar testet positivt. Ägget fäster ca 7-10 dagar efter ägglossning och sen tar det några dagar innan hormonet är tillräckligt högt för att mätas. Så egentligen dyker riktiga symptom upp EFTER bim:).
    Men man går och känner efter mer när man försöker, så vissa känner plötsligt av brösten och det har dom aaaldrig gjort innan, men hade de känt efter lika mycket innan så hade de antagligen känt det. Förstår du vad jag menar?
    Lycka till i alla fall och ruinera dig inte på alla tester;)

• sidi7
    Orkide skrev 2016-09-03 07:16:09 följande:

Många blir skengravida i början av sina försöka och får ofta många "normalt kända symptom". Jag är en av dem som lurat mig själv. När jag verkligen varit gravid har jag inte haft några symptom förutom typ molvärk som också känns som mensvärk. Önskar er lycka till

Haha ja något är det som spelar mig ett spratt verkar det som :) har dock varit gravid 2 gånger tidigare och hade väldiga symptom ganska så per omgående - då har jag dock inte velat haft barn, så kanske lättare att uppmärksamma riktiga symptom då, medans det kanske är inbillning nu när jag vill. Jag vet inte, känner mig bara väldigt förvirrad Obestämd
  • sidi7
    Fian88 skrev 2016-09-03 07:24:28 följande:

Grejen är att hormoner progesteron (som stiger efter ägglossning) kan ge typ exakt samma symptom som graviditetshormonet hcg. Så känner man symptom innan man fått ett positivt test så beror det på progesteron. För har man tillräckligt med hcg för att ha riktiga graviditetssymptom så visar testet positivt. Ägget fäster ca 7-10 dagar efter ägglossning och sen tar det några dagar innan hormonet är tillräckligt högt för att mätas. Så egentligen dyker riktiga symptom upp EFTER bim:).
    Men man går och känner efter mer när man försöker, så vissa känner plötsligt av brösten och det har dom aaaldrig gjort innan, men hade de känt efter lika mycket innan så hade de antagligen känt det. Förstår du vad jag menar?
    Lycka till i alla fall och ruinera dig inte på alla tester;)

Jag förstår vad du menar - tack för ditt svar! Helt ärligt så tog jag ett test idag också, även det negativt, så får väl invänta BIM på måndag och se vad som sker. Men till och med sambon har uppmärksammat att mina bröst ser annorlunda ut så jag får ju nojjan när han uppmärksammar symptom som jag själv inte märkt av innan, haha. Men det där med att inte ruinera sig på tester är väääldigt svårt Drömmer
  • sidi7

Kan bara uppdatera er om att mensen kom som ett brev på posten igår så ingen bebbe i sikte denna månaden :(

Svar på tråden Sambon tror jag är gravid - vad tror ni? Hjälp!