• trudellutt

Akut huggande smärta i magen

Ajajaj,
    Igår kväll fick jag så himla ont i magen från ingenstans. Det började hugga i nedre delen av magen, hela vägen runt könet och rumpan typ, så alltså hela min nedre del gjorde ont, så ont att jag inte kunde röra mig. Efter en stund kunde jag, framåt lutad(gjorde ont att räta ut kroppen) gå på toa, men inget kom, utan det bara högg och krampade. Svettades och mådde väldigt illa också. Försökte jag "Trycka" på så högg det i hela nederdelen. Efter en lång stund gav jag upp och gick och la mig i sängen. Det kändes bäst om jag låg i fosterställning helt still, men huggen kom lite i vågor hela natten.
    Nu idag gör det inte alls lika ont, har dock ont lite till och från när jag anstränger mig, känner mig "öm" i nedre delen av magen och allmänt svag. Ska snart gå till jobbet och är orolig om min mage ska börja strula på jobb. 
    Någon som känner till de här symtomen?
    Bör man vara orolig, eller är det bara en fis på tvären eller något? :-/
    Man blir ju knappast lugnare av att googla...

• Svar på tråden Akut huggande smärta i magen
  • Anonym (Lila)

Finns ju inte så mycket 1177 kan bidra med här och det är nog ingen större mening med att åka in akut, då symtomen klingat av. Kommer symtomen tillbaks med samma kraft så finns det nog anledning att uppsöka sjukvård!

• Haskel

Det låter som en "propp" i tarmen. Alltså en kraftig förstoppning. Blir det riktigt stopp någonstans i tarmen, kan det kännas så.

• trudellutt

Pratade med 1177 efter jag skrivit detta inlägget och de rådde mig naturligtvis att söka vård. Gick till jobbet, hade inte direkt ont, men kändes som kraftig mensvärk så hade svårt med en del lyft och kände mig allmänt svag.
    Åkte till helgmottagningen efter jobbet och efter ett ca 15 min besök skickade de hem mig då jag inte visade tecken på inflammation eller nåt. De sa tia jag kan gå till KK om jag ville.
    Känner mig heldum som som inte orkat med jobbet och dessutom ordnat med ersättare imorrn då jag trodde att det var något. Det känns fortf. som mensvärk typ, lite ömt och känns skumt när jag kissar eller spänner magen, typ som där är något inne. :-/

• trudellutt
    Haskel skrev 2016-09-03 17:52:39 följande:

Det låter som en "propp" i tarmen. Alltså en kraftig förstoppning. Blir det riktigt stopp någonstans i tarmen, kan det kännas så.

Nää, toaaktiviteterna är som de brukar. dock inte idag då jag liksom inte riktigt kan "trycka" då det känns obehagligt, om du förstår.
  • Haskel
    trudellutt skrev 2016-09-03 23:30:39 följande:
    Nää, toaaktiviteterna är som de brukar. dock inte idag då jag liksom inte riktigt kan "trycka" då det känns obehagligt, om du förstår.
    Om magen fungerar som den ska, behöver man inte direkt trycka på. En propp kan bildas, även om man varit på toaletten de senaste dagarna. Det är inte säkert att man lyckas tömma allt.
    Du borde dock känna vilken mage det är som gör ont. Eller vet du inte alls om det är kring livmodern eller i tarmarna det sitter?
Svar på tråden Akut huggande smärta i magen