• Anonym (bebis)

Är Victoria ett tantnamn i Sverige?

Jag och min man väntar en flicka och vi har börjat fundera på namn. Vi både tycker om Victoria men några väninnor från Sverige har sagt att det är ett tantnamn. Vi bor utomlands och här är det ett väldigt vanligt namn, både bland äldre och yngre men vi kommer att flytta tillbaka till Sverige inom några år så namnet måste "fungera" i Sverige också. 

Så vad säger ni, är Victoria ett tantnamn i Sverige och blir man mobbad om man heter så som liten flicka? 

• Svar på tråden Är Victoria ett tantnamn i Sverige?
  • VictoriaBerggren

Jag har aldrig blivit mobbad, snarare alltid fått höra att det är ett vackert namn. Har en kompis som har döpt deras tjej till det för några veckor sedan!

• flygrl

Tycker det e ett fint och värdigt namn. Absolut inte tantigt enligt mig & jag e 18. Victoria ftw!

• Betty20

I Sverige är det just nu mode med "tantnamn" men då korta tantnamn typ Elsa, Saga, Doris odyl, inte särskilt kreativa tycker jag som gillar längre namn typ Victoria, men visst, smeknamn typ "Vickan" lär ju uppkomma....

Jag kör stenhårt på längre namn, inget annat barn har det typ på förskolan, så barnets namn blir lätt för alla att minnas!

• Delilah2001

Tycker inte alls att Victoria är ett tantnamn, det är fint och passar alla åldrar!

• Alvina

Min lilla 2-åring heter just Victoria. Vi valde namnet för att det är fint, "opopulärt" och för att det funkar i de flesta länder. Inget tantnamn alls.

• Anonym (Emma)

Nej det är inget tantnamn. Känner inga "tanter" som heter det. Den äldsta jag känner till är kronprinsessan.... Och det är väl just därför att hon heter det som man undvikit det lite sen i Sverige. Fint namn på en liten tjej idag tycker jag annars.

• Milleman

Känner en 6-åring som heter det och har inte reagerat att det är tantigt.

• Arenaman

Jag tänker att det är ett kungligt namn.... liksom Sylvia och Madeleine.
    Jag tycker personligen att Victoria är ett fint namn.

• annieh897

Absolut inte tantigt. Känner två Viktoria, båda födda omkring 1990, så jag tänker mer på den generationen.

• Anonym (Hmm)
    flygrl skrev 2016-09-03 20:07:04 följande:

Tycker det e ett fint och värdigt namn. Absolut inte tantigt enligt mig & jag e 18. Victoria ftw!

Kallar du dig för Vivvi?
Svar på tråden Är Victoria ett tantnamn i Sverige?