Fast där vill jag bara komma med en liten parentes, för vi pillade aldrig i sonens öron men ändå fick han så mycket vaxproppar att han inte hörde "klara ljud". Så det finns undantag.. Jag tror ju inte läkare,oberoende av varandra, skulle ha valt att suga ut vax ur hans öron om det inte verkligen behövts ;) Men som sagt, detta handlar ju om onormal vaxproduktion i mitt fall men vad säger att det inte kan gälla även för ts barn ;)
anderikson skrev 2016-09-11 15:59:38 följande:
öronvax är en naturlig kroppsvätska som produceras i hörselgången för att hålla hörselgången ren och fri från bakterier. Den produceras i hörselgångens inre del och har ett kontinuerligt flöde och rinner alltså ut av sig själv. Dock är det långsamt flöde och tar flera veckor att nå örats öppning. När man pillar/rengör örat stoppar man detta naturliga flöde och således bildas vaxproppar. Man stimulerar också vaxprduktionen genom att pilla/rengöra. Så det första du ska göra är att sluta pilla (eller duscha vatten rakt in) i ditt barns öron, kroppen tar bäst hand om sig själv i denna situation. Har man väl pillat in vax i örat brukar det dock lösa sig själv med tiden utan att man behöver göra något med det ( så länge man slutar pilla förstås). I vissa fall kan vaxet blockera hörselgången helt och således inkommande ljud och barnet uppfattas med reducerad hörsel. Då kan det vara behov att ta kontakt med läkare för att få hjälp med rengöring. Det andra skälet att söka läkare med vax är om proppen skapar smärta. men som sagt i de flesta fallen mår hörselgången bäst av att man inte gör något alls.
Lycka till