Vilka är gränsvärdena på blodsocker, hb och blodtryck?
Var på inskrivning igår och hade bra värden på samtliga, men undrar nu var gränserna är? Glömde ju fråga i min iver över att uppenbarligen vara i toppform!
Var på inskrivning igår och hade bra värden på samtliga, men undrar nu var gränserna är? Glömde ju fråga i min iver över att uppenbarligen vara i toppform!
Hejsan!
Blodsockret ska ligga under 8, gärna mellan 4-6, hb:t ska helst inte gå under 125, men rasar gärna ner till 110 om du ligger lågt. Då får man tillskott. Trycket ska ligga lågt, och sänkas succesivt, men jag kommer inte ihåg exakt. Mitt låg på 110/70 sist, o det var iaf bra..
Blodsockret skall vara under 9 eller om det möjligen var 8. HB är ju individuellt men under 100 så sätter de in järndropp. Blodtrycket är även det individuellt men normalt för en kvinna i 30-årsåldern är kring 120/70 (ta 10 upp och ned på båda värdena).
Jag gjorde glukosbelastningen igår och då skulle värdet vara mindre än 9.
HB säger min bm ska ligga mellan 120-140.
Blodtryckets övre gräns för "normalt" har jag hört är 140/90. Det verkar framför allt vara det undre trycket som är viktigt, det andra kan variera lite beroende på att man t ex skyndat sig lite precis innan. Var gränsen för lågt blodtryck går vet jag inte.
Undrar om jag behöver vara orolig? Sist när jag va hos barnmorska låg mitt hb på 109 och hon sa att jag behöver ta tillskott. Mitt blodtryck var 70/50 och jag hade även mycket lågt socker vilket hon komenterade mer än det- att det var lågt. Tycker ni att det är ok?
nermina, din bm hade antagligen sagt till om det inte var okej. Att hon bara kommenterar att det är lågt utan att säga något mer om det betyder nog att det är inom ramen för det normala.
Nermina, det är helt normalt HB för en gravid kvinna men visst är det dags att äta Niferex. Själv har jag dock aldrig bättre HB är där någonstans.
Men ditt blodtryck - kan det verkligen ha varit så extremt lågt??
Ungefärligt säger man att det systoliska (högsta) trycket är normalt när det är 100 + ålder. T.ex. en fyrtioåring 100+40=140 mm Hg. Det diastoliska trycket hos vuxna bör inte vara högre än 90 mm Hg. Ett lågt blodtryck kallas för hypotoni och är vanligast hos unga långsmala personer som är otränade. De drabbas ofta av blodtrycksfall.
Tack för all hjälp! Nu har jag koll på läget!
smila 75 : Ja det stämmer. Jag hade även låg blodtryck innan graviditet. Det ligger då på 90 /70 ibland ännu lägre och jag vet inte om jag var långsmall 172/57 kanske inte vältränad men tränade i allafall. Alla i min familj har låg blodtryck även brorsa som tränar mycket. Vissa är konstiga helt enkelt
Lånar tråden!
Vet någon vad som räknas som för lågt bs? Testade v 25 och häromdagen v 36 och första gången låg det på 3,8 och igår 3,2. Är väldigt känslig för när det blir lågt och känner stort obehag. Det jag funderar på är ju att det finns nån slags diabetes där man har för lågt bs.
Hm...
Igår på MVC (besök 2 i vecka 12)...
...tog BM hb och jag hade 102...
Nä det kan inte stämma sa hon och tog igen...
Och då hade jag 132....
Hallå om maskinen visar så skiljda resultat vad ska man tro??!!
Vid inskrivningen hade jag ätit järntabletter i 1 månad,
och då hade jag 119 i hb...
Så nu vet jag inte vad jag ska tro :)
Kan man testa hb nån annanstans??? :)