• Cecese

Ska helst inte torka tvätten i lägenheten.

Jag har bott här några år och för ett tag sen kom det ett brev med nya trivselregler för boendet. Där stod det bland annat att man ska helst inte torka tvätten inne i lägenheterna längre för lägenheterna är inte gjorda för det och ev. skador kan man få bekosta. Men hur ska man då få tvätten att torka? Ställa torkställningarna ute i regnet på gården? Sommartid funkar det att torka tvätten ute och då har jag ställningarna på altanen men det funkar ju inte resten av året. Det finns ingenstans att sätta tvätten på tork förutom inne i lägenheterna så jag undrar hur hyresvärden tänker. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-09-05 17:28
    Tack för alla tips! Jag ska börja med att köpa några billiga luftavfuktare och se om det hjälper med det.

• Svar på tråden Ska helst inte torka tvätten i lägenheten.
  • ChristinaEva

Det jag är mest nyfiken på är hur det kan uppstå skador på lägenheten om man hänger tvätt på torkställning inne i lägenheten? Är du säker på att det var det som hyresvärden menade också gav skador? Ett vanligt problem är annars att folk hänger våta handdukar etc på ex badrumsdörren och då uppstår fuktskador på dörren efterhand (färgen släpper mm), men att hänga tvätt inne i en välvädrad lägenhet på en särskild tvättställning (som man köpt själv) och den våta tvätten inte hänger direkt mot vägg, dörrpost, dörr eller element etc kan omöjligt ge några skador. I så fall måste du fylla hela lägenheten med blöt tvätt på tvättställningar för att det skall bli så pass fuktigt att väggar/golv kan ta skada.

• evamimmi12

Oj jag hänger ju alltid tvätt inne. Jätte mycket tvätt i min lilla lägenhet på 26 kvadratmeter.

Är det sant?

• Virriga Vera
    ChristinaEva skrev 2016-09-04 14:45:32 följande:

Det jag är mest nyfiken på är hur det kan uppstå skador på lägenheten om man hänger tvätt på torkställning inne i lägenheten? Är du säker på att det var det som hyresvärden menade också gav skador? Ett vanligt problem är annars att folk hänger våta handdukar etc på ex badrumsdörren och då uppstår fuktskador på dörren efterhand (färgen släpper mm), men att hänga tvätt inne i en välvädrad lägenhet på en särskild tvättställning (som man köpt själv) och den våta tvätten inte hänger direkt mot vägg, dörrpost, dörr eller element etc kan omöjligt ge några skador. I så fall måste du fylla hela lägenheten med blöt tvätt på tvättställningar för att det skall bli så pass fuktigt att väggar/golv kan ta skada.

Jag kan ju tänka mig att det handlar om att ventilationen i huset inte räcker till om alla skulle hänga tvätt i lägenheterna.
  • Cecese
    Stålmamma skrev 2016-09-04 14:32:43 följande:
    Har ni ingen tvättstuga?
    Nej, det finns ingen tvättstuga. Alla måste köpa egna tvättmaskiner och ha den i badrummet. Om jag hade råd skulle jag köpa en torktumlare men ekonomin tillåter inte det. 
    Virriga Vera skrev 2016-09-04 14:55:09 följande:
    Jag kan ju tänka mig att det handlar om att ventilationen i huset inte räcker till om alla skulle hänga tvätt i lägenheterna.
    Precis, det finns inte tillräckligt med ventilation i lägenheterna och det riktigt känns hur fuktigt det är inne när jag torkar tvätt. Dock påverkar det inte om grannarna gör det för jag bor i radhus och har bara en granne på en sida. Tvättar man bara lite är det säkert inget problem men jag tvättar i snitt 2-3 maskiner varje dag. 
  • Virriga Vera
    Cecese skrev 2016-09-04 15:21:58 följande:
    Nej, det finns ingen tvättstuga. Alla måste köpa egna tvättmaskiner och ha den i badrummet. Om jag hade råd skulle jag köpa en torktumlare men ekonomin tillåter inte det. 
    Virriga Vera skrev 2016-09-04 14:55:09 följande:
    Precis, det finns inte tillräckligt med ventilation i lägenheterna och det riktigt känns hur fuktigt det är inne när jag torkar tvätt. Dock påverkar det inte om grannarna gör det för jag bor i radhus och har bara en granne på en sida. Tvättar man bara lite är det säkert inget problem men jag tvättar i snitt 2-3 maskiner varje dag. 
    Det påverkar ju lägenheten i det långa loppet. Blir det så fuktigt och med dålig ventilation så kommer ju väggar och golv aldrig att torka upp ordentligt.
  • Cecese
    Virriga Vera skrev 2016-09-04 15:29:08 följande:
    Det påverkar ju lägenheten i det långa loppet. Blir det så fuktigt och med dålig ventilation så kommer ju väggar och golv aldrig att torka upp ordentligt.
    Jag vet det men jag vet inte hur jag ska göra annars. Det går ju inte att torka tvätten i regn/snö på gräsmattan och jag kan inte hålla på och köpa nya kläder/sängkläder/handdukar och kasta det smutsiga. Jag har bott här i över 4 år och det är först nu hyresvärden kommer med det här. I så fall borde ju hyresvärden bygga en tvättstuga så vi kan torka tvätten nånstans. 
  • Gryntroll

Det blir ju otäckt fuktigt inomhusklimat om inte ventilationen är dimensionerad ordentligt. Antar att alla kommer behöva köpa torktumlare, torkskåp eller avfuktare (om man inte vill tumla el har pkats för torskåp) för att slippa fuktskador på sikt.

• Virriga Vera
    Cecese skrev 2016-09-04 15:32:59 följande:
    Jag vet det men jag vet inte hur jag ska göra annars. Det går ju inte att torka tvätten i regn/snö på gräsmattan och jag kan inte hålla på och köpa nya kläder/sängkläder/handdukar och kasta det smutsiga. Jag har bott här i över 4 år och det är först nu hyresvärden kommer med det här. I så fall borde ju hyresvärden bygga en tvättstuga så vi kan torka tvätten nånstans. 
    Du får köpa en tumlare på blocket, finns massor med billiga där som inte är så gamla.
  • Aniiee

Öppna ett fönser eller tre. Så länge, alltså. Sen får du väl ifrågasätta värden. Antingen får de fixa ventilationen, fixa fram torktumlare eller -skåp (det finns hyresvärdar som hyr ut sånna grejer till sina hyresgäster, så det borde de kunna fixa fram, med lite vilja) eller så får de sänka hyran så alla kan tvätta annorstädes. Hör med hyresgästföreningen, men jag är rätt övertygad om att avsaknaden av tvättmöjligheter (där torkning absolut ingår) ger rätt till sänkt hyra. 5% tror jag att det är om man inte kan torka sin tvätt. Har dessutom för mig att man ska få hyressänkning om man har egen tvättmaskin.....

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Svar på tråden Ska helst inte torka tvätten i lägenheten.