• Pogba

Madrass till spjälsäng

Hej.

Hur ska man tänka ang madrass till spjälsäng. Mjuk vs hård? Tjock vs tunn?  Skum vs naturmaterial? IKEA vs någon annan? Ja ni förstår, vet inte hur jag ska tänka och alla promotar ju sitt att vara det bästa :)

• Svar på tråden Madrass till spjälsäng
  • varmlanning

Vad jag har förstått det så är det bäst att använda ikeamadrasser till ikeasängar. Vet inte om det beror på storlek. Ska inte svära på detta dock :O vi köpte den vi tyckte kändes skönast på ikea x) Om jag kan tänka mig att sova på ett underlag så ska det nog vara bra nog för bebis :)

• irrbloss_83

Vi har en gammal säng som inte har samma mått som verkar vara standard idag, men vi har tänkt köpa en IKEA skummadrass och klippa bort några centimeter längs en långsida och en kortsida. 
    Planerar att bebis ska få sova där i början och sen samsova med oss när han blir lite större.

• Pedagog200701

Kolla så madrassen inte är preparerad med flamskyddsmedel !

Livet är en saga där varje sida ska läsas!
  • irrbloss_83
    Pedagog200701 skrev 2016-09-08 12:00:11 följande:
    Kolla så madrassen inte är preparerad med flamskyddsmedel !

Bra tips! Har du nån aning om hur det är med IKEAs madrasser?
  • Pedagog200701
    irrbloss_83 skrev 2016-09-08 13:20:38 följande:

Bra tips! Har du nån aning om hur det är med IKEAs madrasser?

Nej jag har inga konkreta tips, tyvärr!

Har inga barn själv men har jobbat på ett förskola där vi började giftbanta och då var just sovmadrasserna något vi diskuterade.
  • irrbloss_83

Jag har rotat lite i frågan nu, IKEA själva hävdar att de inte använder bromerade eller klorerade flamskyddsmedel i några av textilierna. Däremot verkar det enligt allvetande internet vara ett krav enligt lag på att textilier ska vara flamskyddade, men exakt vad de har i verkar svårt att få veta. 

• Pogba

oj, det hade jag inte ens haft en tanke på. Jag har köpt underlakan från IKEA, kanske bör kolla på det då. Tur att de har 360 dagars retur. Det ska jag kolla upp.

Med tanke  på madrassen så vill jag att barnet ska sova i egen säng och inte hos oss. Men jag ska nog köra på det som jag gillar, då gillar nog barnet det med :)

Tack alla!

Svar på tråden Madrass till spjälsäng