• strumpan123

Skadestånd, försäkring hjälp!

Har varit utsatt för brott, rättegången är över och domen vunnit laga kraft.

Kontaktade då mitt försäkringsbolag där jag redan efter brottet anmält att jag blivit utsatt.

Så fort domen vunnit laga kraft skickade jag in alla papper de begärde och det handläggs nu.

Var dubbelförsäkrad med samma försäkring i samma bolag så ska få ut dubbelt sa den första jag pratade med på bolaget. Privatfolk säger nu att jag kan glömma det, att de bara betalar ut en summa i alla fall.

Mina frågor är vem ska betala och vart ska jag vända mig först?! Kan man få både försäkring (överfallsförsäkring) och skadestånd? Eller bara en av dessa?

Alla skickar runt mig till varandra och alla förklarar olika hur och vilken av summorna jag ska få.

Advokaten, kronofogden, brottsofferjouren..

Som jag fattar går brottsofferjouren in sist av allt om ingen annan betalar ut..

Advokaten säger kontakta kronofogden dom ska driva in pengarna sen ska försäkringen gå in och betala.... Kronofogden säger att jag ska kontakta min advokat som ska komma överens med den Andres advokat för betalning och kan GM inte betala ska jag kontakta kronofogden.

Känner mig helt mellan stolarna och vet inte vad fan jag ska göra.

Ena gången jag pratade med mitt försäkringsbolag sa de att jag inte kunde få både försäkring och skadestånd, den andra jag pratade med där sa att jo visst kan du få det eftersom det är två olika saker.

De från kronofogden sa likadant att jag borde få båda medan andra säger nej. Fattar ingenting och det går inte att hitta direkta svar på nätet heller.

Någon som vet något konkret som varit med om att få försäkring och skadeståndet efter brott?

• Svar på tråden Skadestånd, försäkring hjälp!
  • Anonym (Beror på)

Det beror på vad skadeståndet avser att ersätta. Är det en sakskada kan du bara få ersättning en gång för samma sak. Tex om någin stulit en sak så kan du inte få ersättning från fler håll för samma sak eftersom du då går med vinst och så är det inte tänkt att försäkring ska fungera. . Eller om du har haft kostnader för tex läkarbesök efter en misshandel så kan du bara få ersättning upp till vad läkarbesöket kostade. Har du varit sjukskriven kan du inte få mer ersättning än upp till din faktiska inkomstförlust. Men ideell ersättning för tex sveda och värk, kränkning, lyte och men etc kan du från flera håll om du har fler försäkringar som täcker det. Så svaret är att det beror på vilken sorts skadestånd det handlar om.

Svar på tråden Skadestånd, försäkring hjälp!