• Känslobomben

Mina bästa tips mot hemorrojder

Hej alla gravida, tappra kvinnor!

Jag väntar mitt andra barn (om en vecka) och vill dela med mig om tips om hur man blir av med/lindrar problem med hemorrojder. De är stygga små rackare som man måste vårda omsorgsfullt för att de ska orsaka så lite problem som möjligt. Kombinera följande:

1. Noggrann hygien! Använd Apotekets intimtvål dagligen och rengör ordentligt runt anus. Små rester av avföring runt om hemorrojderna kliar och retar till mer svullnad/ömhet.

2. Rengör varje kväll med alsolsprit på lite toapapper. Dels blir det rent och sen orsakar det sammandragning av blodkärl (hemorrojder är ju bl.a. blodkärl).

3. Gör knipövningar för att dra samman anus.

4. Använd xyloproct morgon och mitt på dagen (receptfri salva)

5. Inför natten: smörj in med Manukahonung (bästa tipset!). Verkar antibakteriellt och antiinflammatoriskt. Köps på hälsokostaffär.

6. Om väldigt svullen/öm - Linda in en isbit i ett tunnt tyg och håll emot. Ger bedövning och har en avsvalkande effekt.

7. Se till att inte bli hård i magen; drick mycket vatten och ät lite vitt bröd/pasta och mer frukt och fibrer.

Varmt lycka till med de små eländiga rackarna och ffa, lycka till med fortsatt graviditet!

• Svar på tråden Mina bästa tips mot hemorrojder
  • Anonym (t)

Tack för tipsen!

Fick en runt v 32 som snabbt blev värre, men för mig räckte det med att börja bälja i mig vatten som en ko så försvann den fruktansvärt fort. Kanske chockade min kropp då jag varit dålig på att dricka vatten innan :)

Svar på tråden Mina bästa tips mot hemorrojder