• Anonym (ts)

Måste jag gå till psyket

Jag har fysiska och psykiska problem som jag har haft under nästan hela mitt liv. Jag lever på ekonomisk bistånd, alltså socialbidrag. Kan soc tvinga mig att gå till psyket för att jag ska få mitt socialbidrag? Har dom rätt att ge avslag om jag inte vill gå dit?

• Svar på tråden Måste jag gå till psyket
  • Anonym (Koala)

Ja, för då visar du ju inte att du vill bli bättre och så sedan kunna försörja dig själv eller bli långtidssjukskriven. Varför vilja gå o må dåligt när det finns hjälp att få? Dessutom blir det hela en ond cirkel där man mår dåligt för att man känner sig värdelös. Vet precis hur det är, men tyvärr måste man kämpa o att gå o få hjälp är ju inte ett jättehinder

• Anonym (Plats)

Om det finns plats. Det ät fullt här där jag bor. Så du blir hemskickad även fast du tex har en psykos.

• Anonym (ts)
    Anonym (Koala) skrev 2016-09-05 15:25:59 följande:
    Ja, för då visar du ju inte att du vill bli bättre och så sedan kunna försörja dig själv eller bli långtidssjukskriven. Varför vilja gå o må dåligt när det finns hjälp att få? Dessutom blir det hela en ond cirkel där man mår dåligt för att man känner sig värdelös. Vet precis hur det är, men tyvärr måste man kämpa o att gå o få hjälp är ju inte ett jättehinder
    Jag är extremt obekväm med att gå till psyket. Dom förtjänar sitt dåliga rykte.

Jag har ett fysiskt tillstånd (eller egentligen flera) som ändå gör så att jag inte kan jobba. Varför då tvingas gå till psyket? Alltså jag blir ändå inte arbetsför även om jag mirakulöst nog skulle bli av med mina psykiska problem. 
  • Anonym (ts)
    Anonym (Plats) skrev 2016-09-05 15:26:22 följande:
    Om det finns plats. Det ät fullt här där jag bor. Så du blir hemskickad även fast du tex har en psykos.
    Jag menar den öppna psykiatrin. 

Skickar dom hem psykotiska människor?

Vill förtydliga att jag inte är psykotisk. 
  • Anonym (NN)

Lite ot men; hur kommer det sig att du har försörjningsstöd snarare än sjukersättning? Iom att du varit sjuk större delen av ditt liv utgår jag ifrån att du är grundligt utredd hos vården samt FK/AF?

• Anonym (ts)
    Anonym (NN) skrev 2016-09-05 16:03:32 följande:
    Lite ot men; hur kommer det sig att du har försörjningsstöd snarare än sjukersättning? Iom att du varit sjuk större delen av ditt liv utgår jag ifrån att du är grundligt utredd hos vården samt FK/AF?
    Bara blivit så.

Har aldrig jobbat och jag är 30 +. 
  • Anonym (Hej!)

Det beror ju naturligtvis på vad du är "i botten". Är du arbetslös, söker jobb och skickar rapporter kan de så klart inte göra något. Är du sjukskriven (utan SGI då, gissar jag) blir det lite bökigare. Jag har svårt att tro att socialen gräver i vilken behandling du har, men för att få nya sjukintyg måste du nog delta i någonting. Inte bara hämta ut dem.

• Anonym (a)

ansök om sjukersättning istället. ger dig mer pengar och rätt till bostadstillägg, om du nu aldrig kommer kunna jobba, spelar ingen roll om du aldrig jobbat tidigare

Svar på tråden Måste jag gå till psyket