• lillablåbär

Stockholmsförort som inte är så homogen?

Hej!

Vi är påväg att köpa hus men har svårt att bestämma oss för vilken förort som skulle kännas rätt. Vi har också lite olika preferenser.

Min mans främsta önskemål är att det ska vara nära stan. 
    För mig är det viktigt att det finns en mångfald i området. Hyreshus, svenskar, invandrare, olika samhällsklasser m.m. Vi har ett barn och ett påväg och jag vill att dom ska gå i skolor som speglar samhället i stort. 

Går detta ens att hitta i Stockholm eller är det bara helt uppdelat? Hittills har vi kollat på Sollentuna, Älvsjö, Enskede och Spånga. Är det någon som bor i dessa områden och tycker att de stämmer in på beskrivningen? Eller är det helt homogent? Villorna i dessa områden är väldigt dyra vilket talar emot att det skulle vara blandat, men det kanske finns mycket flerfamiljshus också? Tips på något annat ställe? 

TackGlad

• Svar på tråden Stockholmsförort som inte är så homogen?
  • Birgitta02

Det är nog inte så lätt att hitta hus i områden där det finns invandrare. Hus är dyra däromkring och hyresrätterna är få. Ni får nog dra er ut Hallunda, Botkyrka, Brandbergen i så fall. Inte så himla trevliga områden har jag förstått. Har själv aldrig bott där men....

• Duckan

Ursvik som tillhör Sundbybergs kommun har skolor som upptar barn från höghusområdet i Hallonbergen/Ör. Känner en familj som bor där och har barn i skolåldern.
    Tror nog att det kan vara samma sak i ex Enskede om ni köper en villa som ligger nära höghusområdena.

• Wiesz

Rekommenderar Högdalen/Bandhagen/Hagsätra :)
    Annars finns Flemmingsberg, Skarpnäck.

• KarlHedbo

Det ni söker är på pricken Skarpnäck! Egentligen rekommenderar jag då att köpa lägenhet, för bostadsrätterna är underprissatta i Skarpnäck sett till såväl standard - byggda mitten 80-tal och alltså rymliga med gott om plats för diskmaskin, kyl, frys och tvättmaskin - som området i sig och kommunikationer. Det finns radhus i området och villor i närområdet Pungpinan, så fint namn. 

Men Skarpnäck är jättebra! Nu kanske jag inte är lika vidsynt som ni verkar vara, men jag tycker det är perfekt: det är skönt blandat med människor och det som saknas i mångfalden är niqaber och rinkebysvenska, men just de mångfaldskomponenterna saknar faktiskt inte jag.
    I övrigt är det som sagt väl diversifierat, lugnt och fint område. Jättehärliga omgivningar med närhet till skog och sjö: Flatenbadet och hela Nackareservatet runt knuten.

• KarlHedbo
    KarlHedbo skrev 2016-09-06 06:53:14 följande:

Det ni söker är på pricken Skarpnäck! Egentligen rekommenderar jag då att köpa lägenhet, för bostadsrätterna är underprissatta i Skarpnäck sett till såväl standard - byggda mitten 80-tal och alltså rymliga med gjustott om plats för diskmaskin, kyl, frys och tvättmaskin - som området i sig och kommunikationer. Det finns radhus i området och villor i närområdet Pungpinan, så fint namn. 

Men Skarpnäck är jättebra! Nu kanske jag inte är lika vidsynt som ni verkar vara, men jag tycker det är perfekt: det är skönt blandat med människor och det som saknas i mångfalden är niqaber och rinkebysvenska, men just de mångfaldskomponenterna saknar faktiskt inte jag.
    I övrigt är det som sagt väl diversifierat, lugnt och fint område. Jättehärliga omgivningar med närhet till skog och sjö: Flatenbadet och hela Nackareservatet runt knuten.

Det är bara de två sakerna jag inte gillar; just niqab tycker jag sänder helt fel signaler men det finns människor från Afrika och Mellanöstern här så muslimer finns det. Och med "rinkebysvenska" menar jag det här tugget som hörs bland unga killar och tjejer som gett upp på skolan och samhället och varken lär sig läsa eller skriva ordentligt på svenska utan  pratar som hiphopare rappar. 

Här finns iaf framtidstro och människor från alla kulturer och samhällsklasser.

• lillablåbär
    KarlHedbo skrev 2016-09-06 06:53:14 följande:

Det ni söker är på pricken Skarpnäck! Egentligen rekommenderar jag då att köpa lägenhet, för bostadsrätterna är underprissatta i Skarpnäck sett till såväl standard - byggda mitten 80-tal och alltså rymliga med gott om plats för diskmaskin, kyl, frys och tvättmaskin - som området i sig och kommunikationer. Det finns radhus i området och villor i närområdet Pungpinan, så fint namn. 

Tack KarlHedbo!! Skarpnäck låter toppen faktiskt, ska genast kolla upp Glad
  • felix le chat

Du kan ju googla skarpnäck + kriminellt
    samt kolla på grannarna på t-banelinjen som Bagarmossen m.m

• KarinIngrid

Räknas kanske inte som förort men Åkersberga är super med barn. 
    tillhöst Österåkers kommun. ca 40.000 invånader, blandade människor, blandade åldrar, mycket barnfamiljer. Blandade kulturer. Men inga getthon.
    Bra skolor, mycket grönområden. 
    Tar 35 minuter med roslagsbanan in till stan. 
    Och priserna ligger lite efter närförorterna. Här kan man få en villa mellan 3-4 miljoner, ett radhus mellan 2-3
    så inte i närheten av Sollentuna/danderyd/täby där de börjar på 6-7

• Flash Gordon
    lillablåbär skrev 2016-09-05 15:29:20 följande:
    Hej!

Vi är påväg att köpa hus men har svårt att bestämma oss för vilken förort som skulle kännas rätt. Vi har också lite olika preferenser.

Min mans främsta önskemål är att det ska vara nära stan. 
    För mig är det viktigt att det finns en mångfald i området. Hyreshus, svenskar, invandrare, olika samhällsklasser m.m. Vi har ett barn och ett påväg och jag vill att dom ska gå i skolor som speglar samhället i stort. 

Går detta ens att hitta i Stockholm eller är det bara helt uppdelat? Hittills har vi kollat på Sollentuna, Älvsjö, Enskede och Spånga. Är det någon som bor i dessa områden och tycker att de stämmer in på beskrivningen? Eller är det helt homogent? Villorna i dessa områden är väldigt dyra vilket talar emot att det skulle vara blandat, men det kanske finns mycket flerfamiljshus också? Tips på något annat ställe? 

TackGlad
    Älvsjö är absolut ingeting för dig. För jag antar att det är villaområdena söder om Älvsjövägen du menar.

Bara villor och rikt och fint och tryggt och bra skolor och hela baletten.

.
    Det finns flerbostadshus i Älvsjö där socioekonomin är avsevärt sämre och mångfalden större och det är vid Älvsjö centrum. Där hamnar ungarna på antingen om det är Kämpetorp eller Solbergaskolan. Solberga kan vara en annan stadsdel.

.
    Nä jag tycker Skarpnäck låter som det du beskriver. Mångkulturellt så det duger med fortfarande en viss andel svenskar i området. 

Grannområdet Bagarmossen kanske också kan vara någoting. Lite rikare än Skarpnäck men inte så det stör.

Eller kanske Farsta eller Fagersjö?

Rågsved/Hagsätra/Högdalen låter som de är lite för ... sådär ... till och med för det du beskriver att du söker.
Svar på tråden Stockholmsförort som inte är så homogen?