• Oline

    Någon med erfarenhet av bricanyl vid sammandragningar??

    Jag är gravid i v 31 och har sedan vecka 22 besvärats av mycket sammandragningar. Så himla jobbigt, förra veckan eskalerade det och jag hade starka sammandragningar var 5-6 min, åkte in till förlossningen där de kunde se att tappen var "något påverkad" och beordrades då vila.

    Vissa dagar är det mer, andra mindre, men det är såå jobbigt :( Jag undrar nu om någon här har fått bricanyl mot sammandragningarna? Spruta/tabletter? Hur ofta? Hjälpte det? Tell me everything! Jag fick inget sådant när jag var där förra veckan men funderar på att kolla om jag kan få det!

  • Svar på tråden Någon med erfarenhet av bricanyl vid sammandragningar??
  • Jag är bara jag

    Sällar mig till tråden. Väldigt jobbiga sd sen några dagar. Hade de bara vid lite mer ansträngning innan men nu räcker det att gå över golvet. Går jag saktare blir jag en staty...

  • Oline
    Jag är bara jag skrev 2016-09-05 16:27:32 följande:

    Sällar mig till tråden. Väldigt jobbiga sd sen några dagar. Hade de bara vid lite mer ansträngning innan men nu räcker det att gå över golvet. Går jag saktare blir jag en staty...


    Haha exakt så känner jag med, kan knappast vila eller ta det lugnare för då förväxlas jag förmodligen med en död.

    Vilken vecka är du i?
  • Kasperina

    Med andra barnet låg jag inne på antenatal i två dygn i v28 och blev efter det sjukskriven 100% med ansträngningsförbud tom v36+6. Jag satt på soffan i 10 veckor och rörde mig knappt, fick SD så fort jag rörde mig det allra minsta. V36+6 fick jag SD så fort jag reste mig upp, v37+0 började jag storstäda huset (liiiite less ) men fick bara någon enstaka SD. Bebis kom v40+4.

    När jag kom in i v28 fick jag Bricanyl, och skulle aldrig utsätta vare sig mig själv eller fostret för det om det inte var direkt livsfara, för det är mycket obehagligt. Bricanyl ger extrem hjärtklappning och adrenalinpåslag. Jag har tagit det som astmatiker tidigare, MYCKET lägre doser, men då vande man sig efter ett par veckro, men den hjärtklappning man fick av "astmadoser" var ingenting i jämförelse.

    Håll er i stillhet trots att det är aptrist, det handlar bara om några veckor! 

  • Oline
    Kasperina skrev 2016-09-05 18:33:48 följande:

    Med andra barnet låg jag inne på antenatal i två dygn i v28 och blev efter det sjukskriven 100% med ansträngningsförbud tom v36+6. Jag satt på soffan i 10 veckor och rörde mig knappt, fick SD så fort jag rörde mig det allra minsta. V36+6 fick jag SD så fort jag reste mig upp, v37+0 började jag storstäda huset (liiiite less ) men fick bara någon enstaka SD. Bebis kom v40+4.

    När jag kom in i v28 fick jag Bricanyl, och skulle aldrig utsätta vare sig mig själv eller fostret för det om det inte var direkt livsfara, för det är mycket obehagligt. Bricanyl ger extrem hjärtklappning och adrenalinpåslag. Jag har tagit det som astmatiker tidigare, MYCKET lägre doser, men då vande man sig efter ett par veckro, men den hjärtklappning man fick av "astmadoser" var ingenting i jämförelse.

    Håll er i stillhet trots att det är aptrist, det handlar bara om några veckor! 


    Tack för ditt svar, tur att det gick bra för dig och bebisen ändå trots jobbiga sd.. Nej fy det låter ju otroligt obehagligt! :O Det vill jag absolut inte utsätta mig för isåfall om det inte är ett absolut måste. Känner mig trots allt lite mer avslappnad nu i v 30 om bebisen skulle komma, känns som att chansen för att den klarar sig då trots allt är relativt hög. Det är nog bara att vila som du säger..
  • orzia1

    Jag har en del erfarenhet av både bricanyl sprutor och tabletter och har även fått tractasyl dropp (osäker på namnet o stavning)

    Går även på adalat tabletter som sänker blodtrycket och minskar sd. Är tydligen en av de sista alternativen, och jag har redan lågt blodtryck i mig själv så de var tveksamma till att sätta mig på dessa. Har ätiti de sen v 30 typ. Är nu enligt UL i v 34 o enligt sista mens snart i v 36. Ska äta de i ca 10 dagar till. Efter dessa 10 dagar så stoppar de inte mig mer

    Haft sd sen vecka 22 typ som gjort asont. Men mindre sd från v 18 ... Har vilat hela graviditeten pga andra orsaker så det är konstigt jag ändå har de.

    Har de tagit odlingar på er? Ibland kan i vi ge ökade sd. (Dock ej så i mitt fall)

  • Jag är bara jag
    Oline skrev 2016-09-05 18:16:39 följande:
    Haha exakt så känner jag med, kan knappast vila eller ta det lugnare för då förväxlas jag förmodligen med en död.
    Vilken vecka är du i?
    V.28 och tror inte jag kommer gå ens i närheten av b.f! Vilat/legat sen april p.g.a dåligt mående så ingen stress här inte och nu händer knappt nåt här hemma. Får vara moraliskt stöd åt maken när han jobbar ute eller inne, men fy så värdelös jag känner mig.
Svar på tråden Någon med erfarenhet av bricanyl vid sammandragningar??