• Anonym (Orolig)

HJÄLP! Konisering, cellförändringar - hur går det till? (Lokalbedövning)

Hej!

Har egentligen tid på torsdag för slyngkonisering AC cellförändringar på livmoder tappen.

Nu spelar kroppen mig ett spratt och jag kommer med största sannolikhet få mens ikväll eller imorgon.

(En annan historia ).

Jag komer få ringa i morgon och få ändrat tiden.

Jag undrar om någon här vill berätta hur det går till med en konisering?

Jag har själv ingen aning om min HPV-infektion är s.k. högrisk eller hur pass grava cellförändringarna är på min livmoderstapp.

Jag vill veta vad man kan ha på sig (t ex, till vanliga gyn-besök så tar jag gärna en kort klänning eller tunika, så man inte behöver gå "med rumpan bar" till gynstolen.

Eller måste man byta om till sjukhus kläder?

Gör bedövningen ont; sätts den med spruta?

Jag har fått reda på att mina cellförändringar troligen inte kommer läka ut av sig själv.

Innebär detta att jag har högrisk-HPV?

Vid undersökningen med ättickstestet så sa gynekologen att det såg bra ut. Var det för att lugna mig, eller betyder det att det är automatiskt mindre cancerrisk?

Hur pass ont gör den här koniseringen?

Efter ättickstestet (är lite osäker på om han gjorde något utöver), fick jag smärta som kändes som jobbig mensvärk. Jag var då i tiden bara någratulera dagar efter ägglossning.

Kan jag vara mer känslig för gynekologisk smärta efter en konisering, i och med det faktumet att jag har det jobbigt smärtmässigt under ägglossning och mens?

Om någon kan komma med något tips som kan vara bra att tänka på, är jag tacksam.

• Svar på tråden HJÄLP! Konisering, cellförändringar - hur går det till? (Lokalbedövning)
  • Anonym (Lii)

Hej,

Jag gjorde det för 3månader sen. Dock inte i Sverige men kan berätta det jag vet.

Jag hade bara cin1 men hpv 18 (högrisk) så därför ville dom ta bort det. Jag tror i Sverige att man har haft kanske cin1 i över ett halvår eller cin2-3 för att göra det på direkten.. Konstigt att dom inte säger vad du har. Vet att en nära kompis hade cin3 och fick sövas ner iof och min läkare sa här att om jag skulle ha cin2-3 så skulle jag också sövas ner. Så du kanske bara har lätta cellförändringar också?! Vet inte riktigt reglerna i Sverige.

Högrisk innebär väl att man har större risk att det skulle utvecklas till cancer om man går med det länge, så länge man får bort det är det bra :) dock kan det ju komma tillbaka men man får hålla koll helt enkelt.

När jag gjorde biopsin (det med ättikslösningen) sa min barnmorsk att det såg bra ut också, hon menade att det inte såg ut att ha spritt sig så mycket (vilket det inte hade gjort) så kanske smma för dig.

Själv hade jag ondare och blödde med efter biopsin än efter själva slyngkoniseringen. Där blödde jag ingenting dom liksom brände sista biten på tappen så det skulle stoppa blödningen. Dock gjorde det ont för mig, men gick väldigt fort. Men för många gör det inte ont har jag läst. Jag tog med mig hörlurar så jag kunde lyssna på musik (låter lite obehagligt) samt luktar död hud typ. Men som sagt, så värt det efteråt. Skönt att bli av med det.

Sorry för världens längsta inlägg

• Anonym (T)

Jag blev sövd, minns inte hur allvarliga mina var men nu tio år senare är jag fortfarande frisk och inga nya förändringar har kommit. Jag minns inte så många detaljer tyvärr.
    Själva operationen var jag ju sövd under som sagt, och efteråt gjorde det inte särskilt ont och jag hade inga besvär. Som en svag mensvärk under samma dag ungefär. Det var lättare och mer smärtfritt än jag trodde. Jag har inte blivit mer känslig för gynundersökningar. Det kommer gå bra för dig, det är ingen big deal!

• Anonym (Jag med)

Jag opererade bort en bit av livmodertappen 2012. Jag minns när jag fick brevet om cellförändringarna året innan, jag bröt ihop! (Första gängen jag testande mig) Fick alltid besked via brev och det togs prover på prover, antagligen för att se att förändringarna var bestående. Jag fick heller aldrig veta i vilken grad dem var i, bara typ att det var mer än dem trodde (?) å att det skulle tas bort. Jag försökte få det förklarat för mig men det gick dåligt. Men med alla dessa prover som jag tog innan så var det inte något annorlunda med operationen, kändes typ inte och jag gick och jobbade 5 min efterråt. Tror inte jg blödde heller..lite flytningar kanske.

Tog ett prov igen i februari i år och fortfarande inga cellförändringar, otroligt skönt. Har även haft en och samma sexpartner sen operationen så kanske spelar det roll.

Jag sövdes inte ner eller så men jag minns att jag fick en adrenalin spruta som jag tyckte var lite obehagligt men i övrigt tyckte jag nog inte att det skiljde sig så mycket från en vanlig gyn.undersökning. Jag kan ha förträngt också :P

Med andra ord, ta det med ro :)

• Anonym (Orolig)

Hej alla!

Tack för att ni delar med er! <3

Jag har pratat med mottagningen idag och fick ändrar tid.

Den jag talade med var väldigt restriktiv med att berätta, men fick i alla fall reda på att jag "bl.a. har hpv-virus 18". Detta är högrisk och en av de virus som ligger bakom gynekologisk cancer.

Jag fick inte reda på i vilket stadie mina cellförändringar är.

Genom logiskt tänkande vet jag med mig att jag burit på hpv-viruset länge.

Vet någon här om man tar bort cellförändringarna, kommer hpv-infektionen läka ut då?

Hur är det med livmoderhalsen?

Svar på tråden HJÄLP! Konisering, cellförändringar - hur går det till? (Lokalbedövning)