HJÄLP! Konisering, cellförändringar - hur går det till? (Lokalbedövning)
Hej!
Har egentligen tid på torsdag för slyngkonisering AC cellförändringar på livmoder tappen.
Nu spelar kroppen mig ett spratt och jag kommer med största sannolikhet få mens ikväll eller imorgon.
(En annan historia ).
Jag komer få ringa i morgon och få ändrat tiden.
Jag undrar om någon här vill berätta hur det går till med en konisering?
Jag har själv ingen aning om min HPV-infektion är s.k. högrisk eller hur pass grava cellförändringarna är på min livmoderstapp.
Jag vill veta vad man kan ha på sig (t ex, till vanliga gyn-besök så tar jag gärna en kort klänning eller tunika, så man inte behöver gå "med rumpan bar" till gynstolen.
Eller måste man byta om till sjukhus kläder?
Gör bedövningen ont; sätts den med spruta?
Jag har fått reda på att mina cellförändringar troligen inte kommer läka ut av sig själv.
Innebär detta att jag har högrisk-HPV?
Vid undersökningen med ättickstestet så sa gynekologen att det såg bra ut. Var det för att lugna mig, eller betyder det att det är automatiskt mindre cancerrisk?
Hur pass ont gör den här koniseringen?
Efter ättickstestet (är lite osäker på om han gjorde något utöver), fick jag smärta som kändes som jobbig mensvärk. Jag var då i tiden bara någratulera dagar efter ägglossning.
Kan jag vara mer känslig för gynekologisk smärta efter en konisering, i och med det faktumet att jag har det jobbigt smärtmässigt under ägglossning och mens?
Om någon kan komma med något tips som kan vara bra att tänka på, är jag tacksam.