• Anonym (TS)

Bröllop - när skicka ut inbjudningar o save the dates?

God morgon!

Vi har planerat att gifta oss januari 2018. Hans familj och släkt bor i USA, så där är det tradition att skicka ut Save the dates kort innan själva inbjudan, finns det något motsvarande att skicka ut till min familj och släkt här i Sverige? Hur långt i förväg bör vi skicka? Save the dates nu och sedan bröllopsinbjudan ett år i förväg? 8 månader i förväg..? MVH ganska ung och oerfaren vad gäller bröllopsseder!

Kan vi skriva redan på inbjudan att vi inte vill ha bröllopspresenter, men vill man absolut ge något så hellre ett bidrag till bröllopsresan? Hur säger man det på ett snyggt sätt?

Det rör sig om ett litet bröllop. Ca 50 personer (närmsta släkten och närmsta vännerna) och inte så extremt formellt heller

• Svar på tråden Bröllop - när skicka ut inbjudningar o save the dates?
  • Anonym (bride)

Jag tror att du får bättre svar om du googlar tex "planering". Vi gifter oss nästa sommar och har redan nu sagt datumet till de som är absolut viktigast (så de inte bokar en resa etc). Ingen skriftlig, alltså. Vi tänkte annars skicka ut inbjudningar ca halvåret innan eftersom det är ett sommarbröllop och folk har många bröllop att gå på :) En inbjudan borde ju räcka. 

Om ni gifter er i USA, då blir det merkostnader för gästerna, så då ska ni inte ha presenter alls, utan att "vår bästa present är att ni närvarar" etc. 

• Anonym (Härligt med bröllop)

Jag fick ett save the date kort ett år innan och sedan den riktiga inbjudan ett halvår innan.

• Anonym (TS)
    Anonym (bride) skrev 2016-09-06 08:36:32 följande:

Jag tror att du får bättre svar om du googlar tex "planering". Vi gifter oss nästa sommar och har redan nu sagt datumet till de som är absolut viktigast (så de inte bokar en resa etc). Ingen skriftlig, alltså. Vi tänkte annars skicka ut inbjudningar ca halvåret innan eftersom det är ett sommarbröllop och folk har många bröllop att gå på :) En inbjudan borde ju räcka. 

Om ni gifter er i USA, då blir det merkostnader för gästerna, så då ska ni inte ha presenter alls, utan att "vår bästa present är att ni närvarar" etc. 

Okej tack!

Vi gifter oss i Sverige, så det är "mest viktigt" att all mannens släkt får info om bröllopet i tid, så de har en realisisk möjlighet att boka in en resa hit om de vill komma Hans släkt kommer överösa oss med en maaassa onödigt även om vi undanber oss presenter, det var därför vi tänkte skriva det om bröllopsresan så kanske vi "slipper" någon serie servettringar tänkte vi ... Annars kommer vi få bestick, stavmixrar och en massa annat jox vi inte behöver eller redan har
  • Anonym (TS)
    Anonym (Härligt med bröllop) skrev 2016-09-06 08:40:23 följande:

Jag fick ett save the date kort ett år innan och sedan den riktiga inbjudan ett halvår innan.

Tack!
  • Carambolan

Save the date ett år innan och riktig inbjudan tre månader innan tycker jag är lagom.

• Anonym (K)

Jag gifte mig i somras, också med 50 gäster. Vi berättade för de inbjudna ett år innan vilket datum bröllopet skulle vara. Vet att många även i Sverige skickar save the date kort så det har väl mer med ekonomin och göra, om man har lust att lägga ut pengar på det eller inte. Våra gäster visste som sagt om datumet ett år innan och vi skickade inbjudningarna 4-5 månader innan. Det var bara fyra som tackade nej och det var pga orsaker som inte gick att styra över. Väldigt kul att så många kom!

Vi ville inte heller ha presenter och skrev det på inbjudningarna. Typ "Vi vill inte ha några bröllopspresenter utan tycker det är viktigast att du/ni kan närvara på vår dag. Om någon ändå vill ge något ber vi er höra av er till toastmaster och toastmadame". De hade då ett kontonr de som ville kunde sätta in ett litet bidrag på till vår bröllopsresa. Eftersom alla redan visste var vi skulle var det några som växlade pengar och gav ett litet bidrag i "rätt" valuta. Det var väldigt snällt och absolut inget vi förväntade oss!

Svar på tråden Bröllop - när skicka ut inbjudningar o save the dates?