• Anonym (Skakis)

Någon som testat betablockerare?

Hej!

Efter en period av utmattningssyndrom är jag tillbaka på universitetet men är långt ifrån frisk om man ser till mina upplevelser. Jag är modigare än när jag pluggade sist (det var 5 år sen) men jag är ju också lite äldre. Jag vågar prata mycket mer än förr och tar mycket plats på seminarierna. Problemet är att min kropp inte gillar detta! Hjärtat vill hoppa ur bröstet, ansiktet vill rodna, händerna slakar, kroppen känns instabil, pulsen skenar i halsen så rösten knappt får plats när jag pratar. Skakningarna finns kvar under hela lektionstimmen även om det gått lång tid sen jag sa något senaste. Har fått lära mig att amygdala blir extra stresskänslig efter utmattningssyndrom. Det känns som att den reagerar på den lilla lilla anspänningen som mitt psyke känner av och skapar en fysisk reaktion som inte står i proportion till vad jag egentligen upplever.

Har pga detta funderat på betablockerare till nästa veckas redovisning för jag vet inte hur denna annars ska vara genomförbar! Min kropp kommer skaka tills jag trillar ihop trots att uppgiften är enkel och åskådarna är harmlösa.

Har någon provat betablockerare och vet om det hjälper? Är det svårt att få läkaren att skriva ut dessa?

Vad säger jag att mitt ärende gäller när jag bokar tid hos läkaren? Nervositet? Det låter så märkligt.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Någon som testat betablockerare?
  • Ser0tonin

Jag har betablockare, det funkar fint för mig. Betablockare ska inte vara några problem att få utskrivet. Säg att du tycker det är obehagligt att tala inför grupp. Det du beskrev  Min kropp kommer skaka tills jag trillar ihop trots att uppgiften är enkel och åskådarna "är harmlösa. "

Jag var jäkligt nervös inför ett nytt jobb, tog betablockare och kände mig mycket lugnare :)

• Anonym (Skakis)

Tack för svaret, jag ska ge det ett test då. Får man någon biverkning? Kan ju tex inte kosta på mig att råka bli trött under föredraget eller något sånt, då har man plötsligt ett nytt problem.

Bör man testa innan för att se hur man reagerar eller är det hela inte så dramatiskt?

• Ser0tonin

Vanligaste biverkningen är att man kan bli kall om händer och fötter. Några kan bli lite slöa, men inte så att man måste sova. Ta och testa någon dag INNAN föreläsningen. Jag nämna att träna med betablockare inte är någon höjdare, man orkar inget. :)

• Anonym (Skakis)

Okej, då skippar jag gymmet alltså. En sista fråga; kan jag förvänta mig att pulsen inte stiger alls eller kommer det bulta innanför bröstet men bara lite mindre än innan? Dvs kommer min kropp vara i stort sett helt lugn eller kommer pulsen och övriga effekter bara bli på en hanterbar nivå?

• dirty88

Jag mumsar betablockerare till skolan ibland, oftast när man ska tala inför grupp. 
    Jag är förtfarande lite nervös och orolig inför framförandet men får inga fysiska reaktioner. Inget darrande, inget stammande utan det känns som när man pratar med sin bästa kompis.

Däremot verklar min inre termomenter slås ut och jag fryser och svettas om varannat när jag käkat min tablett.

Man får också väldigt bra placeboeffekt i tryggheten man förväntar sig få.

Gå till VC och säg att du blir dödligt rädd inför sånt och att det påverkar dina studier så kanske du får hjälp. Var tvungen att göra ett EKG test för att få det utskrivet.

• Anonym (Skakis)

Tack för dina erfarenheter. Nu visade det sig att nästa läkartid som fanns är 21:a sept, det är för långt framöver! Tror du lättakuten är villiga att hjälpa med detta?

• Anonym (Fårej)

Jag har samma problem, att kroppen helt ballar ur vid redovisningar och seminarier.

Försökte få betablockerare utskrivna. Men då läkaren frågade om mitt hälsotillstånd och jag sa att jag har astma blev det nobben. Tydligen kan betablockerare ge andningssvårigheter om man har redan har astma.

Så om ni har det, var beredda på att läkarna kan vägra skriva ut det.

• Ser0tonin
    Anonym (Fårej) skrev 2016-09-07 10:49:40 följande:

Jag har samma problem, att kroppen helt ballar ur vid redovisningar och seminarier.

Försökte få betablockerare utskrivna. Men då läkaren frågade om mitt hälsotillstånd och jag sa att jag har astma blev det nobben. Tydligen kan betablockerare ge andningssvårigheter om man har redan har astma.

Så om ni har det, var beredda på att läkarna kan vägra skriva ut det.

Så jäkla synd att du inte kunde ta det. Jag har inte astma men man lär sig något nytt varje dag :)
  • Anonym (Skakis)

Helvetes skit, finns inga läkartider och närakuten tar inte detta problem. Vad gör jag? Om helgen kommer och jag inte fått något hoppar jag hellre av kursen.

• Anonym (socialfobi)

Jag brukar ta betablockerare om jag ska ha ett jobbigt möte på jobbet eller tala inför grupp. Brukar ta 3-4 tabletter på 10 mg. En gång hamnade jag i en oväntad situation där jag var tvungen att presentera mig framför en grupp och då hade jag ju inte tagit någon tablett. Då kände jag verkligen hur hjärtat höll på att hoppa ur bröstet. Jag hörde nästan inte vad jag sa. Efter detta har jag förstått hur mycket betablockerare hjälper mig. Jag hör inte mitt hjärta bulta alls och det är det som gör mig lugn :) Man har kvar de negativa tankarna och är nervös psykiskt sett, men det blir betydligt lättare när de fysiska symptomen blockeras. 

• Ser0tonin
    Anonym (Skakis) skrev 2016-09-07 17:43:42 följande:

Helvetes skit, finns inga läkartider och närakuten tar inte detta problem. Vad gör jag? Om helgen kommer och jag inte fått något hoppar jag hellre av kursen.

Finns det ingen vårdcentral som har drop-in tider? :/
    Annars, ring till din vårdcentral och be om att få betablockare på recept, (du får prata med en ssk.) Ssk kommer säga att du behöver en läkartid, förklara då att du behöver ha den innan det datumet, och att det kan väl räcka med ett läkarsamtal över telefon om dom har det så fullbokat?

• Anonym (Skakis)
    Ser0tonin skrev 2016-09-07 17:58:25 följande:

Finns det ingen vårdcentral som har drop-in tider? :/

Annars, ring till din vårdcentral och be om att få betablockare på recept, (du får prata med en ssk.) Ssk kommer säga att du behöver en läkartid, förklara då att du behöver ha den innan det datumet, och att det kan väl räcka med ett läkarsamtal över telefon om dom har det så fullbokat?

De vill inte heller ta såna frågor. Antar att de bedömer att det kräver mer tid men som du säger är jag nu lämnad åt att ta det över telefon istället, det är väl inte heller så tillfredsställande enligt dem. Då får de inte ens ett ansikte på mig. Min sketna vårdcentral har dessutom avskaffat syftet med just en drop in tid. Numera bokar man drop in-tiderna (?). Ska det vara så svårt att få träffa en läkare?

Jag ska testa att be att få prata med den läkare jag träffat en gång tidigare på VC:n och se om denne kan gå med på min önskan över telefon.

En kvinna på närakutens telefon tyckte absolut jag skulle få betablockerare för att klara av dels föredraget dels utbildningen. Synd att hon inte var läkare...
  • Anonym (Skakis)

Kanske dum fråga men kan man åka till psykakuten med sin höga puls för att få betablockerare? Får inte tag på någon som kan hjälpa mig inom tre veckors tid. Säljer folk betablockerare på tex Flashback eller är man helt ute och cyklar? Jag börjar bli desperat!

• Anonym (T)

Först och främst. Betablockerare hjälper väldigt bra! Både mot ansiktsrodnad, hjärtrus och de vanliga symptomen.

Mitt förslag är att du går in på nätet och byter vårdcentral och ringer den nya och förklarar läget.

Svar på tråden Någon som testat betablockerare?