Någon som testat betablockerare?
Hej!
Efter en period av utmattningssyndrom är jag tillbaka på universitetet men är långt ifrån frisk om man ser till mina upplevelser. Jag är modigare än när jag pluggade sist (det var 5 år sen) men jag är ju också lite äldre. Jag vågar prata mycket mer än förr och tar mycket plats på seminarierna. Problemet är att min kropp inte gillar detta! Hjärtat vill hoppa ur bröstet, ansiktet vill rodna, händerna slakar, kroppen känns instabil, pulsen skenar i halsen så rösten knappt får plats när jag pratar. Skakningarna finns kvar under hela lektionstimmen även om det gått lång tid sen jag sa något senaste. Har fått lära mig att amygdala blir extra stresskänslig efter utmattningssyndrom. Det känns som att den reagerar på den lilla lilla anspänningen som mitt psyke känner av och skapar en fysisk reaktion som inte står i proportion till vad jag egentligen upplever.
Har pga detta funderat på betablockerare till nästa veckas redovisning för jag vet inte hur denna annars ska vara genomförbar! Min kropp kommer skaka tills jag trillar ihop trots att uppgiften är enkel och åskådarna är harmlösa.
Har någon provat betablockerare och vet om det hjälper? Är det svårt att få läkaren att skriva ut dessa?
Vad säger jag att mitt ärende gäller när jag bokar tid hos läkaren? Nervositet? Det låter så märkligt.
Tack på förhand!