• Anonym (D)

    Familjehem via kommunen eller privat?

    Hej!

    Vi håller på att genomgå en utredning för att bli familjehem. Vi har redan träffat kommunen och ska nu träffa ett privat bolag för att se vad dom har att erbjuda.

    Vad har ni för erfarenheter? Ska man välja privat eller inte?

  • Svar på tråden Familjehem via kommunen eller privat?
  • Anonym (Soc.sekr)

    Det beror på vad ni får för stöd och vilket slags familjehem ni är intresserade av att vara. I den kommun jag jobbar är de placeringar som görs via privata företag ofta svårare (det är dock extremt ovanligt att vi använder oss av privata bolag). Barn och ungdomar med större problem och behov. Det leder iofs även till att familjehemmet får mer stöd från konsultföretaget. Men ni kan ju stå på bådas lista i avvaktan på erbjudande om placering.

  • Anonym (Ensam)

    Tycker du ska ta hand om ett ensamkommande ungdom via kommunen.
    Dessa barn har behov av familjehem.

  • Anonym (D)
    Anonym (Soc.sekr) skrev 2016-09-06 21:01:32 följande:

    Det beror på vad ni får för stöd och vilket slags familjehem ni är intresserade av att vara. I den kommun jag jobbar är de placeringar som görs via privata företag ofta svårare (det är dock extremt ovanligt att vi använder oss av privata bolag). Barn och ungdomar med större problem och behov. Det leder iofs även till att familjehemmet får mer stöd från konsultföretaget. Men ni kan ju stå på bådas lista i avvaktan på erbjudande om placering.


    Hej!

    Okej jag förstår. Jag vet inte hur det är i min kommun, men jag hade fått för mig att kommunen har anlitat privata företag för att öka marknaden för familjehem, men jag har säkert missförstått det.

    Varför vi har kontaktat ett privat är för att ett privat bolag kan ge mer stöd, och det känns bra.

    Jaha man kan stå i kö hos flera. Det visste jag inte.
  • Anonym (D)
    Anonym (Ensam) skrev 2016-09-06 21:09:38 följande:

    Tycker du ska ta hand om ett ensamkommande ungdom via kommunen.
    Dessa barn har behov av familjehem.


    En ungdom kommer det inte bli, men är helt öppen för ett ensamkommande barn.
  • Anonym (Familjehemsmamma)

    Fördelen med privat är att du alltid kan komma i kontakt med en konsulent även nätter och helger samt de flesta har handledning för sina familjehem. Det är mycket värt tycker jag.

  • Anonym (D)
    Anonym (Familjehemsmamma) skrev 2016-09-06 22:27:39 följande:

    Fördelen med privat är att du alltid kan komma i kontakt med en konsulent även nätter och helger samt de flesta har handledning för sina familjehem. Det är mycket värt tycker jag.


    Precis, det är så jag också tänker, inte bara mån-fre 7-16.

    Är ni traditionellt familjehem eller förstärkt? Jobbar ni utöver familjehemmet?
  • Anonym (Familjehemsmamma)
    Anonym (D) skrev 2016-09-06 22:46:31 följande:

    Precis, det är så jag också tänker, inte bara mån-fre 7-16.

    Är ni traditionellt familjehem eller förstärkt? Jobbar ni utöver familjehemmet?


    Vi är främst jourhem numera.
  • Anonym (Familjehemsmamma)
    Anonym (Familjehemsmamma) skrev 2016-09-06 22:50:35 följande:

    Vi är främst jourhem numera.


    Och jag arbetar hemifrån och kan styra tiderna själv. Men räkna med att de första månaderna behövs oftast någon hemma på heltid innan rutiner/ dagis/skolor mm fungerar. Och ofta många socmöten första tiden.
  • Anonym (D)
    Anonym (Familjehemsmamma) skrev 2016-09-06 22:54:59 följande:
    Och jag arbetar hemifrån och kan styra tiderna själv. Men räkna med att de första månaderna behövs oftast någon hemma på heltid innan rutiner/ dagis/skolor mm fungerar. Och ofta många socmöten första tiden.
    Okej! Jag har också fördelen att kunna vara hemma och jobba. Min man också, men båda jobbar heltid.
  • Anonym (Familjehemsmamma)
    Anonym (D) skrev 2016-09-07 18:15:13 följande:

    Okej! Jag har också fördelen att kunna vara hemma och jobba. Min man också, men båda jobbar heltid.


    Vore jag som ni så räkna absolut med att en av er behöver finnas till hands på heltid de första månaderna innan ert barn har "landat" och börjat bli trygg i sitt nya hem. Oavsett ålder. Många gånger så får man endast delar av problematiken runt barnet av soc vilket ofta gör att det dyker upp oväntade problem. Ställ ingående och många frågor och kräv svar om barnet är äldre än baby. Då blir ni mer förberedda på vad ni har att vänta er.
Svar på tråden Familjehem via kommunen eller privat?