• Tina81

Sluta med napp vid 6 mån?

Någon som lyckats vänja av en ca 6-månaders vid napp? Hur gjorde ni?

Vår får ersättning och har napp. Problemet är att hon vaknar av att hon tappar den hela tiden på nätterna och väcker sig själv och oss. Vi har massor av nappar i sängen men det hjälper inte trots att hon dagtid kan sätta i den själv.

Tacksam för tips! Är det bästa att försöka vänja av? Hon stoppar fingrar och annat i munnen när hon inte hittar nappen..

• Svar på tråden Sluta med napp vid 6 mån?
  • Anonym (Nej)

Jag hade inte vant av. Hon har ett sugbehov ännu som hon då inte får tillgodosett. Troligtvis kommer hon börja suga på timme istället med risk för förstört bett. (Detta har jag blivit informerad om vid 1-årsbesöket hos tandläkaren). Dessutom kommer hon lära sig att stoppa i nappen själv. Börja med att köpa självlysande nattnappar om ni inte redan har det.

• Långbenopluto

Varför vänja av när hon är så liten? Hon har ett stort sugbehov. Att hon vaknar på natten är övergående, snart kommer hon hitta dom i sängen.

• Tina81

Tack för svar! Vi hade först ingen tanke på att försöka vänja av nu, men läste precis nedan info och började fundera:

"Spädbarn har ett medfött sugbehov, det är en överlevnadsfaktor för att amningen ska komma igång och kunna fungera. Men detta fysiologiska sugbehov avtar någon gång när barnet är 6?7 månader och alltmer börjar äta fast föda.

? Därför kan det vara en god idé att försöka plocka bort nappen i den åldern. Det brukar vara en härlig period när bebisen oftast är på soligt humör. Det handlar om att föräldrarna vågar pröva att lägga undan nappen istället för att putta in den av slentrian. Visst, det kan bli någon stökig natt, men sedan är barnet nappfritt." www.viforaldrar.se/artiklar/sluta-med-napp-jo-det-gar

Hade varit intressant att höra andras erfarenheter, då detta var nytt för oss.

• Tina81

Något tips på bra självlysande nappar? Hon tar bara dessa nappar just nu så kanske knepigt:)

• Venne

Vi gjorde det vid 6-7 månaders ålder, men det var inte planerat. Hon blev förkyld och klarade inte av att andas med nappen i på nästan en vecka. Därefter gav vi inte tillbaka den för då hade hon redan vant sig av med den. Däremot ammade jag fortfarande så jag vet inte hur det hade funkat annars.

• Jamas

Hur har det gått, Tina? Har också läst att sugbehovet avtar vid 6 mån ålder och att det därför kan vara en bra tid för avvänjning från nappen. Vår lilla är nu 5 mån och gillar också bara tippee :)

• Tina81

Vi försökte vänja av sakta på dagtid

, men då åkte fingrarna in istället och det är tydligen inte så bra för tänderna så vi har gett upp for now i alla fall..:)

Jamas skrev 2016-09-17 13:18:34 följande:

Hur har det gått, Tina? Har också läst att sugbehovet avtar vid 6 mån ålder och att det därför kan vara en bra tid för avvänjning från nappen. Vår lilla är nu 5 mån och gillar också bara tippee :)

• Jamas

Oki! Ja då är nog nappen bättre :) Tack för svar.

Svar på tråden Sluta med napp vid 6 mån?