• Anonym (Hmmm)

Kreditkort Maestro

Jag har sen flera år ett kreditkort som jag aldrig använt, med kreditgräns 10 000 kr.

Nu undrar jag om jag kan använda det på samma sätt som mitt vanliga kort? Kontantuttag, handla mat, tanka?

Lite pinsamt att behöva fråga men jag har verkligen ingen aning...

• Svar på tråden Kreditkort Maestro
  • flygrl

Jag har också ett Maestro kort och enda skillnaden mot ett vanligt Master Card e att det endast funkar "online" dvs beloppet dras direkt från kontot. Om tex butiken inte har direkt kontakt med banken funkar det inte.
    Så japp man kan betala & ta ut pengar med det.

• Monkii

Det brukar vara ganska höga avgifter på kontantuttag på kreditkort så läs villkoren först.

• Anonym (Hmmm)
    flygrl skrev 2016-09-07 09:31:25 följande:

Jag har också ett Maestro kort och enda skillnaden mot ett vanligt Master Card e att det endast funkar "online" dvs beloppet dras direkt från kontot. Om tex butiken inte har direkt kontakt med banken funkar det inte.

Så japp man kan betala & ta ut pengar med det.

Toppen, tack så mycket då vågar jag prova. Mitt bankkort gick sönder och jag vill slippa låna av vänner tills mitt nya kommer, kom på att jag nog kan använda kreditkortet så länge.
  • Anonym (!)

Är du säker på att du har ett maestrokort med kredit ? Det brukar inte ens finnas kredit till onlinekorten

• Anonym (Hmmm)
    Anonym (!) skrev 2016-09-07 09:37:50 följande:

Är du säker på att du har ett maestrokort med kredit ? Det brukar inte ens finnas kredit till onlinekorten

Såklart är det ett Mastercard jag har, bara förvirrad ????
  • Anonym (Gobi)

Jag skulle inte heller rekommendera rena kontantuttag i tex. bankomat. Det brukar vara ohemula kostnader kopplade till det. Däremot brukar det inte kosta något att handla i en vanlig mataffär och be dem dra 100kr extra eller så, om man behöver få loss lite kontanter.

• Anonym (Hmmm)
    Anonym (Gobi) skrev 2016-09-07 10:14:47 följande:

Jag skulle inte heller rekommendera rena kontantuttag i tex. bankomat. Det brukar vara ohemula kostnader kopplade till det. Däremot brukar det inte kosta något att handla i en vanlig mataffär och be dem dra 100kr extra eller så, om man behöver få loss lite kontanter.

Bra tips, tack så mycket. Rör sig på till på tisdag som längst innan jag får nya kortet så det är inte säkert att jag behöver handla på det, men det är skönt att veta att man inte står helt utan pengar.
  • flygrl
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-09-07 09:37:50 följande:

Toppen, tack så mycket då vågar jag prova. Mitt bankkort gick sönder och jag vill slippa låna av vänner tills mitt nya kommer, kom på att jag nog kan använda kreditkortet så länge.

Anonym (!) skrev 2016-09-07 09:37:50 följande:

Anonym (Hmmm) skrev 2016-09-07 09:42:02 följande:

Såklart är det ett Mastercard jag har, bara förvirrad ????

Tyckte också det verkade konstigt med Maestro med kredit då det e ett online kort. Men tydligen e det ett vanligt Master Card du har och då e det ju inga konstigheter. Det e ett normalt betal/kreditkort du har och kan betala & ta ut pengar utan problems. Master Card...Visa...ingen skillnad annat än olika företag.
    Monkii skrev 2016-09-07 09:35:07 följande:

Det brukar vara ganska höga avgifter på kontantuttag på kreditkort så läs villkoren först.

Har ett Maestro kort från min bank och där kan jag ta ut avgiftsfritt i bankens "egna" bankomater medans det e avgift på andra uttag. Har sen nyligen också ett Master Card med kreditfunktion & där e det inga avgifter på uttag whatsoever.
  • Anonym (betalkort)
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-09-07 09:37:50 följande:
    Jag har ett Mastercard med 50 000 kr i kredit som jag använt vid ett fåtal tillfällen. En gång upptäckte jag att om jag hämtar ut på bankomat så tog man 40 kr i avgift!
    Använd kortet som betalkort. Dvs betala hela fakturan nästa månad. Räntan är bedrövligt hög om du betalar minsta summan per månad. Om du ex.vis betalar 250 kr i månaden så kan räntan vara 100 kr av dom. Och 25 kr i annan avgift. Så amorteringen blir då 125 kr av de 250 kr du betalar in.

Jag kan betala med mitt kort i alla butiker som man tar VISA-kort.
Svar på tråden Kreditkort Maestro