• Malin 845

    cysta på äggstock, hur gick det för er?

    Har idag fått veta att jag har en cysta på 3x4 cm på min högra äggstock. Skulle egentligen börjat med Pergotime idag på cykeldag 5, men det får jag ju inte nu pga cystan. Måste vänta minst en månad på ett nytt ultraljud för att kolla om den försvunnit eller inte. Därefter får jag gulkroppshormon för att den förhoppningsvis ska försvinna. Känns ju inget kul när man såg fram emot att börja med medicinen idag..

    Ni som haft det, har de försvunnit av sig självt? Var de större när de gjorde ultraljud en månad senare? Berätta om era erfarenheter!
    Vill gärna höra hur det gått för er som haft cystor..

  • Svar på tråden cysta på äggstock, hur gick det för er?
  • cameleon

    Jag hade en cysta på 10 cm på ena äggstocken som "störde" vårt ivf-försök, var tvungen att få bort den innan vi kunde fortsätta.

    Fick en återbesökstid för att kolla läget, den var kvar så klart så läkaren skickade en remiss till röntgen, fick vänta drygt en månad på tid dit, jobbigt!
    Sedan blev det operation för att ta bort den. Kommer inte ihåg hur lång tid efter operationen vi kunde fortsätta med ivf:andet men ganska snart.

    Vi ivf:ade totalt i 9 månader och gjorde 4 återföringar varav ena blev utomkvedshavande och ytterligare en operation så det blev lite väntetid efter det för att jag skulle läka. Plussade igen 5 månader efter utomkvedshavandet, första försöket efter.


  • Sarah32

    Jag påbörjade mitt första IVF försök i mars. På ultraljudet efter att jag gått på med injektioner fanns bara en stor cysta, så försöket fick avbrytas. Påbörjade igen månaden efter, hade då ett startultraljud innan injektioner skulle påbörjas och då fanns en påbörjad cysta igen. Denna hade kunnat punkteras, men hade då blivit framflyttad en vecka i planeringen och detta gick inte pga av semester. Fick avbryta igen. Påbörjade ett nytt försök igen i juli, var återigen på ett startultraljud och denna gång ingen cysta, kunde fortsätta enligt plan. Så de kan försvinna av sig själva:)

  • Chiari

    Efter 3 kurer pergotime utan ägglossning upptäcktes en cysta på 3 cm på min ena äggstock. Två veckor senare var den 6 cm och jag blev remitterad till operation. Dagen för operationen gjordes inget nytt ultraljud men när de väl gått in hade cystan försvunnit, gått tillbaka av sig själv. Jag var glad att jag fick behålla äggstocken men rätt sur för att de inte kollade innan de sövde och skar upp mig.

    Hoppas det går bra för dig!

  • cameleon
    Chiari skrev 2016-09-09 19:22:10 följande:

    Efter 3 kurer pergotime utan ägglossning upptäcktes en cysta på 3 cm på min ena äggstock. Två veckor senare var den 6 cm och jag blev remitterad till operation. Dagen för operationen gjordes inget nytt ultraljud men när de väl gått in hade cystan försvunnit, gått tillbaka av sig själv. Jag var glad att jag fick behålla äggstocken men rätt sur för att de inte kollade innan de sövde och skar upp mig.

    Hoppas det går bra för dig!


    Men gud vad dåligt att dom inte kollade efter innan!!
  • drottningbron

    Har haft cystor till och från, inget som jag känt av direkt, men som upptäckts i samband med ultraljud för ivf-behandlingar. Har fått avbryta några ivf-försök, men cystorna har försvunnit av sig själv. Gjorde ivf-behandlingar i fyra år innan jag blev gravid första gången, blev sen gravid helt plötsligt med mitt andra. Jag tror cystor är rätt vanligt, kan komma och gå, men det är ju sjukt tråkigt när dom hindrar behandlingar. Så, ingen panik, det behöver inte betyda nåt, fortsätt kämpa och hoppas det går vägen för dig!

  • WeroPoly

    Min flickvän dog under operationen, tyvärr. Men det är ganska ovanligt så du behöver nog inte vara orolig.

Svar på tråden cysta på äggstock, hur gick det för er?