• Lilium

Förhöjt testosteron

Tjoflöjt på er människor, jag hoppas att någon där ute kan ge mig lite information om mitt högst besvärande problem.

Jag har en förhöjd nivå av testosteron. Hur mycket vet jag inte, men gyn påpekade att jag troligtvis kommer bygga muskler mycket snabbare än normalt om jag tränar.
    Sökte mig till gyn för femtioelfte gången i våras då jag haft oregelbunden mens, kraftig mensvärk och svår PMS. Påpekade att jag hade misstankar om PCOS, då det stämde väl in på min problematik. Har sökt till gyn i omkring 10 år, utan att få svar.

Tidigare har jag fått höra att det beror på allt från övervikt till hjärntumörer till... inget alls, "det är bara så det är". Därför är jag i alla fall någorlunda nöjd över beskedet att det finns något mätbart att hänvisa till, trots att det också innebär att jag har en hel del generande hårväxt i ansiktet.

Fick ut minipiller, då jag inte får äta p-piller. Hon hade förhoppningar om att det skulle avhjälpa min mensvärk och förhoppningsvis göra livet något enklare. Dock kunde hon inte se någon cystbildning på ultraljudet, vilket innebär att hon heller inte satte diagnosen PCOS.

Men vad fan, rent ut sagt? Vad är det egentligen för fel på mig? Vad kan jag göra? Vad innebär en förhöjd testosteronnivå i längden? Kan jag få barn i framtiden? 

Hjälp?

Of all the things I've lost, I miss my mind the most.
  • Svar på tråden Förhöjt testosteron
  • Jasmin Karlsson

Oj, det borde ju läkaren kunna svara på?!
    Vid PCOS har man ofta förhöjt testosteron. Jag har det, men jag har aldrig märkt att jag haft lätt att bygga muskler, haha!

• Lilium

Ja egentligen, borde ha hört av mig för länge sedan (det var tidigt i våras jag var på besök) men det är först nu faktumet sjunkit in på riktigt, och frågorna har kommit med det.

Vill du berätta litet om vad du har för besvär av PCOS? Har du synliga cystor?

Hon kallade det för naturliga steroider, haha! Vette tusan vilken tröst stora muskler kan vara när man snart har mer skäggväxt än pojkvännen.

• Jasmin Karlsson
    Lilium skrev 2016-09-07 16:09:51 följande:

Ja egentligen, borde ha hört av mig för länge sedan (det var tidigt i våras jag var på besök) men det är först nu faktumet sjunkit in på riktigt, och frågorna har kommit med det.

Vill du berätta litet om vad du har för besvär av PCOS? Har du synliga cystor?

Hon kallade det för naturliga steroider, haha! Vette tusan vilken tröst stora muskler kan vara när man snart har mer skäggväxt än pojkvännen.

Ja, många små "cystor" på äggstockarna (det är ju folliklar och inte egentligen cystor). Oregelbunden mens (kan ta månader emellan), onormala hormonnivåer. Men inte ökad hårväxt eller övervikt.
    Svårighet att bli gravid också, men fått två barn via IVF.
    Om du vill eller när du vill gravid så rekommenderar jag dig att kolla upp dig mer direkt.
  • Lilium
    Jasmin Karlsson skrev 2016-09-07 17:03:31 följande:
    Ja, många små "cystor" på äggstockarna (det är ju folliklar och inte egentligen cystor). Oregelbunden mens (kan ta månader emellan), onormala hormonnivåer. Men inte ökad hårväxt eller övervikt.
    Svårighet att bli gravid också, men fått två barn via IVF.
    Om du vill eller när du vill gravid så rekommenderar jag dig att kolla upp dig mer direkt.

Det är väl samma lika här, utöver att jag även har hårväxt och övervikt. Har visserligen alltid varit mullig, men efter jag slutade med p-piller när jag var 16 har det bara gått snabbt uppåt. Innan dess höll jag mig hyfsat stadigt.

Det enda jag hörde om graviditet var för sex-sju år sen, då en gynekolog bara sa; "Vi fixar det när du vill bli gravid!". Inte för att jag vet om det avhjälpte mitt problem särskilt, men det var väl trevligt att veta.

• Anonym (Jossan)

Om du nu inte har PCOS kan det bero på en störning med binjurarna, vilka regleras av hypofysen i hjärnan. Chansen är minimal men ibland kan man få tumörer där som stör utsöndrandet av signalhormoner. Och oftast är dom benigna om än så förödande.

Det kan även vara länkat med diabetes, sköldkörteln och flera andra orsaker.

Om ett sexhormon stiger så sjunker ett annat så ett för högt testosteron i kvinnan kan mycket väl påverka fertiliteten.

Kräv en grundlig utredning och behandling. För högt testosteron hos kvinnor är länkat med förhöjd cancerrisk. Samt en mängd andra otrevliga biverkningar som tex ökad hårväxt i ansiktet mm, inte så kul att ha skäggväxt som tjej. Acne, hårlossning med förkrympta hårsäckar, mörk röst osv.

• Lilium
    Anonym (Jossan) skrev 2016-09-16 17:06:04 följande:

Om du nu inte har PCOS kan det bero på en störning med binjurarna, vilka regleras av hypofysen i hjärnan. Chansen är minimal men ibland kan man få tumörer där som stör utsöndrandet av signalhormoner. Och oftast är dom benigna om än så förödande.

Det kan även vara länkat med diabetes, sköldkörteln och flera andra orsaker.

Om ett sexhormon stiger så sjunker ett annat så ett för högt testosteron i kvinnan kan mycket väl påverka fertiliteten.

Kräv en grundlig utredning och behandling. För högt testosteron hos kvinnor är länkat med förhöjd cancerrisk. Samt en mängd andra otrevliga biverkningar som tex ökad hårväxt i ansiktet mm, inte så kul att ha skäggväxt som tjej. Acne, hårlossning med förkrympta hårsäckar, mörk röst osv.

Tack för svar!

Har försökt få till en utredning, med tanke på min ytterst oregelbundna menstruation i tio års tid, men i de flesta fall upphörde all aktivitet när de inte kunde säkerställa förändring på äggstockarna. Därefter är det axelryckning och klapp på axeln som gällt.

Har redan stort problem med ökad behåring både i ansiktet och på andra ställen, vilket i sig är otroligt ångestframkallande.

Svar på tråden Förhöjt testosteron