• Mandelkanel

    När slutar magen minska efter graviditet?

    Ni som fött barn med kejsarsnitt - hur länge minskade magen, med eller utan träning? Födde barn för 4 mån sedan. Ser fortfarande ut att vara i typ 4:e månaden. Tränar enl sjukgymnastens program och går 6km varje dag, har gått ner 14 kg, 3 kg kvar till ursprungligsvikt. Men magen.....?? Vad gör man åt den? Eller kan den sjunka lite till med tiden?

  • Svar på tråden När slutar magen minska efter graviditet?
  • Tina81

    Bra start! Vet inte vad du fått för övningar men jag körde Mamma Mage-appen alla övningar på aktuell nivå 3 ggr/dag i 2 månader och det gav resultat! Hade en magmuskeldelning på 3 cm som gick ihop.

  • HonanHöna
    Tina81 skrev 2016-09-08 00:57:54 följande:

    Bra start! Vet inte vad du fått för övningar men jag körde Mamma Mage-appen alla övningar på aktuell nivå 3 ggr/dag i 2 månader och det gav resultat! Hade en magmuskeldelning på 3 cm som gick ihop.


    Hur lång tid tog det innan det gick ihop helt??
  • Tina81
    HonanHöna skrev 2016-09-08 01:03:12 följande:

    Hur lång tid tog det innan det gick ihop helt??


    Ca 2 månaders intensiv träning varje dag!
  • HonanHöna
    Tina81 skrev 2016-09-08 01:14:40 följande:

    Ca 2 månaders intensiv träning varje dag!


    Så fort?? Fan va skönt.. Ska nog börja med den appen igen. Kanske behöver börja om?
  • lisasali88

    Man ska alltid använda gördel efter graviditet speciellt efted kejsarsnitt. Nu är det försent men du kan läsa mer om det på nätet. Annars är det nog bara att fortsätta träna och äta rätt.

  • Tina81

    Låter bra! Det kommer kräva en hel del tid om du kör intensivt men tror du kommer bli nöjd med resultatet!:)


    Mandelkanel skrev 2016-09-08 09:46:08 följande:

    Tack för svar. Ska helt klart kolla appen!


  • cameleon

    Min mage försvann efter typ 10 dagar, jag gjorde kejsarsnitt. Gick upp 12 kilo under graviditeten och har nu gått ner 14 kilo, har inte tränat något.
    På dag 13 efter snittet kunde jag få på mig mina vanliga jeans igen :)


  • Naprapatstudent
    Hej!
    Ni som har en diagnosticerad eller upplev magmuskeldelning, vill ni bidra till en C-uppsats på just ämnet delade magmuskler så genomför jag och en person till en uppsats på ämnet just nu:

    Träningsråd vid magmuskeldelning/rectus diastas efter förlossning hos förstföderskor
    Vi heter Linn Fahmy och Helena Lind och vi studerar sista året på Naprapathögskolan i Stockholm. Som en del i vår utbildning skriver vi en C-uppsats. Vi har valt att skriva om träning och delning av magmuskler även kallat rectus diastas hos förstföderskor som har fött ett barn för minst 3 månader längst 2 år sedan. En rectus diastas eller magmuskeldelning innebär att i samband med att magen växer, töjer sig bindväven kring de raka magmusklerna, för att göra plats för barnet. Efter förlossningen drar bindväven och magmusklerna sig samman igen, men i vissa fall kvarstår en magmuskeldelning.
    Vi vänder oss till dig som är:  
    - Är i åldern 18-40 år.
    - Är förstföderska.
    - Har haft en vaginal förlossning (ej kejsarsnitt).
    - Är bosatt i Sverige.
    - Har fött ett barn för 3 månader till 2 år sedan.
    - Har/har haft upplevd eller diagnostiserad magmuskeldelning/rectus diastas.
    - Kan förstå och tala svenska.
    Deltagandet är frivilligt och enkäten tar ca 10 minuter att fylla i. Dela gärna länken då vi vill nå ut till så många som möjligt :)
    Tack för ditt deltagande!
    Med vänlig hälsning
    Linn Fahmy & Helena Lind
    Naprapathögskolan Stockholm
    Länk till enkäten:
    https://forms.gle/dERUSBYWGkBXDdST7
Svar på tråden När slutar magen minska efter graviditet?