• Anonym (GS)

Gastric Sleeve operation i Stockholm - tips på klinik?

Som rubriken säger. Jag har bestämt mig för att göra en Gastric sleeve och jag behöver hjälp att välja var jag ska göra detta, vilken klinik ska jag välja? Jag är inte ute efter den billigaste utan en som är riktigt bra med bra personal och uppföljning. Något annat jag ska tänka på? 

• Svar på tråden Gastric Sleeve operation i Stockholm - tips på klinik?
  • Anonym (GS)
    Scalaren skrev 2016-09-08 08:50:55 följande:
    Varför inte via landstinget så du får den gratis?
    Varför vänta och ta det man får om man har råd att betala själv och därmed välja det bästa? Dessutom belastar jag inte skattebetalarna mer än nödvändigt, win-win väl?
  • Anonym (opererad)

Hej 
    jag opererade mig på överviktscentrum, hete det då. låg på Norrtullsgatan i stockholm.  De var bland de första att operera sleeve i Sverige.  

För mig var det viktigt att :
    * de var kända och hade fått bra recensioner
    * kändes förtroendeingivande
    *hade gjort många av denna form av operationer
    * hade uppföljning och livsstilsskola. 

Jag tror att man måste aktivt arbeta med sin inställning till mat och till sin egen kropp och inte tro att allting bara löser sig om man opererar sig.  För min egen del gick jag en kbt utbildning om matmissbruk innan jag bestämde mig och den har hjälpt mig mycket i kombination med sleeven. 
    I dag kan jag äta allting och hade jag inte fått kbt verktygen och insikterna från livsstilsskolan hade jag kunnat äta mig upp till i princip samma matchvikt.

• Anonym (GS)
    Anonym (opererad) skrev 2016-09-08 11:16:39 följande:
    Hej 
    jag opererade mig på överviktscentrum, hete det då. låg på Norrtullsgatan i stockholm.  De var bland de första att operera sleeve i Sverige.  

För mig var det viktigt att :
    * de var kända och hade fått bra recensioner
    * kändes förtroendeingivande
    *hade gjort många av denna form av operationer
    * hade uppföljning och livsstilsskola. 

Jag tror att man måste aktivt arbeta med sin inställning till mat och till sin egen kropp och inte tro att allting bara löser sig om man opererar sig.  För min egen del gick jag en kbt utbildning om matmissbruk innan jag bestämde mig och den har hjälpt mig mycket i kombination med sleeven. 
    I dag kan jag äta allting och hade jag inte fått kbt verktygen och insikterna från livsstilsskolan hade jag kunnat äta mig upp till i princip samma matchvikt.
    Tack för ditt svar, Ja vet att det handlar om en livsstilsförändring. Ja inbillar mig inte att ja inte ska göra något själv men min kropp behöver hjälp så ja kan börja träna. Ja e för stor just nu, kroppen håller inte för fysisk aktivitet
  • Anonym (opererad)
    Anonym (GS) skrev 2016-09-08 14:32:37 följande:
    Tack för ditt svar, Ja vet att det handlar om en livsstilsförändring. Ja inbillar mig inte att ja inte ska göra något själv men min kropp behöver hjälp så ja kan börja träna. Ja e för stor just nu, kroppen håller inte för fysisk aktivitet
    jag var också där - så därför gjorde jag operationen och livsstillsförändringen. alla hjälpmedel är tillåtna när man mår dåligt tycker jag. Lycka till
  • Anonym (GS)

Ingen mer som har tips?

• Anonym (ssk)

Uppfyller du kraven? Jag jobbar på en avdelning där dessa patienter opereras. Folk med BMI kring 35 tar en enormt stor risk eftersom övervikten går att göra något åt utan operation. 

• Anonym (GS)
    Anonym (ssk) skrev 2016-09-09 11:24:53 följande:
    Uppfyller du kraven? Jag jobbar på en avdelning där dessa patienter opereras. Folk med BMI kring 35 tar en enormt stor risk eftersom övervikten går att göra något åt utan operation. 
    Hur menar du med kraven? Och vilken är den enormt stora risken?
  • Anonym (japp)

Klart det finns krav innan du får göra op, även om du betalar själv.

Bland annat måste du ligga över 40 i BMI.

Vilket BMI har du?

• Anonym (GS)
    Anonym (japp) skrev 2016-09-09 13:06:55 följande:
    Klart det finns krav innan du får göra op, även om du betalar själv.

Bland annat måste du ligga över 40 i BMI.

Vilket BMI har du?
    Eftersom du har så dålig koll på vilket BMI man "måste ha" antar jag att jag kan ta de "enormt stora riskerna" med en nypa salt också? Man kan ha ett BMI mellan 30 och 50.
  • Anonym (ssk)
    Anonym (GS) skrev 2016-09-09 15:02:36 följande:
    Eftersom du har så dålig koll på vilket BMI man "måste ha" antar jag att jag kan ta de "enormt stora riskerna" med en nypa salt också? Man kan ha ett BMI mellan 30 och 50.
    I landstinget krävs bmi 35-40, flera års övervikt där personen aktivt försökt att gå ner i vikt under flera år och ha följdsjukdomar. Du ska vara psykiskt frisk, inte förvänta sig quick fix. Riskerna är enorma med bla luftvägskollaps under sövning, infektion i magen med sepsis, interna bråck som måste åtgärdas. BMI 30 är lågt för att ta dessa enorma risker. 
  • Anonym (ssk)
    Anonym (GS) skrev 2016-09-09 15:02:36 följande:
    Ingen privatklinik "på stan" operererar BMI 50. För enorma risker som ska ske i närhet av intensivvård.
  • Anonym (GS)
    Anonym (ssk) skrev 2016-09-12 05:51:27 följande:
    Ingen privatklinik "på stan" operererar BMI 50. För enorma risker som ska ske i närhet av intensivvård.
    Det blir ju bara fånigt när du uttalar dig sådär tvärsäkert och ett enkelt googlesök visar att du har fel. 
    https://patient.capio.se/cftk/viktoperationer/vem-kan-komma-ifraga-for-operation/
    Och sedan är det inga enorma risker som du försöker göra gällande. Det finns naturligtvis risker med sövning och operationer men några enorma risker är det inte tal om.

Nu är jag intresserad av bra och seriösa ställen i Stockholm, inte vad du tror om saker. 
Svar på tråden Gastric Sleeve operation i Stockholm - tips på klinik?