• AnnaGus79

Hur lång är den längsta graviditeten ni känner till?

Är gravid med barn nummer 5 och är i vecka 33.

Börjar oroa mig för förlossningen och har varit på Aurora-samtal om detta.

De andra barnen har inte kommit ut fören de blivit "vräkta" med igångsättning i vecka 42.

Och de sista två förlossningarna var fruktansvärda med extremt långt värkarbete och stora blodförluster (4,5liter) vilket gjort att det tog mig nästan ett halvår att återhämta mig. Fick även barnsängsfeber/livmodersinflammation och höll på att dö.

Nu har jag sagt att jag vägrar bli igångsatt igen, vill heller inte snittas.

Läkaren har sagt att efter vecka 41+6 ska det vara dagliga kontroller av moderkaka, vatten och bebis.

Men hur länge kan man gå egentligen innan kroppen startar det själv?

• Svar på tråden Hur lång är den längsta graviditeten ni känner till?
  • Kicki1310

Jag gick 21 dagar över tiden med min första! Fick gå på kontroll varannan dag sista veckan. Sen startade det själv men slutade i akutsnitt då navelsträngen kom i kläm när de tog hål på hinnorna och vattnet gick. :)

• Jag är bara jag

En arbetskompis som sa att hon gått tre veckor över tiden. Trots extrem fetma och kedjerökande, men hon sa så i alla fall.

• Anonym (.)

I vissa landsting sätts man igång i v. 43+0. Det går, men är förknippat med risker för barnet då moderkakan inte fungerar optimalt. Diskutera det med läkare när du kommer dit! Ingen ide med oro nu. 

• Anonym (Tjejkompisen)

Rekordet sägs vara 375 dagar om man tror på det och den näst längsta 317 dagar on man bara räknar levande barn. Vanliga graviditeter är 280 dagar ungefär.

• viseversa
    Jag är bara jag skrev 2016-09-08 11:07:15 följande:

En arbetskompis som sa att hon gått tre veckor över tiden. Trots extrem fetma och kedjerökande, men hon sa så i alla fall.

Och varför skulle man inte kunna gå över 3 veckor med fetma och som rökare menar du?
  • AnnaGus79
    Anonym (Tjejkompisen) skrev 2016-09-08 11:55:03 följande:

Rekordet sägs vara 375 dagar om man tror på det och den näst längsta 317 dagar on man bara räknar levande barn. Vanliga graviditeter är 280 dagar ungefär.

Hoppas verkligen inte jag behöver gå 375 dagar :)
  • Xxyy

En kompis gick drygt två veckor över tiden och sen startade det av sig självt. Moderkakan funkade då inte som den skulle och bebisen hade magrat och mådde inget vidare.

(Det finns en hemsk medeltida sång om en svärmor som förtrollar sin svärdotter så att hon får gå med barnet i magen i "40 veckor och därtill sju år". )

• Fia 28

En kollega blev igångsatt då hon gått 3 veckor över tiden.

• Jag är bara jag
    viseversa skrev 2016-09-08 12:07:14 följande:
    Och varför skulle man inte kunna gå över 3 veckor med fetma och som rökare menar du?
    Riskgraviditeter brukar sättas igång och hon hörde sannerligen dit. Jag får inte gå en enda dag över tiden.
  • AnnaGus79

Men om jag nu skulle gå 3-4 veckor över tiden, vad händer om inte barnet mår bra? Kan man kräva att bli sövd vid ev snitt? Precis jäkla livrädd för snitt och igångsättning är inte ett alternativ

• viseversa
    Jag är bara jag skrev 2016-09-08 12:44:01 följande:
    Riskgraviditeter brukar sättas igång och hon hörde sannerligen dit. Jag får inte gå en enda dag över tiden.
    Oj jag är överviktig och gick 11 dagar över med sonen och 6 dagar över med dottern(barn 3 resp4) nu är jag 2 dagar över med nr 5 och inget snack om igångsättning förens jag gått 14 dagar över. Dock röker jag inte.
  • Anonym (.)
    AnnaGus79 skrev 2016-09-08 12:47:14 följande:

Men om jag nu skulle gå 3-4 veckor över tiden, vad händer om inte barnet mår bra? Kan man kräva att bli sövd vid ev snitt? Precis jäkla livrädd för snitt och igångsättning är inte ett alternativ

Om barnet inte mår bra, då måste det komma ut. Och förlossningssätt diskuteras med en förlossningsläkare. Man sövs inte vid snitt eftersom det är enorma risker för mamman med bla luftvägsproblem. Det bestämmer en narkosläkare.
  • Anonym (.)

"Gå över tiden" är inte detsamma som att föda efter beräknad dag!! Barnet är fullgånget mellan v 37+0 och 41+6. Allt däremellan är ok. Efter 41+6 går man över tiden, det kallas överburen. Det är ju då man sätts igång. 

• Anonym (.)
    Jag är bara jag skrev 2016-09-08 12:44:01 följande:
    Nu kan jag ju just din historia från andra trådar, och jag förstår varför du sätts igång. Men alla riskgraviditeter gör det inte, under förutsättning att man har koll på mamman och barnets hälsa. 
  • nnnnnnnn

Den längsta jag vet som utspelar sig i nutid och i Sverige är en som gick 23 dagar över tiden. Dagliga kontroller och sista dagarna/veckan(?) låg hon inlagd och övervakades, men sattes inte igång...

(den längsta graviditeten som hänvisas till ovan ska ha varit på 40-talet och frågan är ju hur man vet att det är korrekt? Kanske var det så att babyn "var tvungen" att ha blivit tillverkad när maken var hemma och inte någon/några månader senare när han var ute i krig? De hade ju inte direkt DNA-testning att ta till för att fastställa att det var rätt pappa och man hade ju inte heller ultraljud för att fastställa graviditetslängden i början av grav.)

• nnnnnnnn
    viseversa skrev 2016-09-08 14:24:17 följande:
    Man "får" väl inte gå över mer än 14 dagar?!!

TT har kartlagt de riktlinjer som gäller för varje landsting och skillnaderna är stora. Policyn kan till och med skifta från sjukhus till sjukhus.

Stockholm och Jönköping låter inte kvinnorna vänta en dag utöver de två veckor som är normalt att gå över tiden. Blekinge och Halland dröjer i upp till sex dagar.

Det händer att kvinnor byter landsting för att få bli igångsatta. Inte ofta, men det förekommer.

Läkarna oense

Åsikterna om vad som är mest rätt är starka och delar läkarkåren.

Vissa trycker på att det är bättre att förlossningen får starta spontant. Andra pekar på de risker som finns med att vänta.

Igångsatta förlossningar är också mer resurskrävande och därmed dyrare för landstingen.

Många frågor

Oavsett policy gäller den för friska kvinnor med välmående bebisar. Läkare som förespråkar att avvakta framhåller att de inte tvekar att sätta i gång en förlossning om värdena inte är fullgoda.

Svenska Barnmorskeföreningen vill ha en nationell policy. Dels för att bättre kunna utreda och bedöma en behandling som gått snett. Dels för att rådande situation skapar osäkerhet hos de gravida.

Anneli Asker, barnmorska i Göteborg, berättar att frågan kommer upp varje gång hon håller föräldrakurs.

– Det skapar förvirring och frustration hos de gravida. "Varför ska JAG vänta så länge när man får bli igångsatt i Stockholm. Vad är det som de vet som de inte vet här?" undrar många.

Inte aktuellt

– Det är svårt att motivera en kvinna till att vänta ytterligare en vecka när hon redan gått över två, fortsätter Anneli Asker. Det vi kan luta oss mot är täta kontroller. Och vi kan säga: Lyssna på läkaren och hör vilka argumenten är.

Socialstyrelsen är den myndighet som utarbetar de nationella riktlinjerna inom vården. Men frågan om igångsättning är inte aktuell, enligt Lena Weilandt, chef för enheten för nationella riktlinjer.

Skulle ni kunna utarbeta riktlinjer kring detta?

– Ja, om vi blir uppmärksammade på att det föreligger stora skillnader.

Allt tidigare

Flera av de läkare som TT pratat med säger att trenden går mot allt tidigare igångsättningar enligt den modell som gäller i flera länder i övriga Europa. Samtidigt saknas entydig forskning kring riskerna med att vänta respektive sätta i gång.

Dessutom vet man inte vad det är som gör att kroppen själv kickar i gång, berättar Anneli Asker. När man sätter igång en förlossning kan man därför inte helt återskapa det naturliga förloppet.

– Det finns ingen superdupermetod för igångsättning. Det kan bli väldigt långdraget eller kvinnan kan drabbas av en fullständig värkstorm, säger hon.

• nnnnnnnn

Kristianstad landsting säger:

Överburenhet
    Efter graviditetsvecka 42+0 är du överburen. Överburenhet är ingen indikation för igångsättning förrän i graviditetsvecka 43. Det vanligaste är att förlossningen startar spontant under den första överburenhetsveckan.
    Graviditeten kontrolleras varannan dag från och med vecka 42+0.
    Kontrollen omfattar CTG (cardiotocograf), ultraljud för bestämning av fostervattenmängden samt undersökning av livmoderhalsens mognadsgrad.

Igångsättning
    Det bästa för kvinnan och barnet är om förlossningen kommer igång av sig själv. Datum för beräknad förlossning enligt ultraljud ger oss en riktlinje om när det är dags att föda barnet. Det är dock inte alltid förlossningen kommer igång spontant. Då kan vi behöva hjälpa naturen på vägen.
    Du får en tid hos specialmödravården när du är i vecka 42+0 för en bedömning av graviditeten. Barnets hjärtfrekvens registreras och även eventuella sammandragningar. Med ultraljud mäts mängden fostervatten. Livmoderhalsens mognadsgrad bedöms genom gynekologisk undersökning. Utifrån dessa fakta beslutas sedan vidare handläggning som kan vara:
    ny tid för bedömning om ett par dagar, uppläggande av medel för utmognad av livmoderhalsen, amniotomi, det vill säga, ta hål på fosterhinnorna dropp för att sätta igång värkarna.

Detta betyder inte att det är säkert att det blir förlossning de närmaste dagarna, det beror på hur ”mogen” graviditeten är.

Svar på tråden Hur lång är den längsta graviditeten ni känner till?