• solbrilla

Hur få bonusmamman att acceptera modern och tvärtom?

Dessa 2 hatar varandra och jag sitter mitt emellan och får ta all skit.

Jag är sams med båda idag men det har inte alltid varit så. Speciellt inte en lång tid efter uppbrottet med modern men idag går det bra.

Tyvärr säger min flickvän att hon inte vill vara tillsammans med mig om jag har någon som helst annan kontakt med modern såvida det inte gäller barnen. Och nu blev vi särbos av den anledningen.

• Svar på tråden Hur få bonusmamman att acceptera modern och tvärtom?
  • Fia 28

Behöver du ha kontakt med exet om annat än det som gäller barnen då?

• Birgitta02

Då frågar jag: umgås du och exet på gemensamma födelsedagar med barnen? Träffas ni fortfarande med varandras släkter och gemensamma födelsedagar? Messar ni och gratulerar varandra på födelsedagen?

Kort och gott: vilken sorts umgänge och vilken sorts kommunikation har du och exet?

• solbrilla

Nej egentligen inte men när man pratar vardags språk så kommer man oftast på saker som ska tas upp och man kan diskutera på ett enklare sätt.

Att jag inte vill leva med människan är ju en annan sak.

• Birgitta02
    solbrilla skrev 2016-09-08 13:20:14 följande:
    Nej egentligen inte men när man pratar vardags språk så kommer man oftast på saker som ska tas upp och man kan diskutera på ett enklare sätt.

Att jag inte vill leva med människan är ju en annan sak.
    Så det har med barnen att göra då? Men att messa/prata med exet en gång om dagen eller två, retar din sambo. Och det kan jag förstå.

Ta upp saker som har med barnen att göra och som är VIKTIGA. Tänk efter innan om det verkligen är nödvändigt att prata med exet om det. Skriv upp saker du vill ta upp så tar du upp allt i ett och samma samtal. Jag kan mycket väl begripa din sambos (särbo numera tydligen) reaktion.

Så rannsaka dina njurar och tänk efter hur mycket kommunikation ni faktiskt har. Kolla ex.vis loggen i din mobil, hur ofta har ni sms/tfn-kontakt?
  • solbrilla

Nej vi umgås inte men vi kan prata som vänner.

Däremot umgås hon med en syster till mig.

Vi har inte gemensamma födelsedagar utan firar på varsitt håll.

Hon har dessutom barn i sin nya familj.

• Birgitta02
    solbrilla skrev 2016-09-08 13:29:52 följande:
    Nej vi umgås inte men vi kan prata som vänner.
    Däremot umgås hon med en syster till mig.

Vi har inte gemensamma födelsedagar utan firar på varsitt håll.

Hon har dessutom barn i sin nya familj.
    Jag tycker inte man ska "prata som vänner" när man har en ny partner. Inte om partnern tar illa upp. Det handlar om lojalitet. Ni får hålla det på barn-nivå.

Sätt dig ner och fundera på vad som är viktigast. Hålla exet på kompisnivå och prata som vänner, och förlora din partner?  Eller hålla strikt på barn-nivå och behålla din partner? Det ena borde inte utesluta det andra, men det är tufft att komma in i en relation där ens snubbe har en kanonkontakt med sitt ex. Jag hade inte varit glad måste jag säga.
  • trilskas

Jag säger snarare att håll kvar i vänskapen. :)

• Birgitta02
    trilskas skrev 2016-09-08 13:42:20 följande:
    Jag säger snarare att håll kvar i vänskapen. :)
    Även om den nya partnern tycker det är jobbig?
    Det finns ju ofta en anledning till att ett ex är just ett ex. Ska man då prioritera VÄNSKAPEN före sin sambo? Att man har kontakt för barnens skull begriper jag, men resten...?
  • solbrilla

Att kunna vara vänner idag underlättar faktiskt när vi diskuterar barnen vilket vi gör för vi har inte så mycket gemensamt än just den biten sen lever vi olika liv. Min flickvän betyder allt för mig och jag vill ha henne kvar. Att diskutera barnen när vi har varit osams har bara varit en jobbig tid för oss båda. Det handlar om att kunna gå vidare och få vardagen att fungera smidigare. Synd att min flickvän inte står ut.

• Birgitta02
    solbrilla skrev 2016-09-08 14:01:30 följande:
    Att kunna vara vänner idag underlättar faktiskt när vi diskuterar barnen vilket vi gör för vi har inte så mycket gemensamt än just den biten sen lever vi olika liv. Min flickvän betyder allt för mig och jag vill ha henne kvar. Att diskutera barnen när vi har varit osams har bara varit en jobbig tid för oss båda. Det handlar om att kunna gå vidare och få vardagen att fungera smidigare. Synd att min flickvän inte står ut.
    Jo men, om diskussionerna handlar om barnen och hur ni smidigast skall hantera vardagen kring dom, så är det väl helt ok. Men du pratar ju om att ni är vänner? Exakt VAD är det din sambo inte klarar av?
Svar på tråden Hur få bonusmamman att acceptera modern och tvärtom?