• JuLiA1

mammapenning

Jag väntar mitt första barn den 2 mars, jag har nu en fast anställning men ska kanske byta jobb inom en månad och jag undrar hur det blir med papper som ska inte till f-kassan. Ska jag ha papper från båda arbetsgivarna om min inkomst, mammapenningen kommer baseras på båda jobbens löner vad jag har förstått? Tacksam för svar!

• Svar på tråden mammapenning
  • Domesticgoddess

Det beror på, vad är det för anställningsform i både nuvarande och nya jobbet? Kommer du att jobba i samma omfattning om du byter?

• JuLiA1

Mitt nuvarande jobb är fast 50% men sen har jag jobbat extra på det jobbet, det jag kanske kommer få är ett vikariat på 100%

• Domesticgoddess

Ett vikariat på mindre än sex månader gissar jag då iom din graviditet? Regelverket är lite snårigt i sådana här fall; grundprincipen är att en anställning ska vara i minst sex månader eller vara årligen återkommande för att den ska vara sgi -grundande. Dock ser man även till avsikten, hade personen tänkt söka jobb upp till heltid efter det att anställningen avslutats (i ditt fall, efter din mammaledighet)?

Om du får det nya jobbet är mitt råd att yrka på den inkomst du får i detta (månadslön x 12 + evt ob och återkommande övertid) och påtala att du kommer att arbeta el söka arbete på heltid efter din föräldraledighet. Om så är fallet alltså, tänker du inte jobba heltid är det dumt att ljuga.

• JuLiA1

Åh herregud verkar krångligt, just detta vikariatet är bara på 3 månader men dem har sagt att jag får komma tillbaka efter min mammaledighet.. tack för svaret!?

• Domesticgoddess

Det ÄR lite klyddigt tyvärr! Men som sagt, prova att yrka på inkomsten från vikariatet så får din handläggare rodda i det om han /!hon vill ha mer info.

Lycka till!

Svar på tråden mammapenning