• hondendärtjejen

    Känner mig usel...

    Jag har en grabb som fyllde 7 nu i augusti, var ensam med honom tills han var 4 och sen träffade jag min nuvarande sambo och i mars fick vi en gemensam bebis som nu är 6 månader.

    Storebror avgudar sin lillasyster och vill hjälpa till att mata, byta blöja och kläder och busar och leker med henne.

    Men jag känner mig så elak mot honom att han skulle få ett syskon! Han som bara hade mig för sig själv måste helt plötsligt dela och tösen är såå mammig så pappa får knappt hålla ens..

    Han sa det senast idag "du vill aldrig göra nåt mes mig" men vi hittar på saker ibland, lek och bus land, simskola, skateparken, går på promenader. Men lillasyster är alltid med.. Det känns så själviskt att vi skulle ha en bebis..

    Hur tusan blir man av med skuldkänslorna?

  • Svar på tråden Känner mig usel...
  • Långbenopluto

    För det första så får pappan ta sin dotter, även om hon är "mammig" så kan du i lugn och ro umgås egentid med sonen nån gång ibland!

  • Gfylpufpntlmj

    Tycker inte du ska ha dåligt samvete. Han säger så för att han är van vid all uppmärksamhet och det kan nog ta längre tid än 6 månader för en liten kille att vänja sig. Egentligen har jag väl inga bra råd sådär. Säger som ovan, försök låta pappan ta lillasyster själv lite mer och inte bara för din och sonens skull utan också så att pappa och dotter får en riktig chans att knyta an så att hon vänjer sig mer vid honom, eller hur man nu ska uttrycka det. Berätta för sonen ofta att du vill vara med honom så han aldrig glömmer det. Äsch, har inte så mycket vettigt att säga, ville mest bara säga att du inte ska ha dåligt samvete för det låter ju jättetråkigt för dig, och tänk så kul han kommer ha med lillasyster när hon blir lite större! ????

  • hondendärtjejen

    Jag säger till honom varje dag hur mycket jag tycker om honom, och tar varje tillfälle jag kan att vara med honom. Spelar tvspel, kör bilar, och försöker läsa bok och kramas och prata om hur hans skoldag varit varje kväll.

    Pappan är väldigt osäker med dottern, och lämnar över henne till mig väldigt snabbt när hon blir ledsen... Jag försöker hålla mig ur vägen så han får göra själv men till slut så skriker hon och skippar efter luft...

  • Gfylpufpntlmj

    Då låter det som att du gör allt du kan för att han ska känna sig omtyckt och inkluderad. Tycker det låter jättebra och tycker du ska försöka släppa det dåliga samvetet, även om det är jättesvårt. Barn behöver ju trots allt också lära sig att man inte alltid kan få all uppmärksamhet och det låter som att han får bra av den varan! Tror inte han tar någon som helst skada eller så. ???? Sen det med pappan och dottern låter ju lite tråkigt men det var ju inte din fråga så det ska jag inte lägga mig i.

  • hondendärtjejen
    Gfylpufpntlmj skrev 2016-09-09 21:14:14 följande:

    Då låter det som att du gör allt du kan för att han ska känna sig omtyckt och inkluderad. Tycker det låter jättebra och tycker du ska försöka släppa det dåliga samvetet, även om det är jättesvårt. Barn behöver ju trots allt också lära sig att man inte alltid kan få all uppmärksamhet och det låter som att han får bra av den varan! Tror inte han tar någon som helst skada eller så. ???? Sen det med pappan och dottern låter ju lite tråkigt men det var ju inte din fråga så det ska jag inte lägga mig i.


    Har du några tips tas det tacksamt emot... Han gör inte mycket med henne, jag har sagt till honom att han får leka, byta blöja, och bada och sådär så hon liksom vänjer sig med hur han är och lär känna honon också. Men det går sådär...
  • Långbenopluto
    hondendärtjejen skrev 2016-09-09 21:30:10 följande:
    Har du några tips tas det tacksamt emot... Han gör inte mycket med henne, jag har sagt till honom att han får leka, byta blöja, och bada och sådär så hon liksom vänjer sig med hur han är och lär känna honon också. Men det går sådär...
    Låt han vara pappaledig så blir han tvungen att lära sig ta hand om henne.
  • Kolabjörn

    Svårt. I vårt fall så tar pappan storasyster och aktiverar henne mycket medan jag tar hand om lillan. Men han är ju hennes "riktiga" pappa och varit med från start..

    Minsta är jättemammig men sover mycket så jag försöker gosa till det extra med storasyster när hon minsta sover. Men det är verkligen inte lätt att räcka till.

  • hondendärtjejen
    Scalaren skrev 2016-09-09 21:34:06 följande:

    Låt han vara pappaledig så blir han tvungen att lära sig ta hand om henne.


    Det tragiska i historien är att han är hemma och är sjukskriven pga depression.. Men sitta vid datorn går bra, och sova länge på morgonen..
    Kolabjörn skrev 2016-09-09 21:39:23 följande:

    Svårt. I vårt fall så tar pappan storasyster och aktiverar henne mycket medan jag tar hand om lillan. Men han är ju hennes "riktiga" pappa och varit med från start..

    Minsta är jättemammig men sover mycket så jag försöker gosa till det extra med storasyster när hon minsta sover. Men det är verkligen inte lätt att räcka till.


    Det hade varit skönt om han hade kunnat ta storebror så dom kunde få lite kill-tid ihop liksom..

    Ååh, jag känner nu att det här är nog djupare än bara syskon avundsjuka..
  • Gfylpufpntlmj

    Att han är sjukskriven för depression kan förklara lite, jag har också varit det. Men samtidigt så fick mitt liv mening på ett helt nytt sätt när jag fick barn. Att skapa ett band med lilla tjejen kan säkert hjälpa honom lite, och det säger jag som någon som var sjukskriven låååång tid.

    Vad skulle hända om du sa att en särskild dag, nån vecka i förväg så han hinner förbereda sig lite, så ska du åka iväg med sonen själv och han måste ta hand om dottern själv? Bara nån timme eller två till att börja med? För visst litar du på att han kan själv och ger honom chansen? Dottern kanske kommer skrika halsen av sig men i slutändan är det bäst för alla medlemmar av familjen om han lär sig. För att lära sig måste man ju testa o träna... Han är pappa nu och små bebisar har ingen förståelse för depression, dom har bara behov. Viktiga sådana. (Gud vad jag kan tjata, haha....)

  • Långbenopluto
    hondendärtjejen skrev 2016-09-09 21:45:42 följande:
    Det tragiska i historien är att han är hemma och är sjukskriven pga depression.. Men sitta vid datorn går bra, och sova länge på morgonen..

    Det hade varit skönt om han hade kunnat ta storebror så dom kunde få lite kill-tid ihop liksom..

    Ååh, jag känner nu att det här är nog djupare än bara syskon avundsjuka..
    Va?? Lämna lilltjejen hemma en hel dag och så går du iväg med grabben på nåt kul, ex bio. 
  • hondendärtjejen

    Alltså det jag är orolig för är hur han ska vara själv med dottern, som precis nu.

    Jag gick in i duschen och la henne i babygymmet i vardagsrummet där han sitter och när jag är klar hör jag hur hon vrålar för hon har rullat över på mage och är förbannad och han sitter kvar vid datorn utan att ha gjort nåt.

    Nej, man behöver inte lyfta upp dom direkt osv men han kollar inte ens åt henne..

Svar på tråden Känner mig usel...