• Tjenatjena

Gravid och missfall trots p-stav?

Hej,

Eftersom jag är helt ny här så vet jag inte om mitt inlägg ligger rätt.

Hur som helst, för lite drygt två år sedan vart jag av misstag gravid trots p-piller och gjorde då en abort. Direkt efter aborten la jag in en p-stav i armen, den har gjort sitt jobb och jag har inte haft några som helst bekymmer bortsett från någon mens som som hamnat lite i osync.

Nu till mitt stora bekymmer, för 1,5 vecka sedan började jag blöda, bra mycket mer (och längre) än jag någonsin gjort förut. Det har kommit mängder och jag har måsta byta tampong med max 2h mellanrum. Det kommer även en hel del mörka klumpar Jag som jag bara sett en gång förr, vid aborten.

Har haft rejält med mensvärk också, vilket inte alls är något jag är vad vid. Händer kanske två gånger per år att jag ens känner något och det brukar vara lindrigt.

Sedan två dagar tillbaka har jag även sjukt ont i bröstvårtorna, nästan så man inte vill röra dom över huvudtaget.

Vet någon vad som är galet? Eller iallafall någon som haft liknande symtom. Gravid? Missfall? Något annat helt enkelt?

• Svar på tråden Gravid och missfall trots p-stav?
  • Cyanea

P-stav ska var något av det säkraste man kan ha för att inte bli gravid. Självklart förekommer det någon enstaka gång att någon blir gravid, men det ska vara väldigt, väldigt osannolikt. Man kan däremot få stora, klumpiga blödningar utan att det är missfall eller graviditet. Jag vet inte riktigt varför det blir så, men det är ju trots allt en slemhinna som stöts ut. Den kan säkert ha olika "konsistens" olika månader, även om den brukar se ut på ett visst sätt. 

Är du orolig kan du alltid ta ett gravtest. Jag tror inte att du behöver oroa dig, men gör du det är det bättre att ta det säkra före det osäkra. Är det missfall kan du få plus på stickan i några dagar till veckor efter att det skedde. Är det blankt är det mer troligt att det bara var en skum blödning denna gång. 

Lycka till! 

Svar på tråden Gravid och missfall trots p-stav?