Socialt inkompetent
Jag anser mig själv vara socialt inkompetent och att det är ett problem för mig. Jag har ofta ångest/mår dåligt över att känna att jag inte riktigt förstår folks signaler och att jag inte kan uppskatta sånt som "alla andra" gör. Jag tycker inte om sociala sammanhang så som andra i min ålder gör, dvs festa och hänga i stora grupper. Däremot tycker jag INTE om att vara ensam, men det räcker bra med 1-2 personer hemma eller liknande. Jag tycker inte om att småprata om ditt och datt, eller snarare så kan jag helt enkelt inte göra det. Det står helt still i huvudet och jag kommer inte på någonting överhuvudtaget att säga, jag är oftast den som sitter tyst bredvid utan att säga något. På arbetet så har jag nästan ingen kontakt med de i min ålder (alltså personer mellan 20-30 år) för att det blir för stökigt för mig och för att jag inte roas av det dom har att säga eller prata om. Jag föredrar att umgås med de som över 40+, de är mer lugna, jordnära och saker behöver inte bli så fixerat utan det bara är som det är.
Det här gör ju dock att livet blir ganska ensamt, jag har få sociala kontakter utanför arbetsplatsen. Nästan obefintliga faktiskt, det händer kanske 1 gång i halvåret att jag umgås med någon. Jag är ofta ledsen och känner mig misslyckad som person, jag tänker hela tiden att jag ska bättra mig och ta mer kontakt och vara mer normal och göra sånt som de i min ålder gör men det slutar alltid med att jag mår dåligt för att det inte är saker som jag trivs med. Någon som förstår hur jag menar och som har tagit sig vidare i livet på något vis?