• Äldre 9 Sep 07:35
    1520 visningar
    7 svar
    7
    1520

    32 år när 2:an kommer, få 3:an "tätt" eller vänta i några år?

    Hej!

    Vi vill nog gärna ha tre barn och tvåan kommer nu till hösten när jag kommer vara 32 och mannen 35. 2,5 år mellan barn 1 och 2. Har hört från många att det är tufft och bättre att vänta i några år tills man skaffar barn nr 3. Lätt att tvåan inte får den tid/uppmärksamhet som det behöver. Nu vill vi först se hur det går med två barn.. Men tankar om att vänta några år el skaffa lite tätare i och med min ålder och bästa för barnen?

  • Svar på tråden 32 år när 2:an kommer, få 3:an "tätt" eller vänta i några år?
  • Äldre 9 Sep 09:27
    #1

    Jag har 2 år och 4 mån mellan 1an och 2an och 2 år och 10 mån mellan 2an och 3an. Tycker det funkar bra, men det där extra halvåret mellan tvåan och trean var helt klart bra! Fördelen med att ha dem hyfsat tätt är att de gillar ganska lika aktiviteter och att man blir färdig med blöjor, vagn och dålig sömn. Nackdelen är väl att det är fullt upp, men det är det ju med större barn också, fast då är de ju självgående på ett annat sätt. Större barn kan ju på sikt också hjälpa till med det yngsta syskonet.

  • Anonym (N)
    Äldre 9 Sep 09:32
    #2

    Åldern spelar inte så stor roll tycker jag. Viktigast är att kunna finas där emotionellt för sitt/sina barn och börja kanske känna efter hur det känns med två innan du tänker på den tredje. Varje barn behöver ju föräldrarnas uppmärksamhet ( nr ön blöjbyte och mat) speciellt under första tiden då grunden för barns personlighet formas. Då måste man finnas där stötta och vara uppmärksam på utvecklingsfaser och det blir nog svårt med 3 barn så tätt. Fokusera på dina två så kommer du kunna njuta mer med 3an när de andra blir lite större. Är 35 och har en 7 månaders nu och ingen stress över fler barn även om jag har planer på minst en till. Lycka till :)

  • Äldre 9 Sep 09:39
    #3

    Vi har 2 år mellan 1 o 2 och sedan 4 år mellan 2 o 3, tycker det har fungerat bra - och ingen risk för mellanbarnet att hamna i kläm, 1 o 2 var ganska självgående när 3 kom!

  • Äldre 9 Sep 12:12
    #4

    Tack för era råd och kul att höra hur ni har upplevt det.

  • Äldre 11 Sep 07:10
    #5

    Några fler som vill dela med sig?

  • Äldre 11 Sep 21:38
    #6

    Jag har 3 barn som nu är 11 månader och drygt 3 och 5,5 år. I vår familj är den äldsta svårast att hantera då hon inte har samma pappa och kräver mer av mig. Hon har hamnat i lilla tonåren och den yngsta tösen har varit i trotsåldern sedan 1,5 år, men går ju fortfarande att avleda. Däremot har det på ett vis blivit mer tid över till trean då de två äldre kan leka med varandra även om de träter minst lika ofta. Jag har sett 2,5 år som bra emellan då den äldre hinner lära sig gå i trappor, klä på sig mycket själv och är mer självständig överlag. Nackdelen är väl att trotsåldrarna krockar om barnet har starkt temperament. Jag hann få mina 3 innan 40, även om jag började sent.

  • Anonym (Mom 2)
    Äldre 11 Sep 21:55
    #7

    Testa först att ha 2 småbarn ,fullt upp..

Svar på tråden 32 år när 2:an kommer, få 3:an "tätt" eller vänta i några år?