Värsta och värsta, svårt att säga men mest nonchalanta var helt klart när vi var på KK pga upprepade missfall och läkaren var så fruktansvärt nonchalant.
Vi kom i god tid, ca 10 minuter före den inbokade tiden. När vi väntat några minuter så hör jag någon säga: Ditt nästa besök har redan kommit. Svaret från vår läkare blir: Jaha, men de får vänta för nu ska jag ha kaffe.
Så vi väntar och väntar. När det gått ca 40 minuter, dvs 30 minuter efter vår bokade tid så kommer han och säger att det är vår tur.
När vi kommer in så säger han: Jaha, ni är här för att ni har fått ett missfall.
Jag svarar: inte ett precis.
Han: Nähä, var det två då? Vi brukar inte göra något förrän man fått minst 3.
Jag: Vi har ju haft 4 st efter varandra.
Han: OJ DÅ!!! Det var ju ovanligt! Jaha, vilka prover har ni tagit? Och vad tror ni att vi kan göra? Det brukar inte finnas mycket att göra åt mf och ma.
Och eftersom de inte gör något förrän man haft minst 3, så hade vi inte fått komma dit tidigare = hade inte tagit några prover alls osv. SÅ vi fick sitta länge och berätta allt som hänt och hur det varit osv. Oerhört tungt att gå igenom allt om och om igen.
Det som stör mig är:
1) Säg inte högt inför patienten att det är fikadags och de får vänta. Låtsas som att det är något annat som krånglat. Och tag inte 45 minuters eftermiddagsfika när du vet att patienterna väntar och deras tid har börjat.
2) Läs igenom journalen snabbt iallafall. Det finns säkert något i den som är viktigt att ha koll på tex Varför patienten kommer... Jag hade hellre väntat 5-10 minuter extra om det inneburit att läkaren hade en aning om varför jag var där.
3) Om det är känsliga ärenden, så var lite mer lyhörd. Tvinga inte patienten att berätta precis allt som har hänt, då det finns i journalen. Behöver något förtydligas så ställ precisa frågor.
4) Försök att ingjuta lite hopp om det inte är totalt kört. Att få höra att man inte brukar kunna göra något alls, gör ju att man undrar varför man fick komma. Om det inte finns något att göra, varför skulle man då ta ledigt från jobbet och åka till läkaren? Och många får barn även om de har många mf/ma, det kan vara trevligt att få höra...
Sen krävde vi en annan läkare och fick världens bästa som var påläst, lyssnade, kom med förslag osv.
Så fick vi zink+magnesium och efter det har vi fått 2 barn utan problem. Slutet gott, allting gott!