• teenagebabymama

    min chef hotar att sparka mig för vabb

    Hej! Det är såhär. Jag hatar min chef och jag är vikarie i en butik. Jag får inte lov att vara sjuk eller vabba, då säger chefen saker som lite i smyg berättar att om jag fortsätter vara sjuk eller vabba så kommer jag få sparken. Och nu är jag gravid och ska berätta för chefen, och jag är livrädd. Hur ska jag säga det ? Att ta det face2face är inget alternativ, tyvärr. Kan man maila honom? För då har jag ju det skriftligt att jag har berättat för honom och om han sparkar mig så kan jag anmäla till Diskrimineringsombudsmannen

  • Svar på tråden min chef hotar att sparka mig för vabb
  • Carambolan

    Är du medlem i facket? Om inte: bli det innan du berättar för chefen.

  • enmamma

    Grattis du är en ung individ som fått vikariat. Det är tufft på arbetsmarknaden och som vikarie bör man nog undvika vab och sjukdom, någon annan får ta hand om ditt sjuka barn och ibland kanske man får ta och gå till jobbet även om känns trögt.
    Normalt att vara sjuk är 1 till 4 ggr om året och vab kanske lika många ggr.
    Jag vet inget om ditt liv, den enda ledtråden är att du är eller var tonåring när du fick första barnet. Att bli gravid när man är vikarie är inte optimalt.
    Om jag var din arbetsgivare skulle jag inte bli glad över nyheten om att du var gravid

  • Wikings

    Min fru önskade att chefen kunde sparka dem som vabbar på sitt förra jobb. För konstigt nog så vabba de alltid på storhelger fredagar eller tex måndag efter vissa storhelger.

    Vilket gjorde att hon inte kunde va ledig för alla bara vabba hur som helst fast det var uppenbart att det inte var vab.

    Väldigt många 90 talesperson verkar sätta detta i bruk. Säger inte alla säger bara vad vi sett (min fru mest)

    Antingen är din chef dum i huvudet eller så vabbar du på ett sätt som gör att han märker att det finns bakomliggande orsaker.

    Det kan bara du själv svara på. Vet du med dig att du vabbar normalt så gå till facket eller anmäl honom. Vet du med dig att du nyttjar vabbandet på fel sätt så....

  • elyse

    Det är klart att det känns surt för chefen att behöva ha en vikarie för vikarien...

    Det finns massor av arbetslösa, utan barn, som gärna skulle ta ditt jobb. Jag är själv småbarnsförälder och ligger hemma och hostar nu. Lagom roligt för kollegorna.

  • Teny
    enmamma skrev 2016-09-09 12:52:57 följande:

    Grattis du är en ung individ som fått vikariat. Det är tufft på arbetsmarknaden och som vikarie bör man nog undvika vab och sjukdom, någon annan får ta hand om ditt sjuka barn och ibland kanske man får ta och gå till jobbet även om känns trögt.
    Normalt att vara sjuk är 1 till 4 ggr om året och vab kanske lika många ggr.
    Jag vet inget om ditt liv, den enda ledtråden är att du är eller var tonåring när du fick första barnet. Att bli gravid när man är vikarie är inte optimalt.
    Om jag var din arbetsgivare skulle jag inte bli glad över nyheten om att du var gravid


    Ursäkta, men vilken jävla trist attityd rent ut sagt! Man "bör undvika" vabb och sjukdom som vikarie? Hur då menar du? Jobba sjuk i butiken? Äta mirakelpiller så att man inte blir sjuk?

    Förstår att du tycker dig vara vuxen och vill klämma åt TS, som till råga på allt är TONÅRSMAMMA! DESSUTOM! Herreguuud asså!

    Tips till dig enmamma: Ta ett chill pill. Tänk om. Gör rätt.
  • Carambolan
    Wikings skrev 2016-09-09 12:54:17 följande:

    Min fru önskade att chefen kunde sparka dem som vabbar på sitt förra jobb. För konstigt nog så vabba de alltid på storhelger fredagar eller tex måndag efter vissa storhelger.

    Vilket gjorde att hon inte kunde va ledig för alla bara vabba hur som helst fast det var uppenbart att det inte var vab.

    Väldigt många 90 talesperson verkar sätta detta i bruk. Säger inte alla säger bara vad vi sett (min fru mest)

    Antingen är din chef dum i huvudet eller så vabbar du på ett sätt som gör att han märker att det finns bakomliggande orsaker.

    Det kan bara du själv svara på. Vet du med dig att du vabbar normalt så gå till facket eller anmäl honom. Vet du med dig att du nyttjar vabbandet på fel sätt så....


    Det där vabbfuskandet är inte en 90-talistgrej. Mitt jobb (stor arbetsplats med flera tusen anställda) gör sedan många år tillbaka stickprovskontroller bland alla som vabbar ovanligt många fredagar. Då har det handlat om att stävja fusk bland 70- och 80-talister :)
  • Teny

    En grej till, till enmamma: Det du skriver om att "normalt är att vara sjuk 1-4 gånger och vab kanske lika många gånger. Vaddå "normalt"? Har du inga egna barn? Ljuger du i ditt nick? Hur i helvete ska din "info" hjälpa TS? Fy fan, haha, n ufår du en skopa skit här enmamma. Men jag blir så jäkla upprörd på s k "vuxna" som bara är ute efter att vara elaka/trycka ner.

  • Wikings
    Carambolan skrev 2016-09-09 12:58:03 följande:

    Det där vabbfuskandet är inte en 90-talistgrej. Mitt jobb (stor arbetsplats med flera tusen anställda) gör sedan många år tillbaka stickprovskontroller bland alla som vabbar ovanligt många fredagar. Då har det handlat om att stävja fusk bland 70- och 80-talister :)


    Säger verkligen inte emot.

    Men det var vad frugan såg sedan var det fler unga där så det syntes nog mer.
  • teenagebabymama

    Jag var tonårsmamma när jag fick mitt första barn, nu är jag 20 år och väntar mitt andra, Jag har jobbar här i 8 månader och varit här VARJE dag jag ska. Gått till jobb med magsjuka, stämbandsinflamation, feber, migrän osv! Jag har ALDRIG sjukat mig och ALDRIG vågat vabba, för varje gång säger han sådana saker så jag vågar inte, vilket har ORsakat problem på sambons jobb, jag har varit ledig EN gång, vilket var då dottern hade studiedag på dagis och sambon var på ett jobb 8 h bort.

  • stormfågel
    teenagebabymama skrev 2016-09-09 13:07:17 följande:

    Jag var tonårsmamma när jag fick mitt första barn, nu är jag 20 år och väntar mitt andra, Jag har jobbar här i 8 månader och varit här VARJE dag jag ska. Gått till jobb med magsjuka, stämbandsinflamation, feber, migrän osv! Jag har ALDRIG sjukat mig och ALDRIG vågat vabba, för varje gång säger han sådana saker så jag vågar inte, vilket har ORsakat problem på sambons jobb, jag har varit ledig EN gång, vilket var då dottern hade studiedag på dagis och sambon var på ett jobb 8 h bort.


    Stackars dina arbetskamrater om du går till jobbet med magsjuka! Värsta sortens arbetskompis skulle jag säga, vad är det för lojalt med det?

    Du kan ju slå ut en hel arbetsplats!
Svar på tråden min chef hotar att sparka mig för vabb