Hur mycket måste en 1 åring klara själv på dagis?
Hej!
Har en 10,5 månaders hemma som ska börja förskola precis när han fyllt 1 år. Han äter puréer just nu med små bitar i, typ som är som 8 månaders burkar. Jag matar honom med sked. Han dricker vatten ur pipmugg.Han äter små smörgåsbitar eller bitar av tunnbröd med smör el leverpastej, mjuka bananbitar, mjukkokta makaroner och bitar av kokt ägg. Detta äter han med händerna. Skeden åker in i mun med båda ändarna och gnagas mest på. Han har god aptit när han blir matad. Men på dagis äter de klyftor av frukt med skal på och det klarar han inte, han kräks upp allt då. Barnen äter själva. Är orolig hur han ska klara måltiderna, att han ska sätta i halsen eller bara kräkas. Har nu ca 1,5 mån kvar innan han börjar, har ni några tips på hur jag kan förbereda honom?
Han går inte än, har inte börjat resa sig själv men står om jag ställer honom framför ex soffan eller vardagsrumsbordet. Hur ska han fixa utelek i slask om han kryper?
Som sagt är lite nervös över hur han ska fixa dagisstarten. Hur mycket behöver de kunna vid dagisstarten?