• Daniella H

Vad ska man tänka på om man vill göra fillers?

Jag har funderat länge över att göra läppförstoring och botox, men känner mig lite nervös efter man har läst skräckhistorier om misslyckade behandlingar.
    Jag skulle även vilja göra fillers kindben och botox mot kråksparkar men är fundersam och vill veta vad man ska tänka på, för och nackdelar, kostnad, vart jag kan vända mig men  endast leg läkare som utförare. Har tittat runt och det finns hur mycket kliniker som helst, vilka är seriösa och vilka är inte det?

Tacksam för många svar och tips!

Kram Daniella

• Svar på tråden Vad ska man tänka på om man vill göra fillers?
  • lillan72

Man kan alltid fråga om kliniken har en patientskadeförsäkring och vad de kan erbjuda vid en eventuell misslyckad behandling, om efterkontroll ingår exempelvis?

• Angelica84

Var i samma sits som du. Hade velat göra det under en längre tid men inte vågat. Jag ville gå någonstans bra men samtidigt fick det inte kosta skjortan. Kan inte fatta hur folk kan gå till vem som helst via exempelvis Groupon. 

Det allra viktigaste är att se att utföraren är certifierad av estetiska injektionsrådet. Det innebär helt enkelt att de har adekvat medicinsk kompetens och att de vet vad de håller på med OCH att de har all nödvändig utrustning och preparat om något skulle gå fel. Det är bara tandläkare, läkare och sjuksköterskor som kan gå den kursen och bli certifierade och de utför behandlingarna på sin legitimation vilket känns mycket säkert. Jag själv gick till en nyöppnad klinik i Sundbyberg, Novo Dental (www.novodental.se) och han som gjorde det var en tandläkare. 

Kolla även (www.estetiskainjektionsradet.se) Lycka till! 

Svar på tråden Vad ska man tänka på om man vill göra fillers?