• Smultronpajen88

    Skaffa kanin! Tankar, funderingar & frågor.

    Hej!

    Vi ska skaffa kanin och jag försöker läsa på så mycket jag bara kan angående det. Vill att allt ska bli så bra som möjligt från första stund.

    Men några frågor dyker upp som jag inte blir klok på då jag ser olika åsikter överallt. ????

    Såhär kommer det "förmodligen" bli. (Inger är hugget i sten!)

    -kaninen kommer bo i en utebur, 2 våningar, med en utegård nertill. Möjlighet att stänga om man önskar.

    Buren är inte isolerad. Skall den vara det? Eller räcker det med rejält med strö och halm?

    Ser att man kan köpa överdrag till buren, är det bra vintertid? Tänker att det skyddar mot vinden och ev väta?

    -vi tänker ha en hage utanför buren så vi kan släppa ut honom så han får röra på sig. Detta är väl inga problem när det är snö? (Självklart en dag med ingen blåst och nedfall)

    -kan vi ta in honom i uterummet (ej uppvärmt) och mysa och pyssla med honom där?

    Vet att temperaturen inte ska skilja mer än ca 10 °.

    -vi kommer till en början ha en kanin. Eventuellt blir han kastrerad och då KANSKE se över möjligheten att ha en hona. ?

    -vi bor i våran sommarstuga hela sommaren och tänker ha med honom dit, några problem med bilfärd?

    Denna kaninen är en blandning och mamman väger ca 1.5 kg o pappan lite mer. ?

    Kaninen kommer vara lite mer än 8 veckor när vi får honom och har bott ute sen han föddes. (Varit inne och blivit ompysslad såklart)

    Så ser ni några problem med att ha honom som ute redan denna vintern när han är så lite?

    Tacksam för svar!?

    Inga tråkiga påhopp, utan jag fråga för att lära mig ännu mer!

    Kram och ha en fin helg!

    Hoppas någon orkar läsa den otroligt långa texten! ????

  • Svar på tråden Skaffa kanin! Tankar, funderingar & frågor.
  • Haskel

    Ingenting av det du nämner ska vara något problem. I buren ska dock finnas ett hus/koja som är vindskyddat. Isolering är bra, men inte nödvändigt, om det alltid finns mycket strö/halm/hö. Kaniner förlorar extremt lite värme uppåt, men de är känslig för drag.

  • Dixie

    Vi har alltid haft våra kaniner ute och det har fungerat bra, blir det kallt är det största problemet att vattnet fryser - men man får ge nytt vatten ngr per dag.

    Bästa kombinationen vi har haft av kaniner är kastrerad hane och sedan köpt hona, det har funkat bra!

  • Smultronpajen88

    Tycker att alla burar jag hittar för att köpa känns så "tunna" i materialet.

    Kommer inte ha möjlighet att bygga en egen bur nu direkt men kanske framöver.

    Men då är det alltså okej att våran kaninbebis bor ute denna vinter?

    Tack för era svar!

  • Haskel
    Smultronpajen88 skrev 2016-09-10 00:07:10 följande:

    Tycker att alla burar jag hittar för att köpa känns så "tunna" i materialet.

    Kommer inte ha möjlighet att bygga en egen bur nu direkt men kanske framöver.

    Men då är det alltså okej att våran kaninbebis bor ute denna vinter?

    Tack för era svar!


    Jag skulle inte rekommendera en bur i tunn plast. Den bör vara av trä.

    Eftersom kaninen tycks vara född, kommer det inte vara någon bebis när vintern kommer. Den kommer vara tämligen vuxen.
  • Smultronpajen88
    Haskel skrev 2016-09-10 00:18:03 följande:

    Jag skulle inte rekommendera en bur i tunn plast. Den bör vara av trä.

    Eftersom kaninen tycks vara född, kommer det inte vara någon bebis när vintern kommer. Den kommer vara tämligen vuxen.


    Nej alltså den är i trä!
  • Smultronpajen88
    Haskel skrev 2016-09-10 10:23:03 följande:

    Ja, den buren som du länkar till, ser okej ut.


    Tack snälla för ditt svar! Det betyder mycket att man får hjälp med sina frågor! Tack!
  • Mantrasina

    Om ni tänker ha hage som kaninen får var ute i själv bör ni gräva ner stängslet ordentligt, minst 10 cm, helst mer, eftersom kaniner älskar att gräva och även er kommer att göra det! Och det bör ni låta den göra, det är bra för dess klor och det tillhör det naturliga beteendet. Ni bör också lägga någon sorts tak över hagen, då det  tyvärr händer att andra djur eller fåglar tar sig in till och skadar/dödar kaniner (hände oss när jag var liten). Nät räcker gott! 


     


    Ju mer yta kaninen har tillgång till för jämnan desto gladare kommer den att vara!

Svar på tråden Skaffa kanin! Tankar, funderingar & frågor.