• Anonym (JJ)

Sonen fyller 18 om tre månader, ska jag försöka förbjuda att han dricker alkohol?

Min son fyller 18 om 3 mån. Hans kompisar har redan fyllt. Vi har alltid haft en bra relation under hans uppväxt och prat om alkohol, droger och andra saker jag vill att han ska känna till riskerna med pratade vi om för flera år sedan. Nu när han är tonåring har han varit mer inbunden och inte velat umgås med mig så mycket (helt normalt) men han har haft bra umgänge, idrottat, gjort läxor osv. Vad jag vet har han inte prövat alkohol förrän NU. 

Han var på fest för ett par veckor sedan och när jag frågade om den så kom det fram att han fått tag i alkohol där. Vad jag vet hade det "gått bra" dvs vanligen städade ungdomar hade fnissat och känt sig lite tuffa, men visst, jag vet ju inte säkert....men att döma av hur sonen berättade känns det som om jag kan lita på honom.

Nu kom han idag och sa att han ska på fest igen och att han fått tag i alkohol. Jag är så tacksam att han är ärlig med det och därför sa jag inte ifrån och sa inte att han inte får/inte får gå på festen. 

Som jag ser på situationen känns det helt fel att börja förbjuda nu. Om tre månader är han ju myndig! Han har aldrig uppvisat några problembeteenden hittills och jag vet att jag givit honom information om risker, även vad det gäller hur mycket (lite) en fullvuxen kan dricka och bli sjuk av. 

Jag har resonerat med honom om såna saker som att tex bestämma i förväg hur mycket han ska dricka och sen inte dricka mer än det, samt att när man väl druckit den mängden är frestelsen sannolikt stor att dricka ännu mer, att han ska äta ordentligt innan, att han ska blanda ut spriten (ja tyvärr är det sprit) med mycket dricka så att det varar länge.....att han ska vara nåbar på telefon, att han ska ringa hem för att bli hämtad, att han ska hänga ihop med kompisen (det är en hemmafest men tyvärr inga föräldrar hemma - de är alltså inte ute i city).

För mig känns det självklart att om jag börjar med förbud och hårda regler NU, kommer han att göra som han vill och dessutom tiga/ljuga för mig. Onödigt! Hellre då att han ger mig information, är med på att ha kontakt, känner förtroende från mig osv. 

Hur resonerar andra tonårsföräldrar, är jag fel ute? Varför/varför inte?

• Svar på tråden Sonen fyller 18 om tre månader, ska jag försöka förbjuda att han dricker alkohol?
  • Anonym (W)

När man är 18 år då bestämmer man själv.Och innan dess gör man säkert saker bakom föräldrarnas rygg.

• cupcakemom

Dricker gör de flesta i den ålder och förbud brukar tendera att göra barn/ungdomar tjuriga och dricka mer.... Hellre då att dom vågar ringa hem om det går på tok... Men jag skulle inte heller uppmuntra eller köpa ut till minderåriga barn...

• Anonym (JJ)
    cupcakemom skrev 2016-09-10 16:12:26 följande:

Dricker gör de flesta i den ålder och förbud brukar tendera att göra barn/ungdomar tjuriga och dricka mer.... Hellre då att dom vågar ringa hem om det går på tok... Men jag skulle inte heller uppmuntra eller köpa ut till minderåriga barn...

Nej precis, köpa ut har det inte varit tal om, sonen har inte kommit på tanken. Men jag har bett att få veta var han fått tag i spriten (inte hembränt, säger han....), och hur mycket han fått tag i. Noga med att visa respekt för honom och hela tiden tänka mig att han är så gott som vuxen, jag kan inte vara en auktoritet för honom och ska heller inte vara det nu, tycker jag. Tack för svar!
  • Anonym (JJ)
    Anonym (W) skrev 2016-09-10 16:10:37 följande:

När man är 18 år då bestämmer man själv.Och innan dess gör man säkert saker bakom föräldrarnas rygg.

<det är så jag tänker också, så jag är så glad att han verkar vara ärlig och öppen (sen vet man ju aldrig...). Tack för svar. 
  • taquine

Att förbjuda en 18-åring är ju lönlöst. Dels blir han ju myndig och kan bestämma själv.
    Har en son i din sons ålder men hos oss har alkohol inte varit särskilt spännande , vi tar gärna ett glas till maten eller en drink även om så det är fredag eller måndag. 
    Ju mer det förbjuds desto roligare . 

Goodness me
  • Anonym (JJ)
    taquine skrev 2016-09-10 16:25:06 följande:

Att förbjuda en 18-åring är ju lönlöst. Dels blir han ju myndig och kan bestämma själv.
    Har en son i din sons ålder men hos oss har alkohol inte varit särskilt spännande , vi tar gärna ett glas till maten eller en drink även om så det är fredag eller måndag. 
    Ju mer det förbjuds desto roligare . 

Så tänker jag också men innan detta var aktuellt tänkte jag alltid att det är mitt ansvar att se till att han inte dricker före 18-årsdagen. Att man inte kan tillåta det. Men nu när vi är nästan där känns det här resonemanget mer rimligt. 

Men: var går gränsen då? Jag menar när ska man förbjuda, vid vilken ålder alltså, om man upptäcker att ungen dricker alkohol? 17? 16? 15? Iofs är jag glad att jag sluppit ta det beslutet...
  • dragonfly123

Det hjälper inte att förbjuda, då kommer de bara gå bakom din rygg. 
    Jag började dricka vid 15 års ålder, mina föräldrar var OK med detta, då jag alltid skötte mig ändå. Fick va ute hur länge jag vill och allt sånt. Med ansvar får man frihet dvs!

Du märker nog av själv om du kan lita på ditt barn, kan du det så är det bättre att skita förbud och bara luska fram så mycket information som möjligt istället.

• Anonym (Mamma)
    dragonfly123 skrev 2016-09-10 16:54:40 följande:

Det hjälper inte att förbjuda, då kommer de bara gå bakom din rygg. 

Jag började dricka vid 15 års ålder, mina föräldrar var OK med detta, då jag alltid skötte mig ändå. Fick va ute hur länge jag vill och allt sånt. Med ansvar får man frihet dvs!

Du märker nog av själv om du kan lita på ditt barn, kan du det så är det bättre att skita förbud och bara luska fram så mycket information som möjligt istället.

Håller med här!

Började också dricka som 15 åring och aldrig misskött mig trots att jag festat och viktigast av allt - har alltid kunnat ringa hem.

Det är vad jag kommer lära mina barn, självklart kommer det inte vara okej att dricka alkohol när man är för ung, men huvudsaken är att barnen kan ringa hem. Sen får vi ta diskutionen angående alkoholen när barnet nyktrat till.
  • Anonym (Big No)

Jag skulle aldrig tillåta mitt barn att dricka alkohol på någon privat fest innan hen hade åldern inne för att köpa sitt eget alkohol. Det finns en åldersgräns på bolagen och den kommer jag att hålla stenhårt på. När man är 18 år är det tillåtet att dricka alkohol ute på krogen,fine,det är jag ok med. De som arbetar på krogen har då ansvaret att konsumtionen inte överskrids,förhoppningsvis. Där är det i alla fall lagligt. Skulle aldrig köpa ut alkohol till en minderårig,aldrig. Däremot skulle jag upplysa om farorna med hembränt och hur lätt det är att falla offer för grupptryck och nyfikenhet kring alkohol i för tidig ålder. Sedan kan man aldrig veta...misstag görs...men jag vet i alla fall att jag har upplyst om vad som är LAGLIGT. Funkade med mig,syrran och hennes barn,så det är inte omöjligt. Och absolut ingen skrämselpropaganda,bara fakta.

Svar på tråden Sonen fyller 18 om tre månader, ska jag försöka förbjuda att han dricker alkohol?