• Anonym (????)

inkomst efter skatt

Ni med 2 inkomster i eran familj, vad får ni ut efter skatt?
    Vi är 2 heltidsarbetande med 3 barn och får ut ca 33000:- efter skatt, vi sparar 2000:- i månaden men efter det har vi inte många kronor kvar när månaden är slut. Vi unnar oss inte mycket varken i nöjesväg eller annat. Är vi låginkomsttagare el lever vi bara våran vardag dyrt?

• Svar på tråden inkomst efter skatt
  • Anonym (IH)

Du får nog lista era utgifter. Vad har ni för räkningar? Hur mycket är kvar när räkningarna är betalda? 

• Anonym (55000kr)

Får vi ut i lön nu när jag inte jobbar heltid. Med lite planering räcker det långt och många tror nog att vi får ut mer med tanke på levnadsstandard men vi planerar noga och kan unna oss ganska mycket.

• Wiesz

Vi har ut ca 42.000.
    Vi har fasta utgifter på ca 10.000, sedan kostar mat osv. Vi sparar minst 20.000 i månaden.
    Vi kunde dock spara mer, men vi lever ett gott liv. Reser mycket och snålar inte på vardagsaktiviteter som bowling, bio, middagar ute, musikaler osv.

• Anonym (Lia)

Vi får ut ca 72 i mån men sparar va 30 , min man är egen företagare o jag jobbar som sjuksköterska på akuten

• Anonym (..)

Vad jobbar ni alla med då egentligen som tjänar så mkt. Vi får typ 21 sammanlagt fast då är jag mamma ledig då.

• Anonym (Mari)

Vi får ut runt 40.000. Jag jobbar inom hemtjänsten och han på posten.

• Anonym (Johan)

Jag har 70tkr före skatt. 14800 i tjänstepension. Efter skatt och tjänstebilsskatt får jag ut 39900. Skild och delad vårdnad av 4 årig. Ca 9000 i kostnad/månad. Räcker mer än väl.

• Anonym (48)

Vi får ut ca 48 lax efter skatt.

• Wiesz
    Anonym (..) skrev 2016-09-10 21:55:59 följande:

Vad jobbar ni alla med då egentligen som tjänar så mkt. Vi får typ 21 sammanlagt fast då är jag mamma ledig då.

Jag är boendestödjare inom socialpsykiatrin och han är maskinkonstruktör.
  • morningsun

Om ni bor en en sån där vanlig högskattekommun och har skattemässigt optimala inkomster (dvs att ni båda tjänar lika mycket) tjänar ni knappt 22000 var per månad före skatt. SCBs lista över yrken med lägst genomsnittlig månadslön innehåller yrken med ca 22000 per månad.

Genomsnittslönen i Sverige för alla sektorer och både män och kvinnor tycks enligt SCB har varit 32000 kr/månad 2015. Högre än jag mindes från senast jag kollade, men det är ju SCB så det borde stämma och jag kanske hittade medianlöner förra gången vilket egentligen är mer rättvisande. Underlaget är väl heltidsekvivalenta förvärsarbetande, förstås. Ett "genomsnittspar" skulle ha ca 29 respektive 34 kSEK/månad, vilket blir ca 47000 efter skatt.

Hursomhelst - ni ligger inte i topp och en hyfsad bit från snittet. Förmodligen även en del under medianen, men jag vet alltså inte hur mycket.

Huruvida ni är låginkomsttagare vet jag inte säkert, men jag tror inte det. Beror ju på vilken definition av begreppet man använder. Det finns ju folk som inte kan jobba heltid eller inte har jobb alls och de har det väl vanligen magrare ändå.

www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Arbetsmarknad/Loner-och-arbetskostnader/Lonestrukturstatistik-hela-ekonomin/14367/14374/149087/

Svar på tråden inkomst efter skatt