• Smultronpajen88

    Bygga kaninbur! Hjälp!

    Hej!

    Eftersom jag inte hittar en kaninbur som passar oss, och inte tycks följa jordbruksverkets regler, så planerar vi att bygga en själv.

    Så bombadera mig med tips och bilder så jag får lite tips!

    Skall vara en utebur. (Kaninen kommer ha en hage utanför också.)

    Ha en fin dag!

  • Svar på tråden Bygga kaninbur! Hjälp!
  • Porslinsblomman
    ITpappan skrev 2016-09-11 10:59:35 följande:

    Man får inte ha nät i botten på en kaninbur!


    Jaså inte? Nä så kan det vara. Ha INTE nät i botten då!
  • AnnaHelenaS

    Ska kaninen vara ute året runt ska man isolera golvet i bodelen i alla fall. Sedan är det viktigt att det är dragfritt. Tätt så det inte blåser in och igenom buren för då blir kaninen förkyld och kan dö. Jag gjorde ett litet fönster av en plastskiva som klämdes fast mellan panel och väggskiva, blev kanonfint.
    Bygg en rejäl bur från början, tillräckligt stor för flera djur. Gärna i två våningar så man kan skilja dem åt vid behov tex om de får ungar.
    Bodelen kan vara en låda i en avskild del av buren med massa halm inknökat.
    Använd formplyfa som golv eftersom det inte suger åt sej urin (så slipper du lukten).
    Man måste ha en sitthylla/bolåda som kaninen kan hoppa upp på. Och gärna en kiss o bajslåda i något hörn som är lätt att tömma.
    Tänk på att inte använda impregnerat virke inne i buren, kaninen gnager gärna och impregnering är giftigt.
    Lycka till och posta gärna en bild när den är färdig!

  • Smultronpajen88
    AnnaHelenaS skrev 2016-09-13 10:05:08 följande:

    Ska kaninen vara ute året runt ska man isolera golvet i bodelen i alla fall. Sedan är det viktigt att det är dragfritt. Tätt så det inte blåser in och igenom buren för då blir kaninen förkyld och kan dö. Jag gjorde ett litet fönster av en plastskiva som klämdes fast mellan panel och väggskiva, blev kanonfint.

    Bygg en rejäl bur från början, tillräckligt stor för flera djur. Gärna i två våningar så man kan skilja dem åt vid behov tex om de får ungar.

    Bodelen kan vara en låda i en avskild del av buren med massa halm inknökat.

    Använd formplyfa som golv eftersom det inte suger åt sej urin (så slipper du lukten).

    Man måste ha en sitthylla/bolåda som kaninen kan hoppa upp på. Och gärna en kiss o bajslåda i något hörn som är lätt att tömma.

    Tänk på att inte använda impregnerat virke inne i buren, kaninen gnager gärna och impregnering är giftigt.

    Lycka till och posta gärna en bild när den är färdig!


    Tack för.ditt svar!

    Vi tänker sähör:

    180×60

    Höjd i bak 60 cm

    Höjd i fram 75 cm

    Ben 60 cm

    Ska bygga flera hyllor inne i buren så han får mycket att göra!

    Bodelen har jag inget mått på ännu.

    Räcker det att jag isolerar botten på bodelen?

    Tänker att med plywood blir det dragfritt?

    Och så kan jag sätta på en panel i framtiden om det skulle behövas.
  • AnnaHelenaS

    Visst blir det dragfritt med plywood men tänk på att plywood är fuktkänsligt. Bygg ett ordentligt vattentätt utskjutande tak. Plywood tål inget regn alltså.

    Det räcker att isolera golvet i bodelen.
    Ett bra tips för att få en varm och go  bodel är att sätta  en skiljevägg (med liten öppning) på ca en tredjedel av buren och sätta en låda på ca 30x40cm (två kaniner) inne i det extra rummet (med isolerat golv). Runt denna låda proppar man halm så tätt man kan. Ingången till lådan får gärna vara förskjuten jämfört med skiljeväggens öppning så det inte blåser rakt in lådan.
    Kaninerna vill ha halm att bädda med inne i lådan också.
    Glad

Svar på tråden Bygga kaninbur! Hjälp!