• Anonym (Förskollärare)

Vill inte jobba på förskola längre

Har varit förskollärare i snart 2 år. Trivs bra med barnen men barngrupperna är för stora. Ibland kan jag och en kollega var själv med 14 1-2 åringar. Det löser sig oftast men till vilket pris. Vi ser bara till att ingen slår sig, tröstar, torkar näsor mm. Svårt att hinna med allt det andra, sen kommer chefen och är på en. Barngrupperna är stora överallt där jag bor och svårt att Lenda när jag är ensamstående och inte har bil. Började nyss ett nytt jobb så får ge det en chans. Jag ska vara med barn 3-5 år men de är 20 st på två heltider och en på 80 procent. De jobbar helt annorlunda, är rädd att jag inte ska klara det.

Någon förskollärare som inte orkar/vill längre? Vet inte vad jag skulle göra annars. Skulle kunna tänka mig att plugga igen men vet inte till vad. Har inte mycket CSN kvar heller

• Svar på tråden Vill inte jobba på förskola längre
  • Anonym (Skola)

Jobba i skola?Särskola?Mindre elever.

• Anonym (Förskollärare)

Jag har ju behörighet att arbeta i förskoleklass men tänker att deras arbetsbörda är lika tung :( eller vad tror du?

• Anonym (Skola)

Tungt är det,men på nåt sätt kan det vara lugnare,eftersom det är mindre klasser.

• Carambolan

Jag tänker att även om det är fler barn så är barnen mer självständiga och kan följa instruktioner på ett annat sätt än vad 1-2 åringar kan. Ge 3-5-avdelningen en chans och se hur det känns och om det inte känns bättre kan du prova förskoleklassen istället :)

• Anonym (Nina)

Vad vill du ha för svar TS? Byta jobb. Inte svårare än så, antar jag.

• Anonym (Förskollärare)

Höra om någon känner samma som jag. Kanske förslag på vad man kan plugga vidare till när man är förskollärare?

Byta jobb är väl inte lätt alltid! Svårt få jobb utan utbildning

• Anonym (Nina)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2016-09-11 09:45:29 följande:

Höra om någon känner samma som jag. Kanske förslag på vad man kan plugga vidare till när man är förskollärare?

Byta jobb är väl inte lätt alltid! Svårt få jobb utan utbildning

Men du har ju en bra utbildning. Kan du tänka dig att jobba på gruppbostad?
  • Anonym (Funderar)

Jag är väl lite i samma tankespår. Alldeles för stora barngrupper leder till att det är mer barnpassning än pedagogik. Vilket är så trist när man vill använda sin utbildning på 3.5 år. Skolan har ännu större grupper där jag bor så byta till skola är inget alternativ. Jag tjänar 30 000+ o vill inte byta ner mig i lön. Att utbilda om mig när ja har redan har csn lån för 3,5 år känns också trist..

Så ts jag förstår dig.

• Anonym (oxå fsk)

Hej!
    Du har gjort helt rätt som ska börja jobba med 3-5-åringarna istället. Var inte rädd, du kommer snart in i det. Det är toktungt att vara på en småbarnsavdelning! Det är det tyngsta jobb jag någonsin haft; vi hade 14-15 ettåringar. Man sliter på kroppen, förstör hörseln av plötsliga tjut och skrik när man har barn i knät och man stressar ihjäl sig för att se till att ingen biter eller rivs eller gråter, eller att man inte missar att någon liten behöver en ny blöja. Plus att städet vägrade städa om där var för stökigt, så hela tiden springa och sopa och torka golv och diska efter måltider/aktiviteter. Mina arbetskamrater kunde inte lyfta för deras ryggar var förstörda. 

Du kommer snart in i det på storbarnsavdelningen och du kommer att märka att allt är lite lättare.

När jag hade arbetat i två år bytte jag yrke. Jag pluggade till ett annat yrke. Men efter några år i det nya yrket så provade jag förskolläraryrket igen eftersom det var så lätt att få jobb som det när jag flyttade till en ny stad. Och då trivdes jag bättre. Men aldrig mer småbarn. Det är skönt att ha två yrken, för om barngruppen blir för stor och ekonomin stramas åt så kan jag lämna förskolläraryrket tills kommunen har skärpt sig igen. Men det är alltid lättare att hitta jobb som förskollärare. 

Byt kommun ibland om du har möjlighet. Det kan skilja som dag och natt på samma jobb vad det gäller gruppstorlekar och ekonomiska tillgångar. 

• Anonym (Spec)

Kan du tänka dig att jobba ett tag till och sedan kanske utbilda dig till specialpedagog?

Hemskt när man inte trivs på jobbet :/

Svar på tråden Vill inte jobba på förskola längre