• gnoiser

Gammal wasabi?

Jag undrar om det är någon sushiintresserad som vet om man kan äta gammal wasabipasta och inlagd ingefära?

Det luktar ingenting särskilt från det men förpackningarna har varit öppnade i någon månad.

Jag vet att det står 'konsumeras inom en månad' men vem hinner äta så mycket sushi på den tiden...?! 

• Svar på tråden Gammal wasabi?
  • Aniiee

Brukar inte ens kolla på datumen. Lukta och smaka, så vet du. Jag kan säkert ha ätit wasabi och ingefära som varit öppnad i ett par, tre månader, jag har inte dött av det. Än i alla fall =P

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
  • gnoiser

Perfekt! Det kändes så omständigt att fara till affären enkomt för det samtidigt som jag inte hittar någonting på internet om att det ska vara farligt =) Så jag tror att det bara är för att öka försäljningen ;)

• Aniiee
    gnoiser skrev 2016-09-11 14:21:34 följande:

Perfekt! Det kändes så omständigt att fara till affären enkomt för det samtidigt som jag inte hittar någonting på internet om att det ska vara farligt =) Så jag tror att det bara är för att öka försäljningen ;)

Utgångsdatumen sätts alltid med rejäl marginal. Det är för att lagarna kräver att tillverkarna ska ha någon slags garanti trots att garantier och livsmedel är svårt. Så trots att något håller till säg december egentligen, så sätter tillverkarna november för att vara på den säkra sidan. Därför ska man lite på sina sinnen och fundera två gånger innan man häller ut mjölken eller slänger majjo-tuben.
  • flygrl

Asså som Aniiee skriver: lukta & smaka!
    Inlagd ingefära håller sig lääänge bara det stått kallt & inte blivit förorenat typ nån som stoppat ner avslickad gaffel i burken. Wasabi på tub håller sig i evigheter i kylan. Har en tub liggande som vart öppnad sen typ 1,5 år & inget fel alls på den.

• Ser0tonin

FYI, Det vi kallar Wasabi är inte äkta wasabi. Äkta wasabi är svindyrt, även för japanerna =) Lite kuriosa!

• flygrl
    Ser0tonin skrev 2016-10-06 19:41:47 följande:

FYI, Det vi kallar Wasabi är inte äkta wasabi. Äkta wasabi är svindyrt, även för japanerna =) Lite kuriosa!

Har en liten tub äkta wasabi jag ställer fram när japanska kejsaren tittar förbi på sushi men kör i övrigt på typ Blue Dragon. Funkar fint som fan. :P
  • Aniiee
    Ser0tonin skrev 2016-10-06 18:41:47 följande:

Svindyrt vet jag inte, deror på vad man jämför med =P Men, ja. svindyrt.
  • flygrl
    Aniiee skrev 2016-10-06 23:18:35 följande:
    Värt pengarna? För antar du provat japan som du e (typ ;)
    Skillnad i smak & konsistens?
  • Aniiee
    flygrl skrev 2016-10-06 22:22:27 följande:
    Värt pengarna? För antar du provat japan som du e (typ ;)
    Skillnad i smak & konsistens?
    Helt ärligt, om jag måste välja mellan riktig wasabi, priset betänkt, wasabi"substitut" på burk och bara helt vanlig, färskriven pepparrot, så väljer jag det sista. Gärna uppblandat med lite persilja. 

Riktig wasabi är gott, och äter man på en riktigt fin sushirestaurang så är det ett perfekt komplement och värt priset, men hemma i tv-soffan... inte värt det. 
  • Ser0tonin
    Aniiee skrev 2016-10-06 22:18:35 följande:
    Nej, tänkte mest på priset förhållande till mängden man får för sina slantar =)
Svar på tråden Gammal wasabi?