• Kary

    Vad gör man om vattnet går när man inte är hemma?

    Hej!

    Går och väntar på att förlossningen ska dra igång (BF + 1 idag) och är så otålig. Brukar vara väldigt aktiv rent allmänt så vill gärna gå ut och gå, göra lite ärenden osv medan jag väntar men jag har funderat lite på vad man gör om vattnet skulle gå medan man är ute och fikar eller liknande. Brukar det komma massor med vatten eller mindre under lång tid? Märker folk det? Ni som varit med om det, vad gjorde ni, hur tog ni er hem? Tänker mig att taxichaufförer och kommunaltrafiken osv kanske inte är så sugna på att ta ombord passagerare som det rinner fostervatten ur? :O 

  • Svar på tråden Vad gör man om vattnet går när man inte är hemma?
  • viseversa

    Ha med dig extra ombyte i väskan och en STOR binda(vuxenblöja) går vattnet får du väl gå in på en toa och byta kläder och sen ta dig hem.

  • Anonym (misan)

    Hej!

    För mig har två av förlossningarna startat med att vattnet gått. Har faktiskt lyckats vara hemma båda gångerna (ena gången med ytterkläderna på och med bilnycklarna i handen - skulle åka och handla) så det har ju inte blivit några problem. Har dock alltid haft med mig extra underkläder och kanske ett par tajts under de sista veckorna just för att jag vet att risken finns att vattnet går lite var som helst. 

    Det är nog olika hur mycket vatten som kommer, men jag fick absolut torka upp en pöl på golvet, sedan fortsatte det rinna allt eftersom. Men med en bra binda (och ett ombyte) kan man nog ta sig hyfsat odramatiskt hem om man inte har alldeles för långt alltså. Jag satte mig på toa också och då rann ju en del ut och så var det lite lugnare ett tag.

    Vet att vattenavgång inte är det vanligaste sättet att starta på, men jag räknar med att även nästa bebbe kan få en blöt start, så from vecka 36 är en extraväska packad

  • happybecca85

    Hej. Med mitt första barn så sipprade det bara lite lite. Med andra så kom vattnet samtidigt som bebis och med tredje så kom det ganska mycket direkt. Så blir spännande att se med 4:e nu ????. Så det är väldigt olika.

  • Kary

    Tack för svar! Intressant att höra hur andra har gjort :) får packa med mig lite extra saker helt enkelt... 

  • bettykarl

    Hej,

    Mitt vatten gick 4 dagar innan BF. En morgon när jag skulle resa mig från sängen- då kom allt med ett splash. Sen sipprade det hela vägen till BB och gick igenom vanlig binda. Värkarna kom igång ca 1 h efter vattnet gått och totalt 12 timmar senare var vår dotter född.

  • Tigerhonan

    Med andra barnet gick vattnet efter en undersökning på tappen, skulle gå på toa efteråt och det slutade inte rinna så tog på en binda som fanns på toa där. Var inne på spec mödravården för att eventuellt bli igångsatt, och de skulle kolla platser medan jag fick vänts i väntrummet efter undersökning. 4 timmar efter vattnet gick så var han född så det var tur att jag redan var på sjukhuset då. Hade inga vidare värkar innan vattnet gick heller utan det startade efter, bara milda sammandragningar.


  • twinboymom

    Mitt vatten gick i v 33, hemma.. Det började sippra så jag satte mig på toan där det sipprade rejält länge. Sen när vi åkte till förlossningen hade jag typ 3 bindor i trosorna, fick även trycka ner en handduk samt sitta på en handduk.. Efter någon timme så kom det mer stötvis små vattenfloder när jag ändrade position eller rörde på mig i sängen, sjukt obehagligt att "kissa på sig" lite då och då.

    (3 dygn senare kom mina twins med akut snitt då det aldrig blev några värkar)

Svar på tråden Vad gör man om vattnet går när man inte är hemma?