• Wiesz

    Prag

    Vi åker till Prag i mitten på November. Kommer fram mitt på torsdagen, flyger hem igen på söndag förmiddag. Har alltså 2,5 dag i stan.

    Vad får man verkligen inte missa när man är där?
    Ge mig alla era bästa tips!
    Vi gillar kultur och historia - shopping o.dyl. är inget vi är intresserade av, om det inte är någon slags marknad.

  • Svar på tråden Prag
  • 1995

    Att äta god mat. Pasta fresca var en bra resturang. Sedan hittade vi en italiensk taverna som var helt magisk!

  • Indiansommar

    Karlsbron är ju ett måste att gå över! Det finns många microbryggerier som gör sitt eget öl, där kan man få gå in och se hur bryggningen går till och så klart smaka! Ett hett tips är att INTE äta middag på hotellen, maten där är inte bra. (Vår guide som sa detta och det stämde verkligen tyvärr). Vi reste med ett bussbolag och fick därför två guidade turer på svenska, och gick runt och såg massor. Ett kul ställe att dricka öl på är Vytopna som ligger högst upp på Vaclavplatsen. Där kommer ölen utkört på en tågbana, riktigt mysigt och inte dyrt. Man kan även äta där, det gjorde inte vi.
    Ser att du inte gillar shopping, men skinn, kristall och bärnsten är billigt i Prag :)


    Trevlig resa!

  • Aniiee
    1995 skrev 2016-09-11 21:48:06 följande:

    Att äta god mat. Pasta fresca var en bra resturang. Sedan hittade vi en italiensk taverna som var helt magisk!


    Hihi, alltid lika kul med folk som åker till ett land och äter ett annat lands mat =P

    Jag skulle istället råda Ts att titta in på Sisters och äta chlebicky, eller gå till Sasho eller Nase Maso och äta lokal husmanskost.

    Se och göra så vill jag tipsa om National Museum om man är intresserad av mode. De har utställning. Annars kanske en balett? Eller konsert.
    We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
  • Paola1215

    Hej! Varit där nyss också 2,5 dagar. Superfin stad. Vi bodde på ett hotell precis vid karlsbron som heter bishops house, kan verkligen rekommendera det. För mig var det bästa att promenera längs bron runt 5:30/6 på morgonen då det är så vackert och inga turister, annars brukar det vara mycket folk där. Sen var vi och besökte Pragborgen, judiska kyrkogården, gamla stan, astronomiska klockan, promenerade mycket längs vattnet, åt på olika restauranger i gamla stan, alltid de lokala rätter som är jättegoda. Jag har inte gjort det men har hört det är trevligt med båttur. Allt är inom gångavstånd, det mesta, så man kan se mycket på kort tid. Restaurangen Kampa park har hört är mycket bra, och man kan sitta ute och ha fint utsikt över vattnet, vi bokade tyvärr inte för personal på hotellet så det inte behövdes men vi fick inte bord för det var fullt. Hoppas ni har en trevlig resa!

  • Jag är bara jag

    Borgen och gamla stan räcker långt. Mycket att se och långt att gå. Största nackdelen med Prag är att så gott som inga restauranger är rökfria, men det finns en mitt på gamla torget-Lipperts. En till mysig restaurang med god mat är det lilla hotellet Cerny Zlon som ligger bredvid katedralen till vänster. Chokladfabriken/museet kan vara kul för den som älskar choklad. Boka minst ett 4-stjärningt hotell-de kostar knappt nånting. Och välj ett med AC! Och gå inte på taxipriserna! De drar till med samma summa inom stan som det kostar att åka från flygplatsen och in och det ska man inte betala alls. AAA är bäst.

  • Duckan

    Upp för berget till utsiktsplatsen med ett mini Eiffeltorn.
    Pragborgen. Karlsbron. Klocktorget. Judiska kyrkogården.
    Ät på Pilsner Urquel

  • snedtak
    Jag är bara jag skrev 2016-09-12 09:55:11 följande:
    Borgen och gamla stan räcker långt. Mycket att se och långt att gå. Största nackdelen med Prag är att så gott som inga restauranger är rökfria, men det finns en mitt på gamla torget-Lipperts. En till mysig restaurang med god mat är det lilla hotellet Cerny Zlon som ligger bredvid katedralen till vänster. Chokladfabriken/museet kan vara kul för den som älskar choklad. Boka minst ett 4-stjärningt hotell-de kostar knappt nånting. Och välj ett med AC! Och gå inte på taxipriserna! De drar till med samma summa inom stan som det kostar att åka från flygplatsen och in och det ska man inte betala alls. AAA är bäst.
    Medeltemperaturen  i Prag i November verkar iofs vara +4 grader, så AC kanske inte är det absolut viktigaste.
  • Jag är bara jag
    snedtak skrev 2016-09-12 23:57:24 följande:
    Medeltemperaturen  i Prag i November verkar iofs vara +4 grader, så AC kanske inte är det absolut viktigaste.
    Har varit där många gånger och vad som räknas som medel och verklig temp. har aldrig stämt. Slutet av aug. förra året hade vi +32-och ingen ac. Ac rekommenderas starkt utom mitt i vintern möjligen.
  • Wiesz

    Tack för alla era svar!
    Vi kommer gå på restauranger med tjeckisk mat, gå på bryggeri och smaka öl, sedan turista till max. Någon som varit på sexmuseet?

  • Lonna
    Wiesz skrev 2016-09-13 20:58:50 följande:

    Tack för alla era svar!
    Vi kommer gå på restauranger med tjeckisk mat, gå på bryggeri och smaka öl, sedan turista till max. Någon som varit på sexmuseet?


    Jag har varit på sexmuseet, det var en upplevelse! Jag vet inte riktigt vilka ord som passar för att beskriva men jag är nöjd med besöket där, vi var därinne i max timmar så det är inget man behöver spendera mycket tid på. Annars kan jag hålla med om de tips som redan har skrivits. Vi var också och tittade på en show vid en fontän en bit utanför centrum som var riktigt bra. De dansade och fontänen sprutade vatten och lyste i takt till musiken. Vi såg en del av nötknäpparen vilket jag tror förstärkte upplevelsen mer än om vi hade valt någon av de shower som fanns med poplåtar.
    Prag är en otroligt vacker stad så nu kommer alldeles säkert få en bra weekend!
Svar på tråden Prag