• SweetJune

    Syskon i november, ha äldsta hemma längre tid?

    Hej!

    Syskon är beräknat andra veckan i november och min man ska vara ledig tom 8 januari. Först och främst kommer vi lyssna på sonen 2,5 år om han vill gå till förskolan eller inte men det brukar vara att han vill vars hemma med oss. Vill bara höra vad ni andra tycker/har för erfarenheter. Hade ni haft sonen hemma första tiden så han får vänja sig vid syskon och sedan kanske efter två veckor låtit honom gå lite korta dagar på förskolan eller haft honom hemma i ca 2 månader då min man också är hemma? Minskar risken också för sjukdomar men tittar man på föregående år tycker jag magsjuka, förkylningar mm kom just runt jan-mars..

  • Svar på tråden Syskon i november, ha äldsta hemma längre tid?
  • Anonym (2015)

    Hej! Fick mitt andra barn Dec 15'. Stora barnet var då 3,5. Var hemma 10 dagar sen började pappa jobba och han gick lite på förskolan. Tror det är bra för de att ha lite rutiner och se annat än mamma med ammande bebis dygnet runt. Beror på olika familjer självklart. Förstår rädslan för sjukdomar, men ångesten för det där går inte att undvika när man får barn den tiden på året tycker jag. Förr eller senare lär han ju behöva gå på dagis och kanske behövs skolas in igen om han är borta länge, men jag vet inte, ditt barn är mindre än mitt var. Men de kan gå några timmar, äta lunch där till exempel och sen hämtar man de, det blir ju ändå lite avlastning för en och de har lite kul samt är vana att gå dit känns det som.

  • Ca_rr_o87

    Får mitt andra barn i dec, min första är dock bara 1 år och 8 månader då och har aldrig börjat förskola. Jag ska ha henne hemma med mig och bebis. Hade hon redan börjat förskolan så hade jag nog haft henne där lite. Dock så hade jag haft henne hemma den första tiden. Sen kanske din son kan berätta lite hur han själv vill, så börja som du sa att fråga :)
    Grattis o lycka till!

  • SweetJune
    Ca_rr_o87 skrev 2016-09-12 08:04:26 följande:

    Får mitt andra barn i dec, min första är dock bara 1 år och 8 månader då och har aldrig börjat förskola. Jag ska ha henne hemma med mig och bebis. Hade hon redan börjat förskolan så hade jag nog haft henne där lite. Dock så hade jag haft henne hemma den första tiden. Sen kanske din son kan berätta lite hur han själv vill, så börja som du sa att fråga :)

    Grattis o lycka till!


    Tack och grattis till kommande bebis
  • SweetJune
    Anonym (2015) skrev 2016-09-11 23:58:37 följande:

    Hej! Fick mitt andra barn Dec 15'. Stora barnet var då 3,5. Var hemma 10 dagar sen började pappa jobba och han gick lite på förskolan. Tror det är bra för de att ha lite rutiner och se annat än mamma med ammande bebis dygnet runt. Beror på olika familjer självklart. Förstår rädslan för sjukdomar, men ångesten för det där går inte att undvika när man får barn den tiden på året tycker jag. Förr eller senare lär han ju behöva gå på dagis och kanske behövs skolas in igen om han är borta länge, men jag vet inte, ditt barn är mindre än mitt var. Men de kan gå några timmar, äta lunch där till exempel och sen hämtar man de, det blir ju ändå lite avlastning för en och de har lite kul samt är vana att gå dit känns det som.


    Tack för svar
Svar på tråden Syskon i november, ha äldsta hemma längre tid?