• Sanniii

    Gravid, byta jobb?

    Hej.

    Jag väntar nu mitt 2:a barn, och funderar att byta jobb.
    Jag är för tillfället fast anställd på ett bra företag dock har jag velat jobba med en annan grej hur många år som helst, men eftersom inte detta jobb har funnits i vår stad så har jag lagt de åt sidan. Nu skall ett företag öppna i vår stad och jag har självklart sökt jobbet, jag har rätt utbildning och kunskaper för att utföra detta så de känns ganska säkert att jag kan få komma på en intejuv iaf ;).

    Men då kommer vi ju till de krångliga... Jag har just fått reda på att vi väntar vårt andra barn (vilket vi är jätte glada över) dock vet jag inte hur jag skall göra nu.

    Jag är som sagt i en fast och trygg tjänst just nu, får jag de andra jobbet så har man troligtvis provanställning 6 mån? de känns inte som att företaget kommer att behålla mig efter provanställningen när de får reda på att jag är gravid och kommer vara föräldrarledig strax..

    De känns sjukt surt eftersom jag har längtat efter detta jobb i så många år!

    Hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden Gravid, byta jobb?
  • Fröken W

    Svårt läge! Självklart bör du ta chansen nu när det finns ett jobb som du är intresserad av i din stad.

    Jag skulle nog avvakta och se om jag blev kallad på intervju, fråga om de tillämpar provanställning och sedan fortsätta ha lite is i magen. Om företaget hör av sig och vill anställa dig så skulle jag då vara ärlig och berätta sanningen innan jag skrev på några papper. Men var tydlig med att du är väldigt intresserad av jobbet och verkligen vill ha tjänsten, lyft alla dina starka sidor mm. Vill de fortfarande anställa dig, vilket de borde, så skulle jag nog chansa och våga byta jobb. Får du inte tjänsten efter ev. provanställning så bör det inte bero på graviditeten eftersom du varit ärlig ang. den från start.

    Men självklart beror det också på hur det ser ut för din partner. Om h*n inte har ett fast jobb så är det kanske lite väl riskabelt...

    Usch vad svårt. Men lycka till och hoppas att det går bra!

  • ika_109

    Jag är i en snarlik situation...
    Började mitt nya jobb för 2 vecka sen och fick bara för ett par dagar sedan reda på att vi är gravida så nu är ju frågan om jag skall vara ärlig och berätta eller försöka dölja det i ett par månader till, tills jag förhoppningsvis får frågan om fast anställning..

    Det är en svår situation, man vill vara ärlig men vill samtidigt inte råka ut för ev diskriminering av "gravida"

    Jag kanske inte ens kan dölja det i ett par månader, hoppas dock på det då jag hade en väldigt liten mage förra graviditeten....

    Men chansa - gå på intervju!! Var ärlig (du söker ju iaf jobbet när du är gravid) och är det ett bra företag så kan man säkert komma överens, göra en deal som passar båda. Är man rätt person för jobbet så kan det ju lösa sig.

    Känner att jag kastar lite sten i glashus eftersom jag själv ännu inte bestämt mig. :)

    Hur som helst, LYCKA till!

Svar på tråden Gravid, byta jobb?