• Gravitation

Barn som vägra somna på förskolan, gick det över?

Dottern är 25 månader och skolades in förra veckan, behövdes ingen längre inskolning då hon älskar förskolan, längtar dit hela tiden osv

Idag var första dagen hon var där 5 timmar och skulle sova, det gick inte. Hon la sig på madrassen men när hon insåg de skulle sova sa hon nej och blev lite ledsen.

Kan tillägga att det tar tid hemma också för henne att somna och komma till ro, ibland har vi fått natta en timma och säga nej gör hon här hemma också.

Hur som, är nyfiken hur era barn var i början, kunde de somna direkt eller tog det lite tid, och isåfall hur lång tid?

Hon älskar förskolan somsagt och jag vet hon bara vart där en vecka...är bara nyfiken

• Svar på tråden Barn som vägra somna på förskolan, gick det över?
  • Carambolan

Mitt ena barn, som vi skolade in vid 20 månader, hade svårt i början. Han ammades fortfarande tills söms och det var med STORT besvär som han nånsin somnat med nån annan än mig. På förskolan somnade han inte alls de första två dagarna, tredje dagen somnade han i knät på en pedagog och fjärde dagen somnade han själv på sin madrass. Efter det sov han jättebra.

• Gravitation

Skönt att höra. tack för svar!

• Ellie

Jag ammade också till sömns när vi skolade in (17 månader gammal), dock kunde pappan få henne att somna genom att bära henne. Vi hade aldrig någonsin fått henne att somna genom att lägga henne på en madrass.
    Första två gångerna på förskolan bar en pedagog henne ca 10 min tills hon somnade. Efter det lade hon sig på madrassen och sov. Det fungerar hur bra som helst, nu flera veckor senare. Hon sover dessutom ofta uppemot 2 timmar där, jämfört med ca 1 timma hemma.

• Gravitation

Jag slutade amma för ett par månader sedan, men dottern vill fortfarande att jag nattar, maken kör hon ut bara :o

Hon brukar oftast somna i sängen (samsover) men ibland bär jag henne lite med, men känns inte som jag kan begära de ska bära henne som är över två år, är ju rätt tungt och hon kan somna på madrassen. Handlar mest om att det tar tid (vilket det gjorde även när vi ammade så det har inte med det att göra)

• Ellie

Nej, man kan väl inte begära att de skall bära henne, men kanske hon kan få somna i knät om det fungerar? Annars lär hon sig säkert snart. Såvida hon inte är så stor att hon inte längre behöver vila.
    Vår äldsta slutade amma strax efter 2 års ålder, och då bestämde hon sig för att hon minsann inte tänkte sova mer på dagen. Det var omöjligt att få henne att somna, så det fick istället bli läggdags för natten kring 17-18.

• Dockan

Vår har alltid bara gått att söva i vagn. Tig väl över 1 år innan vi slutade söva i vagn på kvällsnattningen med.

Första gångerna på inskolningen sövde de i vagn. När vi började lämna vanligt förra veckan har han somnat på madrass genom att hålla hand med en pedagog (så gör vi om kvällarna nu). De blir trötta om de börjar tidigt, sen gör de "som alla andra" snabbt. Han är ca 22 mån. Men första gångerna sov han lite kortare och var trött på kvällen. En omställning. :)

• IsDimma

Det är många föräldrar som är oroliga för detta (eller maten). Det tar kanske någon vecka och sen somnar barnen utan problem. Det är min erfarenhet. Jag har skolat in barn som gallskrek första gångerna. Barn som bara somnat i famnen. Barn som inte somnat alls och barn som till slut somnat i soffan i ett annat rum. Alla har efter någon vecka (högst, ofta kortare) somnat. Och föräldrarna häpnar över att barnen hos oss sover två timmar utan problem när dom hemma sovit typ en halvtimme, inte somnat om det låter något, bara somnat i en rullande vagn osv... allt funkar hos oss då barnen ser sina kompisar göra detsamma och dom blir trygga i våra rutiner då vi gör samma sak varje dag.

• Gravitation

Idag var andra gången hon skulle sova, sov inte men låg still en halvtimma och vilade på madrassen, satt med en pedagog också en stund och nickade till men "kom på sig själv" och skulle minsann inte sova. De tror det kommer funka...hoppas verkligen det.

• a no nym

Mitt barn började vid 1,5 år på förskola men sov aldrig där. HOn vilade i 30-40 min istället. Det gick bra ändå.

• Gravitation

Hon behöver sova lite, hon är såå trött när hon kommer hem och får sova en sväng, men måste väcka henne och sedan är hon helt förstörd en timma efter jag väckt henne

• Gravitation

Hon verkar följa "carambolan":s barn, idag var tredje gången gillt och hon somnade i famnen hos en av pedagogerna, sov en hel timma och vaknade inte ledsen som jag var lite rädd för. Är så lättad över att hon "vågade" somna faktiskt.
     Nu är vi lediga i tre dagar och kan ta det lite lugnt så här i början

Svar på tråden Barn som vägra somna på förskolan, gick det över?