Gör jag fel enligt lag som köper alkohol av en privatperson?
Jag har köpt alkohol vid flera tillfällen av denna privatperson.
Jag är långt över 20 år.
Jag har köpt alkohol vid flera tillfällen av denna privatperson.
Jag är långt över 20 år.
Efter lite sökande hittade jag någonting som heter olovlig befattning med smuggelgods. Det skulle du nog kunna torska på om den som sålt till dig åker fast och ditt namn dyker upp. Eller rör det sig om hembränt? Fast det är nog inte mycket bättre det. Inte heller om alkoholen rätt och slätt är stulen.
Varför skulle det vara smuggelgods?
Nej , ser inget fel l idet. Min granne drar ofta till Tyskland och av honom köps gärna ett lock eller två , samt annat smått och gott,)
Är det fel? Upp till samvetet.
Är det lagligt att köpa av en privatperson? Tja..... Nja......
Är det lagligt att som privatperson sälja sprit till andra privatpersoner: Ja, OM du har tillstånd att sälja sprit.
Din granne får inte sälja alkohol utan tillstånd. Det är han som åker dit på det dock. Om polisen skulle komma medan du köper kan alkoholen dock få förverkas, dvs de häller ut den och sen är det upp till din granne om han känner för att lämna tillbaka pengarna.
Men varför inte bara köpa från systemet?
Din granne får inte sälja alkohol utan tillstånd. Det är han som åker dit på det dock. Om polisen skulle komma medan du köper kan alkoholen dock få förverkas, dvs de häller ut den och sen är det upp till din granne om han känner för att lämna tillbaka pengarna.
Men varför inte bara köpa från systemet?
Ja så är det säkert.
Och då blir grannens brott genast värre för då för han olovligt in alkohol för försäljning i landet.
Det är väl lite upp till en själv om man vill vara med på en sån grej. Även om man inte kan åka dit själv på det - skulle det kännas ok om grannen åker på rejäla böter för något man själv går fri ifrån?
Rättar mig själv. Eftersom det antagligen handlar om smuggelgods (dvs grannen har fört in alkohol olagligt - man får inte köpa för att sälja) så kan även köparen åka dit på det, för befattning med smuggelgods.
Rättar mig själv. Eftersom det antagligen handlar om smuggelgods (dvs grannen har fört in alkohol olagligt - man får inte köpa för att sälja) så kan även köparen åka dit på det, för befattning med smuggelgods.