• Anonym (lvu)

lvu

Hej.

Jag går rakt på sak, jag har barn sedan tidigare förhållande, barnet var för många år sedan LVU:AT, barnet kom hem efter ett tag då vi uppfyllde kraven socialtjänsten hade på oss som föräldrar. 

Från och till har vi varit i "blåsväder" p.g.a att farmor till barnet gjort ständiga socialanmälningar. 

Jag har sedan ett tag tillbaka lämnat pappan till mitt första barn, pappan vill ha mig tillbaka och menar på att jag sviker mitt barn och honom om jag går in i en ny relation. Jag har fått så många osmakliga sms att jag känner mig riktigt instängd.

Nu är jag gravid igen, och mamma till mitt ex hostar med att anmäla mig till socialtjänsten, hon har enligt sig själv och pappan mer makt en mig då jag alltid kommer vara en hemsk mamma p.g.a att jag "brast" så i mitt föräldraskap att socialtjänsten fick ingripa med ett LVU. Pappan har nu även stämt mig på vårdnaden p.g.a att han anser att jag lider av psykisk ohälsa då jag valt att lämna honom och mitt barn och gå vidare. När jag skriver det så inser jag hur sjukt allt låter, men människan är något så fruktansvärt manipulativ och känt mig sedan jag var en liten flicka själv. 

Jag vill gå vidare, jag vill heller inte bli dömd för något som passerat utgångsdatum. Skall jag ta detta hot på allvar och vara rädd trots att pappan till mitt barn i magen ej har problematik med socialtjänsten, vi har inga som helst problem att samarbeta med socialtjänsten om de skulle vara så, vi har en jätte fin relation, planerar att gifta oss och är lyckliga tillsammans. 

Jag känner mig manipulerad, instängd i ett hörn och less på situationen.
    /TS

• Svar på tråden lvu
  • Långbenopluto

Har du rent mjöl i påsen så ska du givetvis inte ta åt dig. 

Låt hon anmäla hur många gånger hon vill, soc ser ju hur ni har det idag.

• Anonym (lvu)
    Scalaren skrev 2016-09-12 19:13:11 följande:

Har du rent mjöl i påsen så ska du givetvis inte ta åt dig. 

Låt hon anmäla hur många gånger hon vill, soc ser ju hur ni har det idag.

(Ser hur vi har det idag) - Situationen idag är ju helt annorlunda med tanke på att min pojkvän fanns inte med i bilden när mitt första barn blev omhändertagen eller när han kom hem. 

Socialtjänsten har jag tyvärr inget förtroende för efter lvu:et på mitt första barn. Manipuleras socialtjänsten utav de mitt första barns farmor säger så vet man kanske inte om de startar en utredning oavsett hur "rent mjöl" i påsen man har.

Det ja hört är kommentarer som "ja har man ett lvu i bakgrunden så är socialtjänsten alltid lite extra nyfikna på hur ens situation ser ut" 

Jag har ingen kontakt med socialtjänsten och önskar ingen heller då jag önskar en lugn och harmoniskt tillvaro för min bebis. 

Min fråga är kanske också om de tar kontakt om en anmälan inkommer för att göra en bedömning i så fall, på farmor låter de som de ska slänga sig in på BB och ta min bebis "för hon anser att jag inte uppfyller kraven hon anser att man bör ha som förälder" 
  • Långbenopluto

Kommer en anmälan in så tar soc kontakt med dig för att göra en förhandsbedömning om hur situationen ser ut.

Ja, har du haft ett LVU så kommer soc vara extra nyfiken.

Men i ditt fall så är det bara att gilla läget eftersom det är som det är.

• Anonym (lvu)
    Scalaren skrev 2016-09-12 19:23:30 följande:

Kommer en anmälan in så tar soc kontakt med dig för att göra en förhandsbedömning om hur situationen ser ut.

Ja, har du haft ett LVU så kommer soc vara extra nyfiken.

Men i ditt fall så är det bara att gilla läget eftersom det är som det är.

Har ingen lust att gilla läget med tanke på att lvu:et var p.g.a min och fadern till mitt första barns samarbetssvårigheter med varandra.

Nu är det flera år som passerat, en ny stjärna som skall födas och två föräldrar som bor tillsammans som inte har samarbetssvårigheter, känns som ett livslångt fängelsestraff
  • Långbenopluto
    Anonym (lvu) skrev 2016-09-12 19:38:24 följande:
    Har ingen lust att gilla läget med tanke på att lvu:et var p.g.a min och fadern till mitt första barns samarbetssvårigheter med varandra.

Nu är det flera år som passerat, en ny stjärna som skall födas och två föräldrar som bor tillsammans som inte har samarbetssvårigheter, känns som ett livslångt fängelsestraff smile4.gif
    Nä, men vad är alternativet?
  • Anonym (lvu)
    Scalaren skrev 2016-09-12 19:44:26 följande:
    Nä, men vad är alternativet?
    Jag tänkte ringa ner till socialkontoret imorgon och tala med dem i största allmänhet,  känna otrygghet under graviditeten tror jag inte är bra. 
    Tack för dina svar.
Svar på tråden lvu