• __Fundersam__

Big 4

Ni som jobbar på PWC, EY, KPMG eller Deloitte. Trivs ni? Är jobbet så "fint" som det verkar?

Jag tänker arbetsuppgifter, kollegor, företagskultur, lön, utvecklingsmöjligheter osv?

Går det att kombinera familjelivet med ett jobb hos the big 4?

Tack!

• Svar på tråden Big 4
  • Carambolan

Jag jobbar på ett av dem. Är dock inte finansrevisor utan rådgivande konsult, så jag glider lite vid sidan av den vanliga säsongshetsen. De som gör revision sliter verkligen hund i några år innan det blir det minsta glassigt. För mig som har en annan tjänst där jag själv bokar mina uppdrag, och sällan är heldagar hos kund, så har det funkar kanon att kombinera med familj. Det är också huvudanledningen till att jag stannat hela småbarnstiden, innehållsmässigt är det väl som vilket jobb som helst.

• Carambolan

Vad gäller företagskultur så är det mycket fester, alkohol, utlandsresor osv. Merparten av personalen är trots allt en konstant massa av nyutexade 25-åringar från handels och det sätter sina spår på såväl julfest som utbildningsresor. Lönen är rätt kass i början men ökar snabbt (om man presterar bra). De flesta stannar däremot inte mer än tre år. Big 4-uppläggen bygger ju på att ha många billiga låglevelkonsulter och ett fåtal teamledare och påskrivande högre upp i näringskedjan.

• Carambolan

Sen måste jag också inflika att det är EXTREMT stor skillnad, i alla fall i min firma, mellan Stockholm och landsortskontoren. På citykontoret är det full kostym som gäller och våra chefer drar sig inte för att pika den som har jeans på jobbet även om det är en "innedag". När jag besökt våra småstadskontor går till och med kontorscheferna i stickad kofta och det är gemensam fikapaus två gånger om dagen. Att jobba big 4 i Skövde eller Östersund tror jag alltså är som att sitta på vilken mindre byrå som helst.

• __Fundersam__

Intressant! Tack för att du delar med dig :)

Någon annan som vill dela med sig av sina erfarenheter?

• Anonym (A)

Jag undrar också över detta då jag har sökt ett jobb på en av de 4 största redovisningsbyråerna. Undrar främst över lönen och trivseln?

Svar på tråden Big 4