• Jessica518

Ljuger spegeln eller kameran?

När jag kollar mig i spegeln så ser jag ett utseende, men när jag ser ett kort på mig så ser jag annorlunda ut. Vad stämmer överens med verkligheten: spegelbilden eller kortet ?

• Svar på tråden Ljuger spegeln eller kameran?
  • nnnnnnnn

Spegeln visar dej som du är van att se dej själv dvs spegelvänd.
    Kameran visar dej som andra ser dej dvs rättvänd.

Så man kan inte riktigt fråga om spegeln eller kameran ljuger...
    Kameran ljuger jämfört med hur du kan se dej själv på naturlig väg, det är naturligt att kunna se sin spegelbild i blanka ytor tex vattenpölar och annat blankt.
    Spegeln ljuger jämfört med hur andra ser på dej.

• Carambolan

Kameran brukar heller inte ha samma vinkel som din ögonhöjd. Prova att knäppa några kort från samma vinkel och avstånd, ovanifrån och underifrån ögonhöjd, så ser du vilket som är mest smickrande.

• Duckan

Jag är absolut inte samma person på bild som i spegeln. Blir otroligt ful på kort och det är alltså så andra ser mig? Hemska tanke.

• kjellström
    Duckan skrev 2016-09-13 09:36:52 följande:

Jag är absolut inte samma person på bild som i spegeln. Blir otroligt ful på kort och det är alltså så andra ser mig? Hemska tanke.

Samma här, vi ser väl helt enkelt bäst ut spegelvända ;)
  • Anonym (Furu)

Ursäkta? Kan du spegelvända dig lite?

• Anonym (Bakvänd?)

Jag ser alltid mycket bättre ut på kort, brukar bli förvånad själv! I spegeln tycker jag att mitt ansikte kan se en aning asymmetriskt ut, men inte på bilder från kamera eller film.

• Mooomin

När man speglar sig själv har de flesta oxå en tendens att spegla sig på ett "smikrande sätt", dvs man kanske inte har hakan på så vis att man får dubbelhaka, man kanske "drar in" kinderna, öppnar upp ögonen mer, har munnen på ett visst sätt osv.. På bild är det inte säkert att du är med och hinner/tänker på att göra detta.

• sextiotalist
    Mooomin skrev 2016-09-13 10:21:45 följande:

När man speglar sig själv har de flesta oxå en tendens att spegla sig på ett "smikrande sätt", dvs man kanske inte har hakan på så vis att man får dubbelhaka, man kanske "drar in" kinderna, öppnar upp ögonen mer, har munnen på ett visst sätt osv.. På bild är det inte säkert att du är med och hinner/tänker på att göra detta.

Brukar man, inte jag i varje fall. När min sambo eller son tar kort på mig blir jag ofta bra, när andra tar kort på mig blir jag mindre bra, men generellt så tycker jag att ofta ser bättre ut på foton än i spegeln och tala inte om frisörsspeglar eller provrumsspeglar, där ser man bedrövlig ut
  • Mooomin
    sextiotalist skrev 2016-09-13 10:28:34 följande:

Brukar man, inte jag i varje fall. När min sambo eller son tar kort på mig blir jag ofta bra, när andra tar kort på mig blir jag mindre bra, men generellt så tycker jag att ofta ser bättre ut på foton än i spegeln och tala inte om frisörsspeglar eller provrumsspeglar, där ser man bedrövlig ut

Så om du står framför en helkroppsspegel så rätar du aldrig ut hållningen, drar in magen lite, står med huvudet så att halsen inte rynkar sig osv? Ovanligt faktiskt.. De flesta gör nämligen så omedvetet. När man sedan blir fångad på bild är det ju inte säkert man är beredd, och de flesta blir förvånade över hur de ser ut. "Men guuuud vilken hemsk bild", och en annan står där och undrar vad de menar, de ser ju alltid ut så!? Väldigt vanligt fenomen.. :)
  • Anonym (sanningen)

Spegeln helt klart. Då ser jag "okey" ut och på foton inte ens mänsklig. Så jag vägrar ta foton på mig själv. Vill bara gråta, bryta ihop och aldrig mer visa mig bland folk då...

Svar på tråden Ljuger spegeln eller kameran?