• Blomsterfröna

Någon som har plussat sent???

Hejsan.
    Jag undrar om de finns någon som har plussat sent?? Jag själv har inte fått min mens, och gått över 6-8 dagar och mina test visar neg, dock visade det är svagt svagt plus, men kan lika väl vara spökstreck. 
    Jag mår illa till och från, och som idag är magen lite uppblåst, men annars har jag inga andra symton. Jag har aldrig haft utebliven mens
    Jag kan lika väl va skengravid eller så har den bara hoppat över en månad som är normalt, men jag har aldrig haft så, tänkte bara om någon plussat sent=)

• Svar på tråden Någon som har plussat sent???
  • Elisabeth24

Jag undrar samma sak. Bim +3, ingen mens i sikte. Testade mig i lördags men inte sen dess. Tror inte att jag är gravid. Vattninga flytningar o molvärk o gasig sen över 1 v tillbaka.

• Tigerhonan

Fast är det verkligen att plussa sent om mensen vart sen 6-8 dagar? Det är väl ganska normalt att plussa 1-3 veckor efter beräknas mens? När jag hör plussa sent tänker jag mig att man plussar efter vecka 10 någongång. Men det är väl bara jag.

• mammatillengrabb

Plussade igår på bim+3 veckor. Hade dock tagit dagen efterpiller i aug vilket kan ha påverkat de tidigare negativa stickorna.

• Aliyah
    mammatillengrabb skrev 2016-09-13 18:53:58 följande:

Plussade igår på bim+3 veckor. Hade dock tagit dagen efterpiller i aug vilket kan ha påverkat de tidigare negativa stickorna.

Grattis! Hur många tester tog du mellan bim och plusset?
  • mammatillengrabb

Tagit fyra eller fem tester sammanslaget, det är jobbigt när kroppen visar på att man är gravid och stickorna ljuger haha, man tror man e galen. Sista testet som blev positivt tog jag på kvällen trots rek på förpackning att använda morgon urin, detta då jag fått mjölk, ömma bröst o kissar på nätterna.

• Cyanea

Det är inte ovanligt att "plussa sent" om man menar att plussa flera dagar efter "BIM" eller beräknad mens. Den har liksom ingenting med saken att göra, utan det är bara ägglossningen som spelar roll. Ibland ägglossar man senare i cykeln än man brukar eller så har man kort lutealfas (dagarna mellan ägglossning och mens). Det kan ju vara det som hänt.

Annars kan det också vara så att ägglossningen uteblivit och mensen därför är sen. En frisk, fertil kvinna brukar i regel bara ägglossa ca 10ggr per år, så det är helt normalt att den uteblir minst en cykel per år. Ibland märks det inte alls, mensen kommer när den var beräknad. Ibland blir mensen sen eller uteblir. 

Däremot är det exceptionellt ovanligt att vara gravid men inte plussa förrän flera veckor in i graviditeten. Det normala är att man plussar 14 dagar efter ägglossning om det gått vägen. 

Lycka till! 

• mammatillengrabb

Enligt beräkningar är jag i v.7 eller v.8 och jag plussade för två dagar sedan. Så beror nog på mycket huruvida man plussar eller inte. :)

• Cyanea
    mammatillengrabb skrev 2016-09-14 11:07:56 följande:

Enligt beräkningar är jag i v.7 eller v.8 och jag plussade för två dagar sedan. Så beror nog på mycket huruvida man plussar eller inte. :)

Är du säker på att beräkningen är rätt? Är den baserad på senaste mensen eller ägglossning? Det är inte ovanligt att BF flyttas när man gör ultraljud på grund av att man räknat fel. Det är så oerhört osannolikt att ägget fäster och inte börjar producera hCG men däremot vanligt att man ägglossar senare än man trott och därför plussar senare. 

Det är tyvärr inte så olika när man plussar eller inte. Graviditeter är i regel en väldigt fix biologisk process. hCG är livsviktigt för att din kropp inte ska stöta ut embryot, finns inte det vet kroppen inte om att den är gravid. Visst finns det enstaka undantag, men det är ytterst ovanligt. Det som kan variera är när ägget fäster. Det kan fästa 5-10 dygn efter befruktning. När det fäst börjar moderkakans celler att producera hCG. Det kan alltså variera några dagar, men inte veckor. 
  • Blomsterfröna

Jag är på BIM +7-9 dagar . Testade för någon timme sen så svagt svagt... Ska ta ett imorgon på morgonen. Kan ju va väldigt tidigt med

• lellisen

Hur gick det för dig med clearblue testet??? Var det ett plus?? Jag är på dag 37 i menscykeln alltså 4 dagar efter BIM och neg på stickor men känns som det är något, öm i brösten och illamående men ingen mens o negativa test. Brukar vara så regelbunden. Men men bara att vänta.........

Svar på tråden Någon som har plussat sent???