• EbbaReslow

Min kille vill abort

Hej!

Jag har varit tillsammans med mitt ex i ca 1 år, det tog nyligen slut. Samma månad det tog slut mellan oss så visade det sig att jag var gravid. Under hela vårt förhållande ville vi skaffa barn, vi försökte mestadels av förhållandet och jag blev det 1 gång tidigare med honom. Men som resulterade i ett missfall.

Nu till det tråkiga: mina föräldrars största mardröm är att jag blir gravid, dom vet redan om att jag är det och på bara den korta tiden som dom har vetat det så har jag och mina föräldrar glidit ifrån varandra jättemycket, vilket känns hemskt. Jag har ingen som helst stöttning från deras sida. Min kille (eller ex) "ångrade sig" och säger nu att han verkligen INTE är redo för ett barn och vill absolut inte. Men för ett par dagar sedan så började han se ljus i situationen och började tänka att det ändå skulle gå, han har snackat med sin familj och som tur är så är dom jättestöttande.

Jag vet inte vad jag ska göra, jag pluggar fortfarande och jag har alltid velat ha barn. Jag är beredd på att riskera att kontakten med mina föräldrar blir sämre för att behålla detta barnet. Samtidigt är jag väldigt väldigt beroende av mitt ex om jag behåller, eftersom det blir han som får fixa jobb och en lägenhet till oss. (Vi bor just nu ca 2 timmar ifrån varandra, vilket inte funkar med ett barn). Och han har gett upp i princip, vilket betyder att han inte kommer fixa lägenhet eller jobb, och jag får fixa allt själv. Och DET finns inte ens på kartan för det kommer jag ALDRIG klara då min egen familj vänder mig ryggen och jag fortfarande pluggar.

• Svar på tråden Min kille vill abort
  • Carambolan

Men var bor du nu då? Är det studentlägenhet som du inte får ha kvar om du är föräldraledig? Med ett så veligt ex (och varför är han ditt ex, vill du verkligen vara tillsammans med honom igen?) tror jag att du redan från början ska överväga om ensamstående förälder verkligen är det du vill bli.

• Griseknoen35

Hur hade ni gjort med boende osv om ni blivit gravida under era tidigare försök då? Är det ett ex eller nuvarande pojkvän?

• Carambolan

Kan du ta studieuppehåll för att jobba ett tag istället? Det kan inte vara jättekul att leva på lägsta föräldrapenning.

• Emerencia

Nu sitter du i situationen som du gör. Men hur täntke du med det praktiska kring boende och inkomst om du skulle bli själv? Vilket nu nästan är nu.

Hur som helst. Du är över 18, vad pluggar du? Är det att program eller läser du bara upp kurser. Läser du gymnasietså är dina föräldrar skyldiga att försörja sig till 21. De avgör var du ha vända dig. Läser du program på universitet så kan du vänd dig till skolan, annars skulle jag gå till soc och sagt mer eller mindre att du blivit utsparkad.

• EbbaReslow

Då vi ville så tänkte vi bo i hans lägenhet och han jobbade under tiden

Vi är ex nu, tog slut för en månad sedan ungefär.

Kan inte direkt ta studieuppehåll eftersom jag pluggar till frisör och det kan man inte plugga till från hemmaplan. Men kan ju jobba helger så jag får ihop pengar men oavsett hade det aldrig räckt till en lägenhet, det är det jag menar att han måste fixa. Jag vill oavsett inte ha något med soc & göra, även fast mina föräldrar sparkar ut mig då jag är under 21 :/

• Carambolan

Med "studieuppehåll" menade jag att du tar helt ledigt från studierna och tar ett jobb istället, och börjar plugga igen efter föräldraledigheten. Men är du under 21 kanske det inte är så lätt att hitta ett jobb bara sådär!

• JTo

Du är inte tillsammans med pappa.
    Du har ingen stadig inkomst.
    Han har ingen stadig inkomst.
    Du pluggar (gymnasiet?).
    Du har ingen egen bostad.
    Han har ingen egen bostad.
    Du har ingen stöttning från din familj.

Det stämmer va? Jag vill inte låta hård men varför gör du inte abort? 
    Du har hur mycket tid som helst på dig att plugga, skaffa drömjobbet, hitta en kille som du vill leva med och inte bara någon som du måste kompromissa med om barnet i 19-20år bara för att ni råkade bli gravida tillsammans. 

• Emerencia

Är denna frisörutbildning ett gymnasie eller en utbildning du får betala själv?

Soc är till för att hjälpa folk som hamnar på gatan. Vad skulle du göra om du hamnar där? Är väl bättre med soc för barnet att den får en stabil början än att du är för stolt. Barnet bryr sig inte om in stolthet. Den vill ha det tryggt oavsett var denna trygghet kommer ifrån.

Problem var att du förlitade dig på en annan person, i detta fall ditt ex. Det ska man aldrig göra. Du kan inte ens luta dig tillbaka på dina föräldrar.

Jag flyttas till andra sidan Sverige in till min killes lägenhet. Men jag pluggar och står i bostadskö på min skola. Skulle han skicka ut mig har jag plan B.

Det märkliga i kråksången är att ni planerade detta, då brukar man tänka ut en plan B och C och D.

Frisör hm... De är väl bara 3 år på gymnasie eller 2 år på privat. Varför väntade ni inte tills du var klar? Du är ung och misstänker att du inte har så mycket plugg kvar.

• Teresiat

Var och en gör som de vill, om jag hade varit du hade jag gjort abort omgående. Du är ung och har hela livet framför dig. Det är fantastiskt att få dela ett nytt liv med någon man älskar, och utan att behöva vända på varenda krona eller bråka om pengar. Skulle aldrig sätta mig i en situation där det uppenbart att pappan inte önskar barnet och mest sannolikt inte kommer vilja ta sitt ansvar och dessutom behöva leva i ekonomiskstress i flera flera år. Om du väntar två - tre år så är ditt liv kanske mer ordnat för ett barn och ett riktigt familjeliv.. Underskatta inte dessa korta men så viktiga år... Det finns tyvärr så många trådar på fl där unga kvinnor beklagar sig över pappan som inte överhuvudtaget är engagerad eller att man måste låna pengar för mat till sig och barnet.. Man gnäller på försäkringskassans regelverk och verkar inte inse att reglerna är samma för alla och finns av en anledning.. Många gånger är det självförvållat, man har ju oftast ett val, så som du har.

• nevermind

Sjukt dåligt timing. Du kan ju knappt ta hand om dig själv, hur ska du då kunna ta hand om ett barn?

Svar på tråden Min kille vill abort